Moldova și Ardealul „fac zid" în jurul autostrăzii Ungheni - Iași - Târgu-Mureș

Distribuie pe:

Sub genericul „Echitate pentru Moldova - construirea autostrăzii Ungheni - Iași - Târgu-Mureș, obiectiv strategic național", Grupul de inițiativă civică „Împreună pentru A8" a convocat autoritățile de resort la o întâlnire de lucru ce se va desfășura vineri, 12 ianuarie, la Iași. Organizatorii marchează în acest fel începutul unei serii de acțiuni preconizate a avea loc, în mod special, în anul în care România sărbătorește Centenarul Marii Uniri.

La întâlnire, considerată ca singura de acest fel inițiată vreodată de societatea civilă, sunt invitați să participe: Mihai Tudose - prim-ministrul Guvernului României, Înaltpreasfințitul Teofan - Mitropolitul Moldovei și Bucovinei, Excelența sa Episcop Petru Gherghel, Felix Stroe - ministrul Transporturilor, reprezentanții conducerii Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), deputați și senatori din județele Moldovei și din județele Harghita și Mureș, președinții consiliilor județene și prefecții județelor Iași, Neamț, Suceava, Botoșani, Vaslui, Bacău, Harghita și Mureș, primarul municipiului Chișinău și cel al orașului Ungheni - Republica Moldova, primarii municipiilor Iași și Târgu-Mureș, primarul localității Ditrău, specialiști, oameni de afaceri, reprezentanți ai societății civile.

Proiectul privind construirea autostrăzii Târgu-Mureș - Iași - Ungheni (A8 - lungime totală: 310 km, valoare contract: 6.140 milioane de euro) are o istorie pe cât de lungă, pe atât de zbuciumată și aiuritoare. Un proiect legislativ privind implementarea obiectivului a fost adoptat, tacit, de către Senatul României, la finele anului trecut, după ce, în noiembrie, ministrul de resort dădea asigurări că acesta este cuprins în Master Planul General de Transport al României, în vederea finanțării externe nerambursabile, fiind împărțit în trei tronsoane: Târgu-Mureș - Ditrău, Ditrău - Târgu Neamț și Târgu Neamț - Iași - Ungheni. Potrivit ministrului, aceste sectoare se află în diverse stadii de licitare a proiectelor privind studiile de fezabilitate sau de revizuire a celor realizate anterior, de elaborare a proiectelor tehnice de execuție sau de obținere a acordurilor de mediu, precizate fiind și termenele asumate de cei responsabili în acest sens.

După nici o lună de la aceste promisiuni mirifice, ministrul s-a răzgândit, venind cu o strategie personală și susținând, în cadrul Comisiilor reunite de buget - finanțe ale Parlamentului, că „mai bine facem autostrada Iași - Bacău - Onești - Valea Oituzului - Brașov, întrucât este un traseu mult mai ușor de realizat, comparativ cu Târgu-Mureș - Iași - Ungheni", în situația în care Autostrada A8, în varianta oficială, este cuprinsă într-o Hotărâre de Guvern și inclusă în Master Planul General de Transport, aprobat de Comisia Europeană.

Din 2007 până în prezent, zeci de milioane de euro au fost cheltuite pe studii de fezabilitate (revizuite, refăcute, adăugite, reanalizate, suspendate, reluate, expirate etc.), în vreme ce CNAIR se mulțumește să constate că în prezent, legătura dintre Moldova și Transilvania se desfășoară pe trasee „care fac față cu greu fluxului sporit de trafic", context în care „Autostrada Târgu-Mureș - Iași - Ungheni devine o alternativă atractivă pentru traficul internațional de tranzit care se va desfășura între Coridoarele de Transport Pan-european nr. IV și IX".

Din păcate, cu toată „atractivitatea", la capitolul „Stadiu actual" al realizării contractului, pe pagina oficială a CNAIR stă înțepenită, de ani de zile, precizarea: „studiu de fezabilitate în curs de realizare".

Rămâne de văzut dacă, în urma reuniunii de săptămâna viitoare de la Iași, lucrurile se vor urni din loc, cât de cât, dar tare ne e că Centenarul ne va găsi tot pe „trasee" cu „flux sporit" de milioane de euro, pe…asfaltul studiilor de fezabilitate.

Lasă un comentariu