PROIECTE LA IDECIU DE JOS - CONVORBIRE CU DOMNUL LUCIAN LAUREAN FEIER, PRIMARUL COMUNEI (II)

Distribuie pe:

- Ce alte proiecte aveți în derulare sau în perspectivă prin accesare de fonduri nerambursabile?

- Momentan avem cinci proiecte de finanțare, semnate. Pot să spun că încă unul s-a finalizat, este vorba de un buldoexcavator pe care am reușit să-l achiziționăm în anul trecut. Introducerea apei potabile în satul Deleni este un proiect care se derulează pe fonduri guvernamentale. Avem un proiect mai mic, pe GAL, prin care achiziționăm costume populare, proiect care va avea finalitate la începutul lunii iunie. Mai avem două proiecte pentru asfaltarea străzilor din comună, pe fonduri europene și guvernamentale. La unul din proiecte, licitația pentru execuție este în ultima fază. Într-un timp scurt ne vom ocupa și de străzile comunei. Desigur, avem o mică problemă cu unele lucrări la canalizare, începute de mai mult timp, și acum se lucrează cu prioritate pe străzile unde urmează a se asfalta. Anul trecut am făcut o inspecție video și am constatat că avem multe probleme cu canalizarea. Lucrările la canalizare au început în anul 2009. Sper ca constructorul, de data aceasta, să realizeze cât de repede lucrările. Dar, după cum am constatat, se confruntă și cu lipsa forței de muncă. Se pare că a devenit deja o problemă, nu doar la nivelul comunității noastre, ci în întreaga Românie. A plecat foarte multă lume din țară. De asemenea, avem depuse proiecte pe POR, ca sursă de finanțare, pentru grădiniță și creșă. Așteptăm să ne vină în teritoriu o comisie din partea acestei surse de finanțare. Am depus la Fondul de Dezvoltare și Investiții un fond, deschis în data de 2 mai a.c., două proiecte pentru iluminat: modernizarea iluminatului public, extinderea canalizării și efectuarea racordurilor. În proiectul inițial nu au fost prevăzute aceste lucrări.

- Care este situația în privința asistenței medicale în comună?

- În comună avem medic de familie și o asistentă. Medic stomatolog deocamdată nu avem. După cum am înțeles, doamna doctor este plecată în străinătate și n-am idee dacă se va întoarce sau nu. Avem însă o farmacie.

- În perioada în care este deschis ștrandul, este detașat în acel perimetru vreun cadru medical?

- Nu. Întotdeauna când au fost probleme medicale, dar nu au fost majore până acum, am solicitat intervenția Salvării la numărul de urgență 112. Personalul medical al dispensarului dacă constată că este cazul, solicită intervenția. Până acum nu am avut vreun cadru medical detașat permanent la ștrand pe perioada sezonului de vară, dar au venit de fiecare dată medici terapeuți care au acordat primul-ajutor persoanelor afectate. Pentru viitor vom lua în considerare și acest aspect, dar niciodată nu putem anticipa data când poate fi deschis ștrandul. Și acum, din cauza ploilor trebuie să amânăm deschiderea ștrandului până, probabil, la sfârșitul lunii iunie sau începutul lunii iulie. Dacă ploile persistă, nu vom putea finaliza lucrările pe care le-am început aici și nu ne va trece nimeni pragul. Angajând oameni, asta ar presupune plata unor salarii, ar înseamna niște costuri în plus, dar nu și venituri.

- Care este situația școlilor din comună?

- Chiar pe data de 27 mai am primit o veste nu prea plăcută. Școala din localitatea Ideciu de Jos, unde avem singura școală din comună și învață elevi de clasele I-VIII, am avut un proces început în anul 2015 pentru recuperarea clădirilor. În anul 2006 au fost retrocedate bisericii evanghelice. În ziua de vineri, 24 mai, a fost termenul la Înalta Curte de Casație, unde s-a pronunțat sentința și am pierdut clădirea. Momentan, comuna Ideciu de Jos nu are o școală pentru copii, în proprietate. Am avut un contract de închiriere. În data de 28 mai a.c. am avut o discuție cu reprezentanții bisericii evanghelice. Ne-au ridicat foarte mult chiria. În decurs de câteva zile îl voi anunța pe domnul prefect Mircea Dușa despre situația asta, de asemenea, la Consiliul Județean, pentru că chiria solicitată acum de proprietar îmi este imposibil s-o achit. Va trebui să găsim o soluție: fie s-o închirieze, fie s-o cumpere. Am plătit și anterior chirie. Asta ne-a limitat posibilitatea investițiilor. Acum școala arată bine în interior, dar jalnic în exterior, la fel și acoperișul. Până acum plăteam 2.000 de lei, iar ei au urcat chiria la 8.000 de lei. La acestea se adaugă cheltuielile de întreținere, care se ridică anual la 40.000 de lei: gaz, curent, apă. Primăria nu are de unde să aloce această sumă, anual, ce poate ajunge la 140.000 de lei. Va trebui să vedem dacă vom achiziționa clădirea cu sprijinul Prefecturii. Vom face o adresă și către Inspectoratul Școlar Județean.

- Ce alte proiecte importante mai aveți în vedere?

- Pe lângă cele enumerate, sperăm să creștem potențialul turistic în comună și prin fonduri guvernamentale.

- V-ați gândit la vreun proiect pentru construirea unei clădiri noi pentru școală, grădiniță, creșă?

- Noi am avut și mai demult niște proiecte, prin anii 2007-2008, care s-au derulat prin Inspectoratul Școlar Județean, care prevedeau și în comuna noastră o școală, cu o sală de sport. A început proiectul, dar s-a întrerup, am înțeles că nu mai este finanțare. Dar vă spun sincer, locul unde s-a propus a fi amplasată clădirea nu prea este pe placul meu. Actuala clădire unde funcționează școala are o poziție centrală, frumoasă. În viziunea mea, școala acolo trebuie să rămână, să-i fie dată o altă valoare clădirii școlii, căminului cultural, parcului, curții școlii. Acolo va fi și grădinița și creșa.

Lasă un comentariu