AU FOST LANSATE PROGRAMELE „RABLA CLASIC" ŞI „RABLA PLUS"

Distribuie pe:

Joi, 15 martie 2018, Ministerul Mediului a lansat programele „Rabla Clasic" pentru stimularea înnoirii parcului auto naţional şi „Rabla Plus" pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante din punct de vedere energetic.

Microbuzele, eligibile pentru casare

Potrivit ministrului mediului, Graţiela Gavrilescu, pentru anul acesta, prin Administraţia Fondului pentru Mediu, Guvernul a alocat pentru programul „Rabla Clasic" suma de 133 de milioane de lei, contravaloarea a aproximativ 19.000 de autovehicule noi.

Una dintre principalele noutăţi ale sesiunii din acest an este faptul că, în programul „Rabla Clasic", în premieră, microbuzul devine autovehicul eligibil pentru casare.

Cuantumul primei de casare pentru programul „Rabla Clasic" rămâne la 6.500 de lei pentru fiecare autovehicul uzat, mai vechi de opt ani, dat spre casare şi se acordă pentru achiziţionarea unei maşini noi, al cărei sistem de propulsie generează maximum 130 g de CO2/km.

La prima de casare se poate adăuga un ecobonus de 1.000 de lei în cazul achiziţionării unui autovehicul nou, echipat cu sistem de propulsie care generează o cantitate de emisii de maximum 98 g de CO2/km în regim de funcţionare mixt şi (sau) un ecobonus de 1.700 de lei la achiziţionarea unui autovehicul nou, echipat cu sistem de propulsie hibrid.

În cazul în care se întrunesc ambele condiţii, cele două ecobonusuri pot fi cumulate cu prima de casare standard.

Programul „Rabla Clasic" va avea o componentă destinată persoanelor juridice. Acestea pot solicita, prin cererea de finanţare, cel mult echivalentul în lei al sumei de 200.000 de euro (sau 100.000 de euro, dacă activează în domeniul transporturilor rutiere de mărfuri) în momentul depunerii dosarului de acceptare.

2.000 de maşini electrice

În ceea ce priveşte „Rabla Plus", ministrul Mediului a precizat că acesta are un buget aprobat de 120 de milioane de lei.

În acest caz, se acordă două tipuri de ecotichete: unul de 45.000 de lei (aproximativ 10.000 de euro), dar nu mai mult de 50% din preţul de comercializare, pentru achiziţionarea unui autovehicul nou pur electric.

În acelaşi timp, se oferă un ecobonus de 20.000 de lei (aproximativ 5.000 de euro), dar nu mai mult de 50% din preţul de comercializare, pentru achiziţionarea unui autovehicul nou electric hibrid, cu sursă de alimentare externă, care generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 50 g/km. Pentru acest an, se estimează că, prin acest program, vor fi cumpărate 2.000 de maşini electrice.

Ministrul Mediului susţine că, pentru staţiile de reîncărcare a maşinilor electrice, a fost promovată o schemă de ajutor de stat pentru conectarea oraşelor prin reţeaua de drumuri naţionale şi autostrăzi, obiectivul fiind punerea în funcţiune a 20.000 de staţii de reîncărcare.

Programului „Rabla Plus" nu este condiţionată de casarea şi radierea unui autovehicul uzat, iar prima oferită în cadrul programului „Rabla Clasic" se poate cumula cu ecotichetele prevăzute de programul „Rabla Plus" numai în cazul în care solicitantul va achiziţiona fie un autovehicul nou electric, fie unul electric hibrid plug-in.

Persoanele fizice, un singur ecotichet pe an

La programul „Rabla Plus" sunt prevăzute mai multe modificări faţă de ediţia din 2017. Astfel, solicitantul persoană fizică poate achiziţiona, pe parcursul unui an calendaristic, un singur autovehicul nou, beneficiind de un ecotichet, iar producătorii validaţi au obligaţia de a introduce în aplicaţia informatică, în termen de 10 zile de la emiterea facturii, informaţiile privind achiziţia autovehiculului nou.

Persoanele juridice de drept privat au interdicţie de înstrăinare a autovehiculelor achiziţionate prin „Rabla Plus" pentru o perioadă de un an de la emiterea facturii. În acelaşi timp, autorităţile şi instituţiile publice, indiferent de sistemul de finanţare şi subordonare, pot achiziţiona, prin programul „Rabla Plus", autoturisme ecologice noi, la o contravaloare în lei de maximum 35.000 de euro (fără TVA) pentru fiecare maşină, sumă aproape dublă faţă de cea stabilită anterior, de 18.000 de euro (inclusiv TVA).

***

Potrivit Ministerului Mediului, ediţia din 2017 a programului „Rabla" (Clasic şi Plus) a beneficiat de o alocare în valoare de 205 milioane de lei, inclusiv cu suplimentarea de 25 de milioane de lei din timpul anului.

Au fost scoase din uz 28.366 de autoturisme cu grad înalt de emisii poluante, valoarea totală finanţată fiind de 193,152 milioane de lei şi rest de finanţat în valoare de circa 20,72 milioane de lei.

Prin programul „Rabla Plus" au fost achiziţionate 467 de autovehicule noi, dintre care 370 pur electrice şi 97 plug-in. Valoarea totală finanţată s-a ridicat la 9.890 milioane de lei, iar rest de finanţat în sumă de 8,760 milioane de lei. 

Lasă un comentariu