CONFUZIE ÎNTRE MEDICAMENTELE ELIBERATE FĂRĂ REȚETĂ MEDICALĂ ȘI SUPLIMENTELE ALIMENTARE

Distribuie pe:

Consumatorii fac confuzie între medicamentele eliberate fără rețetă medicală și suplimentele alimentare, astfel că este necesară introducerea unor reglementări care să elimine aceste confuzii, se arată într-un comunicat al instituției, remis AGERPRES.

Vânzările de medicamente eliberate fără prescripție medicală (OTC - over the counter) și suplimente alimentare au crescut foarte mult în ultimii ani, însă în rândul consumatorilor există o confuzie între cele două categorii de produse. În acest context, Consiliul Concurenței face o serie de recomandări privind, printre altele, comercializarea online și publicitatea pe rețelele de social-media, bazate și pe observațiile primite în cadrul procesului de consultare publică a studiului privind piața de medicamente fără prescripție medicală și a suplimentelor alimentare.

Astfel, autoritatea de concurență consideră necesară introducerea unor reglementări care să elimine confuziile în ceea ce privește utilizarea acestor produse.

În condițiile în care cumpărătorii de suplimente alimentare pot fi influențați și de comentariile publicate de alți consumatori pe site-urile de comercializare, comentarii care pot fi incorecte și pot induce în eroare, este necesară moderarea acestora.

Astfel, Consiliul Concurenței recomandă comercianților online să asigure conformarea conținutului publicat cu cerințele legale și afișarea comentariilor numai după evaluarea de către un moderator. În cazul în care comerciantul nu poate supraveghea și controla conținutul de pe propriul site, se recomandă să nu fie publicate mărturii personale.

Totodată, Consiliul Concurenței consideră că aceste recomandări trebuie aplicate și în cazul platformelor de social media. În acest caz, supravegherea și controlul conținutului este responsabilitatea proprietarului paginii de brand (care poate fi producătorul/importatorul produsului sau o companie care acționează în calitate de agent), iar moderarea se poate realiza prin dezactivarea funcțiilor specifice, precum ștergerea sau dezactivarea comentariilor sau dezactivarea butonului pentru distribuirea conținutului etc.

De asemenea, autoritatea de concurență consideră necesară definirea unor elemente de diferențiere vizuală, precum simboluri sau pictograme, specifice suplimentelor alimentare, pentru a ajuta cumpărătorii să identifice mai ușor produsele. O astfel de măsură poate ajuta publicul larg să identifice cu mai multă ușurință tipul produsului și facilitează, totodată, procesul de alegere a consumatorului.

O altă variantă de diferențiere vizuală se referă la lizibilitatea mențiunii că produsul comercializat este un supliment alimentar.

Astfel, Consiliul Concurenței propune elaborarea unor prevederi privind identificarea și citirea cu ușurință a acestei mențiuni prin care să se definească cu exactitate locul în care ar trebui să figureze (de exemplu sub denumirea comercială a produsului); să se determine dimensiunea fontului, care poate fi raportată cel puțin la un anumit procent din înălțimea literei folosită pentru denumirea comercială a produsului (acest procent ar putea fi, de exemplu, de 50%); să se stabilească un set de caracteristici grafice care să diferențieze această mențiune, de exemplu prin stilul caracterelor sau culoarea de fond.

În România, medicamentele fără prescripție medicală se comercializează cu amănuntul prin farmacii și drogherii, fizic sau online, atât prin intermediul site-ului propriu deținut de farmacie/drogherie, cât și prin intermediul unei platforme de intermediere.

În prezent, legislația de comercializare a OTC-urilor este ambiguă și nu menționează clar dacă comercializarea online se poate face prin site-ul propriu al farmaciei/drogheriei online sau prin intermediul platformelor de intermediere.

În acest context, Consiliul Concurenței consideră că legislația în domeniul comerțului electronic cu medicamente OTC poate fi îmbunătățită prin introducerea unor clarificări privind comercializarea atât prin intermediul propriului site, cât și prin intermediul platformelor de intermediere de tip marketplace sau on demand delivery. Aceste clarificări ar permite farmaciei/drogheriei online să cunoască cu exactitate cerințele pe care trebuie să le îndeplinească în cazul comercializării online a medicamentelor, atât prin propria pagina de internet, cât și prin intermediul platformelor.

De asemenea, Consiliul Concurenței recomandă modificarea legislației în vigoare, astfel încât să existe posibilitatea de a externaliza transportul OTC-urilor în baza unor contracte cu furnizorii de servicii de intermediere online în măsura în care aceștia efectuează direct, prin intermediul logisticii proprii, transportul acestora.

Și legislația în domeniul suplimentelor alimentare este ambiguă și incompletă, ceea ce generează probleme în ceea ce privește comercializarea și publicitatea suplimentelor alimentare și conduce la o interpretare neunitară a cadrului normativ.

La ora actuală, legislația prevede că suplimentele alimentare ce au în compoziție vitamine, minerale (singulare sau combinate) sau și alte substanțe cu efect nutrițional sau fiziologic se comercializează în baza certificatului de notificare emis de Ministerul Sănătății. Aceste prevederi, însă, nu se aplică suplimentelor alimentare pe bază de plante medicinale/aromatice. Acestea se comercializează în baza avizului emis de Institutul de Bioresurse Alimentare.

Autoritatea de concurență sprijină propunerea Institutului de Bioresurse Alimentare privind implementarea unui program de monitorizare a efectelor aferente suplimentelor alimentare. Această măsură poate contribui la creșterea gradului de protecție a sănătății publice.

De asemenea, se recomandă crearea unei platforme unice dedicată suplimentelor alimentare pentru ca un consumator să poată identifica și verifica cu mai multă ușurință și rapiditate informațiile privind comercializarea legală a unui anumit supliment alimentar pe piața din România.

Consiliul Concurenței recomandă autorităților cu competențe în domeniul suplimentelor alimentare îmbunătățirea cadrului legislativ privind modul de avizare a materialelor publicitare și, totodată, recomandă Ministerului Sănătății efectuarea unei analize privind durata și frecvența optimă difuzării materialelor publicitare pentru medicamentele OTC și suplimentele alimentare, fără a fi afectat nivelul sănătății publice.

În ceea ce privește publicitatea la medicamente fără prescripție medicală prin intermediul rețelelor de socializare și al aplicațiilor mobile, la ora actuală, aceasta este interzisă de legislația în vigoare. Cu toate acestea, autoritățile din domeniul sănătății au apreciat că cerințele impuse altor forme de publicitate, cum ar fi publicității realizate prin intermediul canalelor de televiziune sau prin internet, sunt apte să protejeze sănătatea publică.

În aceste condiții, autoritatea de concurență consideră că aceleași condiții/condiții similare, completate cu cerințe (ca de exemplu, limitarea utilizării funcțiilor interactive - butonul “like”/ “dislike”, comentarii, distribuirea conținutului) care să asigure caracterul static al conținutului aprobat s-ar putea aplica și în cazul rețelelor de socializare sau al aplicațiilor mobile.

Prin urmare, Consiliul Concurenței recomandă autorităților cu competențe în domeniul sănătății revizuirea legislației privind publicitatea în sensul definirii rețelelor de socializare și aplicațiilor mobile și stabilirii unor cerințe specifice astfel încât să poată fi utilizate aceste canale de comunicare fără a fi afectat nivelul sănătății publice.

În plus, autoritatea de concurență susține modificarea legislației prin introducerea unor prevederi privind posibilitatea (nu obligativitatea) de a expune medicamentele OTC în zona din afara tejghelei farmaciilor/drogheriilor, respectiv în rafturile și vitrinele dedicate expunerii produselor.

Medicamentul reprezintă orice substanță sau combinație de substanțe ce are proprietăți pentru tratarea sau prevenirea bolilor.

Suplimentele alimentare sunt produse al căror scop este de a completa regimul alimentar, dar care nu au proprietatea de tratare sau vindecare a unei boli.

Suplimentele alimentare reprezintă surse concentrate de vitamine, minerale sau alte substanțe cu efect nutritiv sau fiziologic, singure sau în combinație. (Agerpres)

Lasă un comentariu