Mărțișorul și Ziua Femeii generează un record istoric de vânzări pe piața florilor, peste 40 de milioane de euro (analiză)

Distribuie pe:

Zilele de 1 și 8 Martie reprezintă vârful vânzărilor pentru florarii din România și, cu peste 2,5 milioane de buchete vândute în aceste zile, piața florilor va atinge un nou record istoric de vânzări, de aproape 40 milioane de euro, arată un studiu realizat de compania de consultanță Frames.

Dincolo de mărțișoare, de cadourile de tot felul, florile reprezintă, în aceste zile, cel mai vândut produs din România.

Conform unui comunicat remis AGERPRES, un calcul estimativ, realizat de consultanți, arată că de 1 și 8 Martie, vor fi vândute peste 2,5 milioane de buchete de flori. Estimarea ia în calcul că în mediul urban, unde se vând peste 90% din flori, locuiesc 4,6 de milioane de femei cu vârsta de peste 18 ani și că măcar jumătate dintre doamne și domnișoare vor primi un buchet de flori în această perioadă, la un preț mediu de 80 de lei.

“Un calcul simplu arată că afacerea cu flori se apropie de 40 de milioane de euro, cu aproape 10 milioane mai mult decât estimările din 2023, incluzând aici doar comerțul cu amănuntul al florilor. Spre comparație, în 2020, business-ul cu flori a depășit 20 milioane de euro”, arată analiza citată.

Potrivit analiștilor, dinamica spectaculoasă a vânzărilor ține în primul rând de scumpirea semnificativă a florilor, fapt care a crescut semnificativ și cifra de afaceri a celor peste 7700 de firme ce activează în aceste sector.

În ceea ce privește oferta, cele mai căutate flori, în această perioadă, sunt ghioceii, freziile, zambilele, lalelele sau narcisele. Dincolo de florile de sezon, la mare căutare rămân, în continuare, trandafirii, considerați simbolul iubirii.

“Există însă și o cerere tot mai mare de buchete personalizate, care includ diverse cadouri și elemente de decor din plante și flori exotice”, afirmă analiștii.

Ultimul an pentru care Ministerul Finanțelor prezintă datele financiare finale, 2022, a dus business-ul cu flori din România la 2,2 miliarde de lei. Spre comparație, cu 10 ani în urmă, în 2014, piața florilor raporta o cifră de afaceri de 491,3 milioane de lei.

Totodată, firmele din domeniul comercializării cu amănuntul al florilor au reușit să își crească semnificativ și profitabilitatea, raportând un câștig net de peste 200 de milioane de lei în 2023, față de 150 de milioane lei în 2022 și 23 milioane de lei în

2014. Potrivit datelor financiare de la Ministerul Finanțelor, consultate de Frames, în piața florilor din România activau, în 2022, 7.774 de firme, dintre care 6.930 în activitate și numai 24 în faliment și 76 în insolvență.

“Piața florilor s-a dezvoltat spectaculos în ultimii ani, dovadă că numărul firmelor s-a dublat în ultimii 10 ani, la fel ca și cel al angajaților. Dezvoltarea semnificativă a afacerilor a venit atât pe fondul creșterii interesului investitorilor pentru acest domeniu cât mai ales ca urmare a reducerii semnificative a pieței negre, a evaziunii fiscale din acest sector”, a declarat Adrian Negrescu, managerul Frames, citat în comunicat.

Cele mai multe flori vândute pe piața românească vin din import, aproximativ 80%, restul fiind acoperit din producția locală.

Potrivit analizei Frames, comerțul cu amănuntul al florilor din România s-a diversificat foarte mult în privința ofertei de servicii. De la florăriile de cartier s-a ajuns la site-uri web și aplicații de smartphone prin intermediul cărora poți comanda oriunde o gamă largă de flori și produse asociate din zona cadourilor. De la clasicele buchete s-a ajuns la aranjamente florale spectaculoase, personalizate, în ton cu sezonalitatea, cu momentele speciale din viața celor care le primesc.

“Estimam, în anii anteriori, că afacerile cu flori și produse asociate vor crește semnificativ în România, iar datele financiare vin să confirme acest trend pozitiv. Anul 2024 va fi o adevărată bornă pentru această piață, în condițiile în care modificările fiscale și inflația se află în prim-plan. Vom asista, cel mai probabil, la o accentuare a fenomenului de concentrare a pieței, mai ales pe sectorul de distribuție, în ton cu evoluția veniturilor populației și cu extinderea obiceiurilor de consum”, a spus Negrescu.

Analiza privind business-ul din piața florilor din România în 2024 a fost realizată pe baza datelor financiare comunicate de companiile având codul CAEN 4776 (comerțul cu amănuntul al florilor, plantelor și semințelor) la Ministerul Finanțelor pentru anul 2022, datelor statistice privind dinamica firmelor de la Registrul Comerțului și informațiilor de la Institutul Național de Statistică.

Estimările privind vânzările de 1 și 8 Martie din 2024 aparțin Frames și au fost realizate pornind de la discuțiile cu companiile din sector.

Lasă un comentariu