La Casa Județeană de Pensii Mureș, după aproape doi ani de la debut, Digitalizarea dosarelor de pensii aflate în plată, pe ultima sută de metri

Distribuie pe:

Activitatea derulată de casele județene de pensii din România privind digitalizarea dosarelor aflate în plată a intrat în ultima etapă. Conform directorului executiv al Casei Județene de Pensii (CJP) Mureș, Eugenia Neagoe, această etapă este cea mai dificilă deoarece mai rămân de introdus dosarele “problemă”. Digitalizarea, care urmărește, practic, introducerea într-un sistem informatic unic la nivel național a tuturor dosarelor de pensii aflate în plată astfel încât la orice modificare legislativă ulterioară calcularea pensiilor să se poată face mult mai rapid prin aplicarea unui algoritm pentru toată activitatea fiecărei persoane, în mod unitar. Astfel perioada în care angajații caselor de pensii procesau dosar cu dosar, filă cu filă, va fi dată uitării.

Introducerea propriu-zisă a documentelor în format fizic, pe hârtie, din fiecare dosar de pensie aflat în plată a început în 2021, iar termenul limită pentru finalizarea acestui proces este 31 august 2023.

În județul Mureș trebuie digitalizate peste 132.000 de astfel de dosare. Astăzi, stadiul lucrării se află la 80%, așa cum precizam mai sus, în ultima etapă rămânând dosarele cu probleme. Directorul executiv al CJP Mureș ne-a explicat ce înseamnă aceste dosare lăsate la urmă. “Este vorba despre dosare care, introduse în sistemul digital, dau eroare în sensul în care suma aflată în plată nu coincide cu suma calculată de programul informatic”. Menționăm faptul că aceste diferențe de punctaje sunt generate de aplicațiile informatice de migrare a datelor (din sistemul fox în oracle), iar beneficiarii trebuie să știe că nu le va fi afectată în niciun fel pensia.

Tocmai pentru a rezolva aceste dosare, CJP Mureș, care este Pol de Competență la nivel regional, va organiza, în perioada 11-14 mai, în Târgu Mureș, o întâlnire de lucru cu reprezentanții caselor de pensii din Brașov, Sibiu, Alba, Cluj,

Bistrița Năsăud, Harghita, Covasna și Buzău (județ neaflat în aria de competențe, însă invitat datorită problemelor similare). La întâlnire va participa și o echipă tehnică de la Casa Națională de Pensii Publice care, împreună cu reprezentanții județeni ai caselor de pensii, vor analiza fiecare “dosar problemă” în parte și îl vor soluționa astfel încât acest efort național de digitalizare să se poată încheia la 31 august. Pentru a reuși să acopere acest volum mare de muncă , doar în județul Mureș, au fost angajate, începând cu luna septembrie 2021, 28 de persoane, pe perioadă determinată, până la finalizarea procesului. Echipele tehnice au întâlnit și situații în care au avut de a face cu dosare de pensii aflate în plată întocmite chiar înainte de 1990 și care conțineau doar o simplă “foaie” fără vreo carte de muncă atașată sau nici măcar un act de identitate.

Datele privind dosarele aflate în plată se vor afla într-un server central, la nivel național, care va permite oricărei case județene de pensii să acceseze orice dosar, iar așa cum am mai amintit, orice fel de modificare legislativă privind calcularea, recalculare pensiilor, se va aplica rapid și unitar. (D.B.)

Dragoș Bardoși

Lasă un comentariu