“Barometrul de Consum Cultural 2022. Participare culturală și perspective democratice” Crește utilizarea internetului, scade interesul pentru participarea socială Și civică

Distribuie pe:

Studiul, care evaluează schimbările înregistrate la nivelul practicilor de consum cultural, comparativ cu anul 2019, a fost prezentat duminică, în cadrul celei de-a XXXIII-a ediții a Festivalului Național de Teatru, de către Institutul Național pentru Cercetare și Formare Culturală, potrivit agerpres.ro Datele furnizate confirmă tendințele identificate în perioada pandemiei, respectiv orientarea preponderentă a consumului cultural spre mediul online și în spațiul non-public, semnalând, între altele, scăderea participării la spectacole de teatru și vizionarea de filme la cinematograf.

Astfel, conform barometrului, la nivelul consumului cultural în spațiul public, efectele pandemiei se resimt considerabil, singura creștere înregistrată fiind de 14 puncte procentuale pentru vizitarea monumentelor istorice sau a siturilor arheologice, cel puțin o dată pe an (59% dintre respondenți în 2022, față de 45% în 2019).

Scăderile semnalate în consumul cultural public sunt: participarea la spectacole de teatru de la 29% în 2019, la 20% în 2022, vizionarea de filme la cinematograf de la 35% în 2019, la 26% în 2022, mersul la bibliotecă pentru a citi/ împrumuta cărți de la 28% în 2019, la 17% în 2022, vizitarea muzeelor, expozițiilor sau galeriilor de artă de la 38% în anul 2019, la 30% în anul 2022.

Tinerii, persoanele cu nivel, educație scăzut și persoanele cu venituri reduse sunt mai predispuse să nu aibă încredere în informațiile prezentate în mass-media, arată datele. Conform rezultatelor, 94% dintre tinerii respondenți, cu vârste cuprinse între 18-35 de ani, folosesc internetul zilnic și manifestă un nivel mai scăzut de toleranță, sunt aproape dezinteresați de participarea socială sau civică și mai puțin toleranți față de anumite categorii sociale.

Rezultatele Barometrului arată că, în ceea ce privește activitățile culturale din spațiul privat realizate de respondenți, cel puțin o dată pe an, se înregistrează o creștere a practicilor audio-vizuale: consumul de muzică a crescut la 96% în 2022, față de 85% în 2019, vizionarea programelor TV a crescut la 97% în 2022, față de 92% în 2019.

De asemenea, Barometrul evidențiază o creștere a utilizării internetului la 85% în 2022, față de 70% în 2019, iar procentul de utilizare a rețelelor de socializare a atins 88% în 2022, față de 79% în 2019. În rândul activităților practicate pe internet, s-au înregistrat o serie de creșteri semnificative: 26% dintre respondenți au cumpărat cărți, CD-uri, bilete la teatru, bilete la evenimente culturale etc. în 2022, față de 16% în 2019, 51% dintre respondenți au vizionat filme sau programe TV difuzate online (Netflix, HBO GO, Voyo etc.) față de 27% în 2019, iar vizitarea website-urilor muzeelor, bibliotecilor, festivalurilor, teatrelor, paginilor cu evenimente culturale a crescut la 40% în 2022, de la 12% în 2019.

Datele privind consumul de carte indică faptul că, în 2022, 56% dintre respondenți au citit cărți în format tipărit și 28% în format electronic.

Prezenta ediție a Barometrului, cea de a 18-a, a fost lansată după o pauză de trei ani ce s-a datorat efectelor sociale și economice ale pandemiei de COVID-19.

Studiul se bazează pe un sondaj de opinie realizat de Institutul Român pentru Evaluare și Strategie (IRES), în perioada septembrie - octombrie 2022, pe un eșantion reprezentativ național și este disponibil în format digital pe site-ul www.culturadata.ro. (foto - pixabay.com.) (I.S.).

Ileana Sandu

Lasă un comentariu