După 11 ani de lucrări, Record de viteză pe Sighișoara-Simeria: 169 km în 96 minute

Distribuie pe:

Asociația Pro Infrastructură a anunțat că trenul internațional “Dacia” a parcurs distanța Simeria-Sighișoara (169 km cu 4 opriri) într-o oră și 36 minute, stabilind astfel un record. Recordul inițial al aceluiași tren a fost stabilit în 1995, cu timpul de 2 ore și 10 minute. “Performanța este deja comparabilă cu bine-cunoscuta rută București-Constanța (225 km în 2h fără oprire) și va putea fi îmbunătățită când viteza maximă va crește de la 150 la 160 km/h pe un total de ~140 din cei 169 kilometri”, spun cei de la Pro Infrastructură.

Binecunoscuta asociație care monitorizează toate proiectele de infrastructură mare din țara noastră susține însă că, din păcate, durata de 11 ani a lucrărilor umbrește acest succes. “După licitațiile lansate în 2011 și semnarea primelor contracte în 2012, linia reconstruită a început să fie deschisă circulației pe un fir în 2018-2019, iar porțiunea cea mai întârziată a fost gata abia în 2021”, precizează reprezentanții Pro Infrastructură. Conform datelor furnizate de aceștia, execuția cea mai lungă a fost de 8-9 ani, deși termenele contractuale erau de 3 ani. “Timp lung cu trafic derulat pe un singur fir și călători așteptând la «cruci» prin gări desfundate. Câți călători or mai fi rămas față de 2010? Șantierul permanent a redus și numărul de garnituri, așa că s-a ajuns ca internaționalul Dacia să fie singurul tren direct între Blaj și capitala sa de județ, Alba Iulia”, comentează ong-iștii. Dar coșmarul nu s-a terminat în 2021. Deși ambele fire erau gata, a fost folosit unul singur deoarece instalațiile care schimbă macazurile în stații (centralizări electronice) au fost parte dintr-un alt contract, și el întârziat!

Pe varianta de viteză de la Coșlariu nu a putut fi folosit niciunul din cele două fire, trenurile ocolind 2 ani pe traseul vechi. Abia de zilele acestea, prin punerea în funcțiune a ultimelor centralizări (Crăciunel, Podu Mureș, Coșlariu și Sântimbru), linia poate fi folosită aproape de parametrii proiectați.

“Lipsa cronică de interes a politicienilor față de tot ce ține de calea ferată este exasperantă, chiar și pe aceste proiecte de miliarde de euro. Și este păcat pentru că timpii de parcurs sunt remarcabili. Traseul Simeria-Arad (158 km) va putea fi făcut în sub 90 minute (față de recordul de 2h în 1995), dar șantierul este deja în urmă cu 3 ani și vor mai trece probabil încă 3 ani până la finalizarea tunelurilor întârziate (de Aktor...) de la Sălciva.

Ruta Brașov-Sighișoara (112 km pe varianta nouă) va putea fi făcută în sub o oră (față de 92 minute în 1995). Dar, după primii 3 ani de șantier, TBM-urile tot nu au început să sape, deci mai așteptăm vreo 5 ani”, mai arată în postarea lor cei de la Pro Infrastructură. Ei spun că “acum feroviarul este competitiv cu rutierul pe relația Ploiești-București-Constanța” și lansează o întrebare retorică: “va avea performanțe similare și pe Brașov-Arad și chiar Brașov-Cluj. Întrebarea este, în care deceniu?”.

(sursa: Asociația Pro Infrastructură)

Lasă un comentariu