Educație nonformală în tabăra de ecologie

Distribuie pe:

În perioada 16-21 iulie, la Vatra Dornei, în cadrul proiectului “Școli sustenabile și incluzive”, s-a desfășurat tabăra de ecologie. Proiectul, cofinanțat din Fondul Social European prin Proiectul Operațional Capital Uman, are ca obiectiv îmbunătățirea participării active la activitatea școlară și la viața socială a copiilor din grupuri vulnerabile, prin intermediul educației.

Activitățile desfășurate în cadrul atelierelor au fost centrate pe cel mai important beneficiar: copilul. Cele șase cadre didactice care au însoțit și îndrumat elevii din ciclul primar participanți la această tabără au interacționat pentru a cunoaște nevoile educaționale și particularitățile emoționale ale fiecărui copil.

În prima zi de tabără s-a stabilit, împreună cu beneficiarii, programul pe grupe, activitățile POCU, alternate cu cele de odihnă și relaxare, dar și obiectivele dorite a se realiza: să fie prietenoși și comunicativi, să devină flexibili și cooperanți, să fie încrezători în forțele proprii, să manifeste spirit de inițiativă.

Zilnic s-au făcut drumeții pentru a cunoaște mediul înconjurător. Au putut observa, deși suntem în luna lui cuptor, într-un salcâm câteva flori răzlețe, care parcă sfidează arșița soarelui și ne amintesc mireasma lor, ce o împrăștie în luna lui florar, atunci când sunt înfloriți salcâmii. Mare le-a fost mirarea când au descoperit asemănarea cu florile albe și roșii de fasole. Au aflat că și plantele se înrudesc între ele și au anumite asemănări.

Cercetașii au “descoperit” izvorul , modul în care țâșnește apa din pământ. Au învățat să se orienteze cu ajutorul busolei, dar și observând mușchiul situat în partea nordică a copacilor. S-au purtat conversații despre importanța apei în viața noastră, despre circuitul apei în natură, despre cum am putea să păstrăm apele curate. Cum am putea opri poluarea?, a fost una dintre multele întrebări care și le-au pus. Au realizat niște desene prin care veneau cu soluții: Stop poluare!

La Muzeul de Științe ale Naturii au aflat despre flora și fauna din județul Suceava. Au observat diorame cu animale ce trăiesc în zona montană, dar și plante sau animale rare ocrotite de lege. Au admirat gingășia florii de colț, care este simbol al mediului.

La Muzeul de Etnografie și Artă Populară au aflat despre etimologia cuvântului “vatră” și a cuvântului de origine necunoscută “dornă”, care înseamnă “bulboană”, loc periculos. În trecut, locuitorii din aceste ținuturi se ocupau cu plutăritul, de aceea în toponimia unor localități din zonă apare cuvântul “dornă”. Au putut admira frumusețea costumelor populare expuse, obiectele de ceramică sau lemn folosite în gospodărie.

La atelierul “Formă, sunet, culoare” au învățat cântece despre mediu: “Imnul ecologiștilor”, “Natură și ecologie”, au făcut exerciții ritmice și de percuție cu boomwackers.

Modelajul lutului a constituit, de asemenea, o activitate interesantă la care au participat cu plăcere. Florile modelate, după uscare, au fost decorate cu tempera, apoi grupate formând cuvântul: POCU.

Mulțumim conducerii Școlii Gimnaziale “Friedrich Schiller” pentru această oportunitate! În cadrul acestor activități am avut posibilitatea de a remarca potențialul creativ al unor elevi talentați. Sperăm și în viitor să mai organizăm astfel de activități.

Natalia Stoica

Lasă un comentariu