ȘTIRI * ȘTIRI * ȘTIRI

Distribuie pe:

ORDONANȚELE MILITARE 5 ȘI 6 PRIVIND MĂSURI DE PREVENIRE A RĂSPÂNDIRII COVID-19

Ordonanțele Militare 5 și 6 privind măsuri de prevenire a răspândirii COVID-19 au fost publicate în Monitorul Oficial, Partea I.

Ministrul Afacerilor Interne, Marcel Vela, a emis, luni seara, Ordonanța Militară nr. 5, care prevede că se prelungește măsura suspendării zborurilor efectuate de operatori economici aerieni, spre Spania și din Spania către România, pentru o perioadă de 14 zile, începând cu data de 31 martie 2020, ora 18.00, și se prelungește măsura suspendării zborurilor efectuate de operatori economici aerieni, spre Italia și din Italia către România, pentru o perioadă de 14 zile, începând cu data de 6 aprilie 2020.

Conform Ordonanței militare, aceste măsuri nu se aplică zborurilor efectuate cu aeronave de stat, zborurilor de transport marfă și corespondență, umanitare sau care asigură servicii medicale de urgență, precum și aterizărilor tehnice necomerciale.

Vela a anunțat și emiterea Ordonanței Militare Nr. 6 prin care s-a decis carantinarea municipiului Suceava și a unei zone limitrofe formate din opt comune, dar și stabilirea unei zone de protecție asupra unor unități administrativ-teritoriale din județul Suceava. Zona de carantină va fi formată din municipiul Suceava și comunele Adâncata, Salcea, Ipotești, Bosanci, Moara, Șcheia, Pătrăuți și Mitocu Dragomirnei.

 

650 DE MILIOANE DE EURO - BANI PENTRU ȘOMAJ TEHNIC ȘI ECHIPAMENTE MEDICALE, DECONTAȚI DIN FONDURI UE

Ministrul Fondurilor Europene, Marcel Boloș, a declarat luni că plăți pentru șomajul tehnic, în valoare totală de 300 de milioane de euro, precum și echipamente medicale în valoare totală de 350 de milioane de euro vor putea fi decontate din fonduri europene.

În debutul ședinței de Guvern el a anunțat și că va propune o măsură de susținere a IMM-urilor care urmează să își restarteze activitatea sau care au nevoie de capital de lucru.

„O primă măsură, cea care a fost aprobată în ședința de Guvern de săptămâna trecută, este cea referitoare la șomajul tehnic. O parte din aceste cheltuieli, prin Programul Operațional Capital Uman în valoare de 300 de milioane de euro, într-o primă etapă, pe măsură ce se vor efectua plățile, vor fi ulterior decontate. (...) Mecanismul l-am convenit cu Ministerul Muncii. Ghidul pentru decontare și pentru pregătirea apelului de proiecte a fost elaborat. Așteptăm ca aceste plăți să fie făcute, după care, începând cu luna mai, așa cum am convenit cu Ministerul Muncii, să putem trimite deja primele cereri de rambursare la Comisie", a precizat Boloș.

Ministrul a arătat că este posibilă și o majorare a acestei sume, prin relocarea fondurilor de la alte apeluri de proiecte.

„În perioada următoare, facem o evaluare a acelor apeluri de proiecte care nu se mai potrivesc pe situația curentă, să ne pregătim pentru o eventuală majorare de fonduri, dacă va fi cazul, pentru ceea ce înseamnă șomajul tehnic", a spus el.

Echipamente medicale și echipamente de protecție medicală în valoare de 350 de milioane de euro vor putea fi, de asemenea, decontate din fonduri europene.

„Chiar înainte de a veni la ședința de Guvern am finalizat circulara comună cu Ministerul Sănătății pentru ca cei care în această perioadă decontează sau alocă fonduri - fie la nivelul unităților sanitare, fie autorității publice locale care se implică în procesul de procurare a echipamentelor medicale - în limita a 350 de milioane de euro - să putem să le decontăm după același mecanism ca la șomajul tehnic. (...) Am propus această flexibilizare a beneficiarilor eligibili: de la Ministerul Sănătății, Inspectoratul General pentru Situații de Urgență, unitățile sanitare, autoritățile publice locale", a menționat Boloș.

 

„FOLOSIREA CARDULUI DE SĂNĂTATE NU MAI ESTE OBLIGATORIE

Folosirea cardului de sănătate nu mai este obligatorie în perioada stării de urgență, a anunțat, luni, Ionel Dancă, șeful Cancelariei premierului.

În cadrul unei declarații de presă susținute la finalul ședinței de guvern, el a declarat că a fost adoptată o hotărâre în acest sens.

„Se prelungește aplicabilitatea contractului-cadru pentru pachetele de servicii medicale contractate prin Casa Națională de Asigurări de Sănătate, respectiv contractul-cadru încheiat pentru perioada 2018-2019 se prelungește cu perioada stării de urgență. În această perioadă nu va fi necesară folosirea cardului național de asigurări sociale de sănătate. Practic, serviciile medicale, îngrijirile la domiciliu, materialele sanitare, medicamentele și dispozitivele medicale pot fi acordate și validate fără semnarea cu cardul național de asigurări sociale de sănătate. Obligațiile prevăzute în acest sens pentru medicii de familie sunt modificate, în sensul în care nu mai este obligatorie transmiterea în platforma informatică a asigurărilor de sănătate, în termen de trei zile de la data acordării acestora, respectiv a eliberării serviciilor medicale și dispozitivelor medicale", a precizat Dancă.

 

GUVERNUL A APROBAT O HOTĂRÂRE CARE PREVEDE SUPLIMENTAREA CU CÂTE 1.000 DE POSTURI PENTRU DSP-URI ȘI SERVICIILE DE AMBULANȚĂ

Guvernul a aprobat, la propunerea Ministerului Sănătății, o hotărâre care prevede suplimentarea cu câte o mie de posturi a direcțiilor de sănătate publică și a serviciilor de ambulanță.

„Conform actului normativ, pe o perioadă determinată de 6 luni, numărul maxim de posturi din cadrul direcțiilor de sănătate publică și serviciilor de ambulanță se suplimentează cu 2.000 de posturi. Este vorba despre un număr de: 1.000 de posturi pentru direcțiile de sănătate publică județene, respectiv a municipiului București; 1.000 de posturi pentru serviciile de ambulanță județene și Serviciul de Ambulanță București - Ilfov", se arată într-un comunicat de presă al Ministerului Sănătății transmis luni.

Potrivit sursei citate, măsura este necesară având în vedere prevenirea răspândirii coronavirusului pe teritoriul României, precum și declararea pandemiei de către Organizația Mondială a Sănătății, la data de 10 martie.

„Evaluarea riscului de sănătate publică pentru perioada imediat următoare indică o creștere a numărului activităților de supraveghere activă, depistare timpurie, izolare și tratare a cazurilor COVID 19 pozitive, de urmărire a contactelor și prevenire a răspândirii continue a infecției care impune nevoia de suplimentare a personalului implicat în aceste activități. În situația actuală, echipajele operative ale serviciilor de ambulanță sunt implicate atât în transportul pacienților confirmați cu COVID-19, cât și în recoltarea probelor de la persoanele aflate în carantină sau izolare la domiciliu. De asemenea, personalul direcțiilor de sănătate publică asigură triajul epidemiologic din punctele de trecere a frontierei, monitorizează persoanele aflate în auto-izolare la domiciliu, monitorizează persoanele aflate în carantină, recoltează probe în teren de la persoanele care corespund definiției de caz pentru testare COVID-19", afirmă MS.

În prezent, numărul de posturi alocat și repartizat integral prin ordin de ministru pentru direcțiile de sănătate publică județene și a municipiului București este de 3.862, iar pentru serviciile de ambulanță județene și Serviciul de ambulanță București-Ilfov este de 11.733 de posturi.

 

TESTAREA CAMERELOR CU PRESIUNE NEGATIVĂ, APROAPE DE FINALIZARE; VA ÎNCEPE PRODUCȚIA

Prim-ministrul Ludovic Orban a anunțat, luni, că în curând va începe producția camerelor cu presiune negativă, având în vedere că testele sunt aproape de finalizare, iar acestea vor putea fi folosite în spitale și astfel vor putea fi izolați pacienții cu coronavirus de ceilalți bolnavi.

„Trebuie să-l felicităm pe domnul ministru Ciucă, pentru viteza remarcabilă cu care s-a mișcat, atât în producerea de izolete, cât și în producerea de camere cu presiune negativă, care vor fi foarte utile în spital. Am înțeles că testele sunt aproape de final și că se poate intra în producție. Camerele cu presiune negativă sunt niște incinte cu presiune negativă, în care, în interiorul saloanelor de spital, pot fi izolate persoane care sunt infectate cu COVID (...) Niște camere cu presiune negativă din care nu iese practic aerul și nu există niciun pericol de împrăștiere a virusului", a precizat premierul în debutul ședinței de guvern.

La rândul său, ministrul Economiei, Virgil Popescu, a declarat că a discutat cu un producător român de echipamente despre utilizarea sterilizării prin nebulizare, în cadrul unui proiect pilot.

„Nebulizare cu ultraviolete în spațiu închis, neintruzivă. (...) Am avut o discuție foarte interesantă. Sunt niște echipamente care sterilizează cu ultraviolete, în interior, aerul și suprafețele, și deja gândim un sistem, să căutăm un centru pilot, un spital, în așa fel încât zona bolnavilor tratați de COVID să poată fi amenajată, să nu mai existe probleme de infectare a celorlalți din jur", a precizat el.

 

CINCISPREZECE COMPANII DIN INDUSTRIA TEXTILĂ SE IMPLICĂ ÎN DEZVOLTAREA PRODUCȚIEI DE ECHIPAMENTE MEDICALE LA STANDARDE INTERNAȚIONALE

Conform sursei citate, printre producătorii care s-au alăturat acestei inițiative se află confecționeri de textile precum: Tanex - companie cu două puncte de lucru și în jur de 500 de angajați, Simiz Fashion Focșani - cu 10 linii de producție și 700 de angajați, Livas Clothing - cu cinci baze de producție care însumează în jur de 600 de angajați, Manufactura Turnu Măgurele, Stylar Tailor, Polisea SA, Arason SRL, ETServices, dar și furnizori de soluții tehnologice ca Morgan Tecnica & Macpi Group, și producătorul local de nețesute, cu capital românesc, Minet SA.

„Noi am mobilizat deja, în paralel, un grup de producători din țară care și-au arătat disponibilitatea de a începe fabricarea la cerințe tehnice concrete și comandă fermă. Am făcut deja o solicitare prin care dorim ca materialul produs la Râmnicu Vâlcea să poată fi materie primă pentru întreaga industrie de confecții din România. Poate fi laminat, pentru a crea impermeabilitate, poate fi utilizat ca atare sau matlasat cu alte materiale, în funcție de destinația dorită. Vrem să mulțumim Agenției de Cercetare pentru Tehnică și Tehnologii Militare, care a răspuns afirmativ demersului nostru. Specialiștii Agenției lucrează intens în aceste zile la dezvoltarea și testarea unui material cu rol protectiv, din poliester și polipropilenă, care ar putea fi folosit la producția de combinezoane și măști. Industria este pregătită și solidară", a explicat Cezar Bulacu, director de cercetare la Minet SA.

Un grup de 15 companii din industria textilă locală se va implica în dezvoltarea de capacități de producție de echipamente medicale la standarde internaționale, informează un comunicat de presă al unui consultant în domeniu, transmis ieri AGERPRES.

„Situația dramatică a personalului sanitar aflat în linia întâi în bătălia împotriva COVID-19 a determinat echipa publicației Dialog Textil, împreună cu consultantul în textile Răzvan Ionele de la Gherzi Textil Organization, să inițieze crearea unui grup de lucru open-end, deschis tuturor celor care vor să se implice în dezvoltarea de capacități de producție de echipamente medicale la standarde internaționale", se precizează în comunicat.

 

LEGEA PRIN CARE FAMILIILE POT PRIMI UN AJUTOR FINANCIAR PENTRU PLATA SERVICIILOR DE BONĂ, PROMULGATĂ

Președintele Klaus Iohannis a promulgat, ieri, legea privind acordarea unui ajutor financiar familiilor pentru plata serviciilor oferite de bonă.

Actul normativ are ca obiect stabilirea cadrului legal de acordare, de către autoritățile administrației publice locale, a unui ajutor familiilor cu copii de vârstă preșcolară, pentru plata serviciilor oferite de bonă.

Pot beneficia de ajutor pentru plata bonelor cei ale căror venituri nete lunare pe membru de familie nu depășesc 3.500 de lei. Acest sprijin financiar se acordă pentru fiecare copil de vârstă preșcolară, părintelui, reprezentantului legal la care copilul locuiește în mod statornic sau persoanei desemnate de părinte pentru întreținerea copilului pe perioada absenței părinților.

Pentru venituri nete lunare pe membru de familie de 2.080 de lei, cuantumul ajutorului pentru plata bonelor este de 710 lei, între 2.081 și 2.500 de lei - 550 lei, între 2.501 și 3.000 de lei - 390 de lei, iar între 3.001 și 3.500 de lei - 250 de lei.

La determinarea venitului net lunar se ia în considerare media veniturilor nete realizate de beneficiar, în ultimele șase luni anterioare solicitării dreptului la ajutorul financiar.

Ajutorul financiar se acordă lunar, pentru fiecare copil de vârstă preșcolară.

Pentru a primi ajutorul financiar, trebuie îndeplinite cumulativ următoarele condiții: beneficiarul să fie cetățean român, cetățean al altui stat sau apatrid cu domiciliul în România; să fie angajat cu contract individual de muncă ori în baza unui raport de serviciu, desfășoară activități independente, obține venituri din drepturi de proprietate intelectuală, venituri din activități agricole, silvicultură sau piscicultură ori exercită o funcție de demnitate publică sau asimilată.

Pot beneficia de ajutorul financiar și persoanele care nu îndeplinesc aceste condiții, dacă sunt șomeri indemnizați sau sunt înregistrate în evidențele Agenției pentru ocuparea forței de muncă județene, respectiv a municipiului București, la data solicitării, ca persoană în căutarea unui loc de muncă și nu au refuzat maximum două oferte de muncă din partea acestora.

Potrivit actului normativ, acordarea ajutorului financiar se efectuează numai pentru copilul care nu este înscris la creșă/grădiniță sau pentru care solicitantul nu a refuzat un loc la creșă/grădiniță ori nu a retras copilul de la creșa/grădiniță.

Nu se poate beneficia de ajutorul financiar dacă persoana este: asistent maternal profesionist, iar copilul/copiii sunt în întreținerea acesteia; asistent personal al copilului sau beneficiază de indemnizația prevăzută în Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap; se află în perioada de concediu pentru creșterea copiilor.

Ajutorul financiar se acordă pe bază de cerere și documente doveditoare care atestă îndeplinirea condițiilor prevăzute de actul normativ.

Legea stipulează că solicitantul are obligația de a depune la serviciul public de asistență socială, din 6 în 6 luni, o declarație pe propria răspundere privind menținerea condițiilor de acordare a ajutorului. Neîndeplinirea acestei obligații în termen de maximum 30 zile de la împlinirea termenului de 6 luni conduce la încetarea dreptului.

„Un nou drept poate fi stabilit după depunerea unei noi cereri și a documentelor doveditoare", se arată în lege.

Lasă un comentariu