Se prevăd piedici și blocaje în faza de execuție a lucrărilor la Autostrada Târgu-Mureș - Iași

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) nu va mai face studiu de fezabilitate pentru autostrada Iași - Târgu-Mureș, urmând să folosească studiile din anii 2009-2010, neconforme cu situația actuală de pe teren. Informația a fost făcută publică de reprezentanții „Pro Infrastructură", o asociație care se ocupă cu monitorizarea proiectelor de infrastructură din România.

În cadrul unei recente întâlniri cu societatea civilă, autorități locale și experți de mediu - se arată pe pagina de Facebook a Asociației - „reprezentanții CNAIR au anunțat că vor să rezilieze contractul pentru revizuirea studiului de fezabilitate la Autostrada Târgu-Mureș - Iași, segmentul Târgu-Mureș - Ditrău. Acest contract este, în acest moment, suspendat ca urmare a unui raport al Curții de Conturi, care spune că revizuirea unor studii de fezabilitate este nejustificată. Raționamentul lor era pur financiar, neluând în considerare factorul tehnic care justifică în cele mai multe cazuri revizuirea acestor studii de fezabilitate. CNAIR fuge astfel de răspunderea pe care o are în soluționarea acestei situații și alege drumul mult mai comod, dar nociv, pentru desfășurarea adecvată a proiectului autostrăzii în faza de execuție".

Potrivit „Pro Infrastructura", CNAIR nu a învățat nimic din situația creată prin blocarea lotului 2 al Autostrăzii Lugoj - Deva, unde organizațiile de mediu au cerut modificarea soluției tehnice prevăzute în studiul de fezabilitate, respectiv execuția „tunelurilor pentru urși", încât nici până în acest moment nu s-a reușit scoaterea la licitație a segmentului de autostradă care conține aceste tuneluri. Or, notează cei de la „Pro Infrastructura", „în ciuda acestei experiențe, CNAIR riscă să repete același blocaj și pe Autostrada A8 Târgu-Mureș - Iași, unde organizațiile de mediu au identificat, de asemenea, numeroase trasee folosite de urși, trasee care se intersectează sau se suprapun pe traseul autostrăzii, în situația în care studiul de fezabilitate din 2010 nu prevede căi de trecere a acestor animale dintr-un habitat în altul. „Tunelurile și viaductele, conform datelor culese de experți, nu sunt suficiente sau nu sunt bine amplasate"; alte semne de întrebare se ridică și în ce privește calitatea studiului geotehnic realizat în 2010, motiv pentru care „revizuirea acestor studii de fezabilitate la o calitate superioară este mai mult decât necesară", arată reprezentanții Asociației. Mai mult, spun aceștia, între timp, cetățenilor li s-a permis să construiască locuințe și să realizeze alte investiții pe aliniamentul autostrăzii, aceste obiective nefiind prevăzute în vechile studii de fezabilitate, „astfel că vom avea nevoie de exproprieri suplimentare și există riscul de blocaje majore în momentul execuției".

„Drept consecință, facem un apel extrem de serios către decidenții din Ministerul Transporturilor și CNAIR. Fuga de responsabilitate și luarea unor decizii populiste și pripite, care să îmbunătățească imaginea unor politicieni efemeri, prezintă toate premisele unui dezastru, unui blocaj total al uneia dintre cele mai importante autostrăzi românești, lăsând izolată, mulți ani de acum încolo, Moldova de vestul Europei, condamnând-o definitiv la subdezvoltare", conchid cei de la „Pro Infrastructura".

Precizăm că, pe pagina oficială a CNAIR, se arată că Autostrada Târgu-Mureș - Iași - Ungheni „devine o alternativă atractivă pentru traficul internațional de tranzit care se va desfășura între Coridoarele de Transport Pan-european nr. IV și IX". Potrivit fișei tehnice, lungimea autostrăzii este de 310,30 km, valoarea contractului - 6.140 milioane de euro; tronson Târgu-Mureș - Ditrău: 91,6 km; stadiu actual: studiu de fezabilitate în curs de realizare.

Lasă un comentariu