ANAF: Partenerul sau vătaful contribuabililor?

Distribuie pe:

SC “Cuvântul liber” SRL Nr. 37/18.01.2024

Târgu Mureș, Mureș, str. Gh. Doja nr. 9

Tel.: 0265/266.233; 0265/260.317

E-mail: cuvantul@mures.rdsmail.ro, cuvantul-liber@mures.rdsmail.ro

În atenția domnului conducător al unității fiscale, Laslo Ioan Claudiu

Întrebări privind plata contribuției de asigurări sociale de sănătate pentru venituri din chirii, investiții și alte surse, adresate redacției de către cititorii ziarului “Cuvântul liber”, la care așteaptă răspunsuri de la ANAF.

- Ce act normativ legiferează obligativitatea de plată pentru CASS pentru anul 2018, în condițiile în care ANAF a trimis notificări la sfârșitul anului 2023?

- De ce nu se acordă perioada de grație, de exemplu 15-30 de zile de la data notificări pentru efectuarea plăților, impunându-se din oficiu penalități pentru neplata sumelor datorate?

Stimați finanțiști!

Înțelegem că, în ultimii ani, ANAF-ul are pretenția ca fiecare contribuabil să aibă noțiuni economice privind fiscalitatea. Cum poate, de exemplu, o persoană fără studii economice să țină pasul cu modificările codului fiscal pe care, să fim serioși, de multe ori nici specialiștii nu le stăpânesc? Există destule persoane care consideră că având un apartament pe care l-au închiriat și plătind impozitul aferent veniturilor din chirii și-au achitat obligațiile fiscale. Desigur, mulți contribuabili se pot regăsi în situația de a avea și ceva economii depuse într-un depozit la bancă pentru zile negre, neștiind că dobânda care se impozitează de către instituția bancară se cumulează cu veniturile din chirii, dividende etc., mărind astfel baza de calcul a contribuției de asigurări sociale de sănătate. Din păcate se trezesc după ani de zile, mai exact 5 ani, termenul limită de prescriere, cu notificări de genul: “... ați realizat venituri peste plafonul de 12 salarii minime brute pe economie (anul 2018) și ca urmare datorați contribuției pentru sănătate de 10%”.

De ce a fost nevoie să se renunțe la înștiințarea din oficiu a contribuabililor de către ANAF, la termen, atunci când în baza codului numeric personal au sesizat depășiri de plafoane pentru plata contribuțiilor, rămânând în sarcina contribuabilului acest lucru. În opinia noastră este o procedură care nemulțumește oamenii de bună credință, care se trezesc că au obligații neachitate de ani de zile, și mai mult, penalități care ajung până la jumătate din obligația inițială.

Ne face impresia că “digitalizarea” mult trâmbițată, mai mult a încurcat lucrurile care până acum câțiva ani erau cât de cât mai clare.

Venim cu o propunere ca atunci când există modificări punctuale ale Codului fiscal privind obligațiile de plată ale persoanelor fizice să ne comunicați pentru a putea informa opinia publică, cititorii și abonații noștri.

Solicităm răspuns în scris.

Vă mulțumim!

Redactor-șef

Ioan Husar

Întrebările redacției și răspunsul dat de ANAF

În data de 19 ianuarie 2024, am adresat conducătorului unității fiscale, Laslo Ioan Claudiu, ANAF Mureș, să ne răspundă în scris la mai multe întrebări adresate redacției de către contribuabili, pe înțelesul lor, privind impunerea unor taxe colaterale (salariilor și pensiilor), venituri ce depășesc 12 salarii brute minime pe economie, ca de exemplu: taxa pentru sănătate de 10%, cu cinci ani în urmă, fără a anunța, la începutul noului an, cât are de plătit (conform declarației de venit) pe anul anterior, venit obținut din dobânzile aferente obținute din dobânzile bancare (impozitate direct de la bancă cu 10%), dividende, vânzarea terenurilor, de la un fond de investiții etc. Cum poate afla contribuabilul cu cât a depășit și cât are de achitat la ANAF (eventual are nevoie de contabil), dacă acesta nu-l înștiințează în scris și mai ales când este obligat să plătească din urmă cu cinci ani!?

Redăm integral solicitarea redacției și răspunsul dat de ANAF, răspuns care face trimitere la o serie de legi, la zeci de articole și puncte din legi și ordine date de Președintele ANAF, cu ani în urmă. De unde să afle contribuabilul ce scrie în aceste legi, pe articole și subpuncte, între care și Codul Fiscal, care au fost date (unele cu zeci de ani în urmă)?

Răspunsul dat de ANAF este: să se informeze la telefon nr. 031 403.91.60 (care sună ocupat sau nu răspunde nimeni), sau la site-ul www.anaf.ro. Ce fac cei care nu au internet sau telefon scump?

ANAF mai precizează “Dreptul organului fiscal de a stabili creanțe” - răspunsul complet este “conform prevederilor art. 110 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală și completările ulterioare de a stabili creanțe...

O altă întrebare pentru conducerea ANAF Mureș: cu ce drept pe ușa ce duce la etaj scrie: “Este interzis filmatul, fotografiatul sau înregistrarea audio-video, fără acordul prealabil al conducătorului instituției”, pentru a nu deranja conducerea, o spunem noi.

În concluzie, personalul ANAF, plătit din taxele și impozitele percepute de la contribuabili, în loc să fie partenerii firmelor și persoanelor fizice, așa cum se spunea în titlul unui articol publicat, zilele trecute, în cotidianul “Cuvântul liber”: “ANAF este vătaful Ministrului de Finanțe și prim-ministrul Guvernului”, nu partenerul contribuabililor la bugetul statului.

Stimate domnule,

Urmare adresei dvs. nr. 37/18.01.2024, depusă și înregistrată la registratura instituției noastre sub nr. MSG-REG 1777/MSG-DEX 1223/19.01.2024, prin care solicitați un punct de vedere cu privire la aspectele semnalate de către cititorii ziarului dvs., referitor la obligația de declarare și plată a contribuției de asigurări sociale de sănătate pentru anul 2018, ca urmare a notificărilor transmise la sfârșitul anului 2023, de către organul fiscal, în conformitate cu prevederile Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, cu modificările și completările ulterioare, vă comunicăm următoarele:

1 .Obligația de declarare și plată a contribuției de asigurări sociale de sănătate în anul 2018

Conform prevederilor art. 155 alin.(1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, în vigoare în anul 2018, “Contribuabilii la sistemul de asigurări sociale de sănătate, prevăzuți la art. 153 alin. (1) Ut. a) - d), datorează, după caz, contribuția de asigurări sociale de sănătate pentru veniturile din România și din afara României, cu respectarea legislației europene aplicabile în domeniul securității sociale, precum și a acordurilor privind sistemele de securitate socială la care România este parte, pentru care există obligația declarării în România, realizate din următoarele categorii de venituri:

a) venituri din salarii și asimilate salariilor, definite conform art. 76;

b) venituri din activități independente, definite conform art. 67;

c) venituri din drepturi de proprietate intelectuale, definite conform art. 70;

d) venituri din asocierea cu o persoană juridică, contribuabil potrivit prevederilor titlului II, titlului III sau Legii nr. 170/2016, pentru care sunt aplicabile prevederile art. 125;

e) venituri din cedarea folosinței bunurilor, definite conform art. 83;

f) venituri din activități agricole, silvicultură și piscicultură, definite conform art. 103;

g) venituri din investiții, definite conform art. 91;

h) venituri din alte surse, definite conform art. 114.

Potrivit art. 170 alin. (1) și (2) din același act normativ, “...persoanele fizice care realizează veniturile prevăzute la art. 155 alin. (1) Ut. b) - h), din una sau mai multe surse și/sau categorii de venituri, datorează contribuția de asigurări sociale de sănătate, dacă estimează pentru anul curent venituri a căror valoare cumulată este cel puțin egală cu 12 salarii minime brute pe țară, In vigoare la termenul de depunere a declarației prevăzute la art. 120. (2) încadrarea. În plafonul anual de cel puțin 12 salarii minime brute pe țară, în vigoare la termenul de depunere a declarației prevăzute la art. 120 se efectuează prin cumularea veniturilor prevăzute la art. 155 alin. (1) Ut. b) -h).

Modelul, conținutul, modalitățile de depunere și de gestionare a formularului “Declarație unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice” a fost aprobat conform Ordinului președintelui ANAF nr. 49/2019.

Formularul se utilizează de persoanele fizice pentru declararea impozitului pe veniturile realizate și a contribuțiilor sociale datorate pentru anul 2018, precum și pentru declararea impozitului pe veniturile estimate și a contribuțiilor sociale datorate pentru anul 2019. Conform prevederilor pct. 28, din Instrucțiunile de completare a formularului Declarația unică, aprobat prin ordinul sus menționat, subsecțiunea - “Date privind contribuția de asigurări sociale de sănătate datorată” se completează în situația în care venitul realizat, determinat în conformitate cu normele sus amintite, este cel puțin egal cu 12 salarii minime în vigoare în anul pentru care se datorează contribuția.

Conform O.U.G. nr. 15/2019 pentru prorogarea unor termene, în anul 2019 termenul de 15 martie inclusiv prevăzut pentru declararea și plata impozitului pe venit, respectiv a contribuțiilor sociale datorate de persoanele fizice în situațiile reglementate de Codul fiscal, a fost prorogat până la data de 31 iulie 2019 inclusiv.

2. Dreptul organului fiscal de a stabili creanțe; Termenul legal de prescripție

Conform prevederilor art. 110 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, “(1) Dreptul organului fiscal de a stabili creanțe fiscale se prescrie în termen de 5 ani, cu excepția cazului în care legea dispune altfel. (2) Termenul de prescripție a dreptului prevăzut la alin. (1) începe să curgă de la data de 1 iulie a anului următor celui pentru care se datorează obligația fiscală, dacă legea nu dispune altfel.”

Totodată, potrivit cap. III, Dobânzi, penalități de întârziere și penalități de nedeclarare din Codul de procedură fiscală, pentru neachitarea la termenul de scadență de către debitor a obligațiilor fiscale principale, se datorează după acest termen dobânzi și penalități de întârziere. Dobânzile și penalitățile de întârziere se calculează pentru fiecare zi de întârziere, începând cu ziua imediat următoare termenului de scadență și până la data stingerii sumei datorate, inclusiv.

În concluzie, persoanele fizice care au realizat în anul 2018, venituri a căror valoare cumulată este cel puțin egală cu 12 salarii de bază minime brute pe țară din una sau mai multe surse de venituri, menționate la art. 155 din Codul fiscal, sunt obligate la declararea și plata contribuției de asigurări sociale de sănătate pentru anul respectiv, conform prevederilor legale sus enunțate. Menționăm totodată că structura competentă din cadrul organului fiscal a procedat la transmiterea notificărilor referitoare la obligațiile declarative, cu respectarea termenelor legale de prescripție în ceea ce privește dreptul organului fiscal de a stabili creanțe.

Dorim să vă informăm pe această cale că, pentru a facilita comunicarea cu contribuabilii, ANAF pune la dispoziția acestora, în mod gratuit, pe site-ul www.anaf.ro, următoarele servicii electronice:

- Spațiul Privat Virtual( SPV), prin intermediul căruia pot fi solicitate și primite informații și înscrisuri în legătură cu situația fiscală personală, pot fi depuse declarații fiscale sau poate fi efectuată plata obligațiilor fiscale, și

- serviciul de Programări online, pentru soluționarea unor cereri și clarificarea unor problematici fiscale, disponibil la sediile unităților fiscale din județ.

De asemenea, pentru a beneficia de îndrumare și asistență cu caracter general în domeniul fiscal, aceștia pot utiliza formularul de contact de pe site-ul www.anaf.ro sau pot contacta Call-center-ul ANAF, la numărul de telefon: 031 403.91.60.

Totodată pe site-ul ANAF, www.anaf.ro, în secțiunea “Asistență contribuabili” sunt publicate informații fiscale utile structurate sub formă de: “Ghiduri curente”, “Întrebări și răspunsuri pe Facebook”, “Calendarul obligațiilor fiscale” etc.

Cu stimă,

Ioan Claudiu – LASLO Șef administrație

Daniela DIMA Șef birou

Întocmit,

Dana NISTOR Inspector superior

Lasă un comentariu