Târgu Mureș: Semafoarele inteligente au început să “învețe” dinspre centru spre periferii. Până la sfârșitul lunii se demontează toate cele vechi

Distribuie pe:

Primul pas pentru implementarea Sistemului de Management al Traficului din Târgu Mureș a fost făcut în 2019 când au fost aprobați indicatorii tehnico economici ai investiției care prevedea implementarea acestui sistem inteligent în 40 de intersecții din oraș. În 2022, Consiliul Local a aprobat un alt proiect, complementar acestuia, “Sistem de management al traficului în Municipiul Târgu Mureș - Etapa 2” care aduce în plus semaforizarea inteligentă a încă 21 de intersecții, 11 pe strada Gheorghe Doja și 10 în alte zone ale orașului, proiect care va trebui implementat până în 2026.

“Având în vedere că la nivelul orașului principala arteră de penetrație este str. Gheorghe Doja, unde nu este prevăzut sistemul de management al traficului în toate intersecțiile, se impune extinderea proiectului în 11 intersecții destinate pentru această stradă. Totodată, având în vedere un sistem unitar, prin proiectul analizat se propun suplimentar încă 10 intersecții, astfel că totalul intersecțiilor propuse spre modernizare este de 21 intersecții”, se arată în nota de fundamentare a hotărârii privind extinderea acestui sistem.

În momentul de față, în Târgu Mureș, firma care se ocupa de implementarea proiectului cu cele 40 de intersecții, etapa I, a trecut la demontarea semafoarelor vechi și, pe rând, la punerea în funcțiune a celor noi, etapă care va fi finalizată până la sfârșitul acestei luni. Astfel, în unele zone ale orașului în intersecțiile prevăzute în cele două proiecte încă funcționează semafoarele vechi, unele dintre cele noi sunt doar cu galben intermitent. Cele noi care funcționează nu funcționează conform acelui sistem de management inteligent al traficului, lucru posibil abia după punerea în funcțiune a tuturor semafoarelor.

“Echipamentele noi sunt montate în toate cele 40 de intersecții din proiect, iar până la sfârșitul lunii se vor demonta toți stâlpii cu semafoarele vechi. În acest moment se lucrează la trecerea de la sistemul vechi la cel nou.

Este important de menționat că sistemul vechi se baza pe reglaj manual iar cel nou este controlat de un sistem informatic bazat pe inteligență artificială. Asta înseamnă că sistemul “învață” și se reglează automat pe baza datelor curente în timp real, dar în acest moment neavând suficiente date la dispoziție, mai e nevoie de timp pentru eficientizare”, ne-a declarat Portik Vilmos, viceprimarul municipiului Târgu Mureș.

În acest moment se lucrează la facilitarea acestui proces de “învățare”, lucrările desfășurându-se pe zone: se pornește din zona centrală extinzându-se spre periferii.

După ce se termină munca în teren, semafoarele vor fi ajustate pe baza datelor adunate de la centrul nou de comandă.

De exemplu, oficialii primăriei susțin că semafoarele de la “Ceasul cu flori” din Piața Trandafirilor vor fi astfel reglate încât pietonii să poată traversa, deodată, pe verde, ambele sensuri.

În acest moment diferențele de concordanță se datorează acestei stări de fapt de așa-zis hibrid, adică funcționează și sistemul vechi și cel nou în același timp. Totodată pe unele porțiuni de drum se poate observa deja un alt tip de structurare al traficului și funcționarea coridoarelor verzi.

“Vorbim aici de o nouă concepție pentru funcționarea căreia este nevoie de timp, de adaptare, atât tehnic din partea sistemului, cât și emoțional și comportamental din partea participanților la trafic. Spunem participanți la trafic, pentru că așteptările sunt mari și de la șoferii de autovehicule personale, dar și de la pietoni, cicliști și șoferii mijloacelor de transport în comun. Sistemul se dorește a fi eficient pentru toți, fie ei mai în vârstă care se deplasează mai greu, mămici cu cărucioare, persoane cu dizabilități sau tineri pe trotinete. Sistemul trebuie perceput ca un bun comun”, a mai spus Portik. (D.B.)

Dragoș Bardoși

Lasă un comentariu