COTELE MICI ALE DUNĂRII, AVANTAJ PENTRU ARHEOLOGII CETĂȚII NOVIODUNUM

Distribuie pe:

Scăderea cotelor Dunării a dezvelit părți importante ale sitului arheologic Noviodunum, din orașul Isaccea, principala stație a flotei romane Classis Flavia Moesica ce controla cursul inferior al Dunării și malurile de nord și de vest ale Mării Negre, arheologii tulceni încercând să profite de această situație.

Responsabilul șantierului arheologic Noviodunum, Aurel Stănică, a declarat, pentru AGERPRES, că lucrările desfășurate în ultima perioadă la cetate sunt realizate într-un proiect de restaurare și punere în valoare a cetății care este finanțat prin Timbrul monumentelor istorice administrat de Institutul Național al Patrimoniului, proiect derulat de Primăria orașului Isaccea, Consiliul Județean și asociația Noviodunum.

“Pentru arheologie este o situație inedită, pentru că de 22 de ani de când lucrez aici nu am avut niciodată cote atât de scăzute ale Dunării. În apă, sunt elemente de ziduri prăbușite. Noi am reușit să surprindem o parte din latura vestică a acestui turn, spunem noi că este destul de mult. Nu știm clar momentul în care s-a întâmplat această prăbușire. Dar această scădere a cotelor Dunării ne oferă o oportunitate. Încercăm să profităm la maxim de scăderea aceasta istorică a nivelului Dunării și să obținem informații cât mai multe legate de incinta de nord și de fazele sale constructive. Nu știu dacă în următorii ani vom avea o situație similară și vom mai putea investiga această zonă”, a afirmat cercetătorul Stănică.

Reprezentantul Institutului de Cercetări Eco-Muzeale “Gavrilă Simion” (ICEM) a afirmat că nivelul mic al fluviului a contribuit la înregistrarea unor descoperiri. “Scăderea cotelor Dunării ne-a oferit prilejul de a continua cercetările și de a avea informații în plus față de ce cunoșteam. Avem frontul acestui turn de colț care a fost stabilit cu această ocazie, un front de formă poligonală, dar avem și elemente constructive care au fost investigate. Avem piloți din lemn care au fost bătuți în solul aluvionar de constructorii antici, peste care s-a venit cu o platformă din mortar hidrofug, iar peste această platformă s-a venit cu o rețea din bârne și apoi fundația propriu zisă a turnului”, a menționat reprezentantul ICEM. Turnul a fost finalizat în secolul al VI-lea, dar elemente din zona sudică a acestuia sunt datate anterior, posibil secol IV, secol V, construcția fiind utilizată chiar și cinci sau șase secole mai târziu.

Noviodunum este una dintre cele mai importante cetăți de la Dunăre din antichitate, fiind ultimul vad al fluviului până la Marea Neagră. Cetatea a fost principala stație a flotei romane Classis Flavia Moesica, cea care controla cursul inferior al Dunării și malurile de nord și de vest ale Mării Negre, iar în secolul al VI-lea includea un sediu episcopal. (Agerpres)

Lasă un comentariu