Piloții de avion din Uniunea Europeană sunt extenuați și experimentează “microsomnuri” în timpul zborului, arată un studiu

Distribuie pe:

Oportunitățile insuficiente de odihnă îi obligă pe piloții obosiți din UE să zboare mai mult decât ar trebui, trei sferturi dintre piloți experimentând “microsomnuri” în cabina de pilotaj în timpul zborului, potrivit unui nou raport, scrie Euractiv.

Realizat pentru European Cockpit Association (ECA), un sindicat care îi reprezintă pe piloții de linie, raportul se bazează pe un sondaj efectuat în rândul a aproape 6.900 de piloți din 31 de țări. Acesta arată că piloții sunt nevoiți să zboare peste orele de serviciu obișnuite, ceea ce duce la acumularea oboselii.

Unul din patru piloți intervievați a recunoscut că a avut cinci sau mai multe micro-somnolențe, definite ca scurte perioade de somn involuntar, într-o perioadă de patru săptămâni. Acest lucru indică niveluri ridicate de somnolență, în ciuda legislației UE care impune operatorilor să asigure perioade de odihnă suficiente pentru a se asigura că membrii echipajului și-au revenit înainte de a începe o nouă tură.

Mai mult de jumătate dintre piloți au considerat că riscul de oboseală nu a fost în mare parte bine gestionat de către compania lor aeriană, doar 22% dintre aceștia răspunzând că acesta a fost “foarte bine gestionat” sau “în mare parte bine gestionat”.

Potrivit raportului, așa-numitul “Commander's Discretion”, care le permite comandanților să prelungească timpul de zbor cu până la două ore (sau trei ore dacă este posibilă odihna în timpul zborului), este utilizat mai des decât este cazul.

O astfel de solicitare ar trebui să fie utilizată doar în circumstanțe excepționale, cum ar fi întârzierile cauzate de condițiile meteorologice nefavorabile, dar aproximativ 60% dintre piloți sunt îngrijorați că s-ar confrunta cu consecințe negative dacă ar refuza să își prelungească timpul de zbor.

Se înțelege că unele echipaje ale companiilor aeriene se simt presate de conducere să continue să opereze în afara orelor normale de serviciu, după cum ilustrează unele cazuri juridice de profil înalt.

În 2021, un tribunal spaniol a dat dreptate unui echipaj care a introdus o acțiune în justiție împotriva Ryanair după ce a fost concediat pentru că a refuzat să lucreze peste numărul maxim de ore alocate.

Echipajul de cabină a invocat epuizarea după o tură de 12 ore, dar s-a confruntat cu presiuni din partea conducerii pentru a continua. În hotărârea sa, instanța a ordonat companiei aeriene irlandeze de buget să îi reintegreze sau să îi despăgubească pe angajați.

Raportul a concluzionat că “există provocări și neajunsuri în ceea ce privește măsurile de gestionare a riscurilor de oboseală ale operatorilor din toate țările reprezentate și lacune în ceea ce privește supravegherea asigurată de autoritățile de reglementare”.

Mai multe țări din UE sunt acuzate că nu fac mai mult pentru a impune piloților perioade de odihnă, Irlanda și Malta fiind criticate în special pentru performanțele lor slabe în mai multe privințe.

“Irlanda și Malta - două țări cu o anumită reputație în industria aviatică și care găzduiesc importante companii aeriene care operează la nivel transnațional - ies în evidență în acest studiu, dar nu într-un mod pozitiv”, a declarat Philip von Schöppenthau, secretarul general al ECA.

“Acest lucru ridică o serie de întrebări și, în mod clar, este de datoria autorităților, precum și a AESA (Agenția Europeană pentru Siguranța Aviației), să analizeze mai în profunzime ce se întâmplă în aceste țări și în companiile aeriene aflate sub supravegherea lor.”

Companiile aeriene înregistrate în Spania și Regatul Unit au fost, de asemenea, mustrate în raport pentru gestionarea insuficientă a oboselii piloților.

Companiile aeriene sunt obligate să implementeze un sistem de “raportare a oboselii”, în cadrul căruia piloții care suferă de oboseală pot alerta conducerea. Acest lucru, în teorie, permite autorităților să facă ajustările necesare pentru a asigura timpi de odihnă corespunzători.

Cu toate acestea, doar unul din 10 piloți a declarat că rapoartele de oboseală au determinat compania lor să facă schimbări pentru a îmbunătăți siguranța odihnei, în timp ce doar 12% au declarat că au încredere în sistemul de raportare a oboselii al companiei aeriene.

“Sperăm că AESA și autoritățile naționale din întreaga Europă vor analiza cu atenție raportul și vor lua măsurile necesare pentru a se asigura că liniile aeriene oferă sisteme eficiente de raportare a oboselii și gestionează în mod corespunzător riscurile de siguranță legate de oboseală”, a declarat von Schöppenthau.

Lipsa de standardizare între țările europene în ceea ce privește metodele de raportare a oboselii este, de asemenea, citată ca fiind un domeniu care necesită îmbunătățiri. (preluare Spotmedia.ro)

Sursa foto: pexels.com

Lasă un comentariu