Noua procedură de distribuție aleatorie în învățământul preuniversitar

Distribuie pe:

În Monitorul Oficial nr. 204, din 12 martie 2024, a fost publicat Ordinul de ministru al Educației nr. 3.945/2024 privind procedura de distribuție aleatorie a antepreșcolarilor, preșcolarilor și elevilor în formațiuni de studiu, cu respectarea principiului nediscriminării, al asigurării echității și egalității de șanse, al transparenței, al incluziunii, al centrării educației pe beneficiarii primari ai acesteia, al accesibilității și disponibilității, al interesului superior al copilului (elevului).

Repartizarea, prin tragere la sorți sau în ordine alfabetică

Astfel, unitățile de învățământ preuniversitar au obligația ca la începutul fiecărui an școlar să distribuie în mod echitabil, în formațiuni de studiu, și categoriile de antepreșcolari, preșcolari și elevi cu cerințe educaționale speciale, cei care repetă anul școlar, cei care nu au parcurs ciclul preșcolar sau l-au parcurs incomplet, cei a căror limbă maternă diferă de limba de predare, cei transferați dintr-o altă țară, unitate de învățământ sau clasă, precum și pe cei admiși pe locurile distinct alocate candidaților cu cerințe educaționale speciale sau pe locurile speciale pentru romi.

Conform noului ordin, fiecare instituție de învățământ va avea propria procedură, în baza criteriilor generale stabilite, prin care să pună în aplicare principiile desegregării și combaterii discriminării, din Legea nr. 198/2023 a educației preuniversitare.

Pentru distribuirea copiilor în instituțiile de educație timpurie și în ciclurile primar și secundar, la nivelul claselor de început, cum ar fi grupa mică, clasa pregătitoare și clasa a V-a, ordinul stabilește ca aceștia să fie distribuiți aleatoriu, fie prin tragere la sorți, fie în ordine alfabetică, decizia în acest sens urmând să fie luată de către consiliul de administrație al fiecărei școli, cu participarea părinților în calitate de observatori.

Gemenii sau tripleții, în aceeași clasă doar la cerere

În ceea ce privește elevii claselor a IX-a, ordinul prevede că distribuirea acestora pe clase se face în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere, pe câte două liste, pe criteriul de gen (fete, băieți). Totodată, se specifică faptul că distribuirea copiilor pe clase se va face în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere, câte un elev la fiecare clasă. Astfel, primul elev va fi distribuit în clasa a IX-a A, al doilea elev în clasa a IX-a B, până la ultima clasă de la specializarea sau calificarea profesională respectivă, după care procesul este reluat. Procesul de constituire a claselor va respecta și principiul continuității studiului limbii moderne L1 și L2 din ciclul gimnazial.

În ceea ce privește gemenii sau tripleții, părintele sau reprezentantul legal al acestora depune o declarație la unitatea de învățământ, în care precizează dacă dorește repartizarea fraților în aceeași clasă sau în clase diferite. În situația în care părintele dorește înscrierea fraților în aceeași clasă, aceștia vor fi repartizați în clasa în care a fost distribuit primul dintre frați.

De asemenea, documentul stabilește, pentru copiii cu cerințe educaționale speciale, că aceștia vor fi repartizați echitabil, la nivelul tuturor claselor, în funcție de tipul de tulburare, afecțiune, dizabilitate, dificultate de învățare pe care le au, pentru toate nivelurile de studiu.

Noua procedură a intrat în vigoare la data de 12 martie 2024.

(Sursa foto: pixabay.com)

Lucreția Pop

Lasă un comentariu