200 de ghiozdane cu rechizite oferite elevilor din protopopiatele Luduș și Târnăveni

Distribuie pe:

Cu binecuvântarea Înaltpreasfințitului Părinte Irineu, Arhiepiscop al Alba Iuliei, în județul Mureș, s-a desfășurat campania social-filantropică intitulată “Un ghiozdan - o șansă la educație pentru elevii din comunitățile defavorizate ale județului Mureș”.

Organizată de Arhiepiscopia Ortodoxă a Alba Iuliei, prin Departamentul de tineret și Biroul de cateheză - Structura de tineret pentru județul Mureș, coordonată de părintele Silviu Jimborean, inspector de tineret pentru județul Mureș, Sectorul social-misionar și Asociația Filantropia Ortodoxă Alba Iulia, reprezentate de părintele Mihai Dumitrescu, inspector social în județul Mureș, campania a constat în colectarea/achiziționarea de ghiozdane complet echipate cu rechizite școlare, pentru a veni în sprijinul elevilor din comunitățile rurale defavorizate ale județului Mureș. Un ghiozdan conține penar, pix/stilou, creion, radieră, creioane colorate, carioci, acuarele, precum și caiete specifice ciclului de învățământ urmat de fiecare elev: ciclul primar (inclusiv clasa zero), ciclul gimnazial și ciclul liceal.

Astfel, în cursul zilei de joi, 7 septembrie a.c., au fost distribuite 200 de ghiozdane cu rechizite elevilor care provin din familii cu posibilități materiale reduse din 15 localități aflate în cuprinsul protopopiatelor Luduș și Târnăveni. Acțiunea s-a desfășurat cu sprijinul și implicarea celor două protoierii: protopopiatul Luduș, reprezentat de părintele protopop Lucian Voșloban și părintele Viorel Cengher, coordonator al Centrului de Zi “Sfântul Mina”, respectiv protopopiatul Târnăveni, reprezentat de părintele protopop Sergiu Dumitru și doamna Natalia Filip, asistent social.

În țara noastră, abandonul școlar înregistrează cifre alarmante, un raport al Băncii Mondiale (2022) indicând că un sfert dintre copiii români sunt neșcolarizați. În mediul rural, unde se regăsesc 70% dintre românii aflați în risc de sărăcie, “pericolul” abandonului școlar este de 5 ori mai mare, în raport cu mediul urban. Acest aspect se datorează atât sporului natural negativ din zonele rurale și exodului tinerilor în marile orașe ale țării și în străinătate, dar mai ales situației materiale precare cu care se confruntă țăranul român.

Studiile “Bunăstarea copilului din mediul rural din România”, efectuate de World Vision România (2020; 2022), arată că 1 din 10 copii din mediul rural nu urmează în prezent nicio formă de învățământ, iar 8% dintre părinți au ales întreruperea studiilor temporar sau definitiv pentru unul sau mai mulți copii, pentru a face față cheltuielilor. De asemenea, 2 din 10 copii din mediul rural afirmă că familia le asigură doar uneori sau niciodată hrană de bază suficientă, iar 38% dintre părinții din România cumpără mai puține rechizite și cărți pentru copii, pentru a face economii. În fața lipsurilor materiale cu care se confruntă încă din primele clipe ale vieții, dar și a inexistenței materialelor didactice necesare studiului, devine lesne de înțeles că tot mai mulți elevi din satele românești părăsesc (prematur) sistemul de învățământ.

Pr. Silviu Jimborean

Lasă un comentariu