SĂRBĂTOAREA UNEI VICTORII LA AEROPORTUL „TRANSILVANIA" DIN TÂRGU-MUREȘ

Distribuie pe:

Aeroportul Internațional „Transilvania" Târgu-Mureș a fost dat în folosință în anul 1968, an după care nu s-au mai făcut lucrări majore de întreținere și reparații. Faptul a dus, în timp, la degradarea clădirilor , dar ceea ce a fost mai grav, a pistei de aterizare-decolare. În cele din urmă, compania Wizz Air a decis ca din 17 noiembrie 2016 să-și mute zborurile de pe Aeroportul Târgu-Mureș. În această situație aeroportul a fost închis. La data de 21 decembrie 2016 s-a aprobat finanțarea lucrărilor de reparație capitală. La data de 31 mai 2017 s-a lansat licitația privind lucrările de reparații și la 7 septembrie s-a anunțat câștigătorul licitației pentru lucrările de reabilitare a pistei de aterizare-decolare la Aeroportul Transilvania Târgu-Mureș: firmele asociate PORR Construct SRL și Geiger Transilvania SRL. Contractul cu firmele asociate s-a semnat la 19 septembrie 2017 în valoare de 53.535.999,28 lei cu TVA inclus. În perioada 18 decembrie 2017 - 15 martie 2018 lucrările au fost suspendate, demers motivat prin necesitatea asigurării calității lucrărilor în construcții. La 21 iunie 2018 s-au recepționat lucrările cu valoarea finală de 56.758.085,06 lei. În această investiție, participarea Guvernului României este de 50 milioane lei, iar diferența a fost de la bugetul județului Mureș. Ce au însemnat aceste lucrări de reparație capitală? În urma expertizei tehnice realizate, capacitatea portantă a pistei (PCN) este de 70 în condițiile în care, după cerințele proiectului, trebuia să fie de minim 55. Înainte de începerea lucrărilor era de 26. Acum, de pe Aeroportul Târgu-Mureș pot zbura aeronave Airbus 320 sau și mai mari.

VIZITA DE LUCRU A DELEGAȚIEI CONSILIULUI JUDEȚEAN MUREȘ ȘI A INVITAȚILOR, LA AEROPORTUL „TRANSILVANIA" TÂRGU-MUREȘ

În ziua de vineri, 6 iulie, delegația Consiliului Județean Mureș în frunte cu președintele CJ Mureș, Peter Ferenc, și cu invitații, au făcut o vizită de lucru la Aeroportul „Transilvania" Târgu-Mureș.

În preambul a fost organizată o conferință de presă pe care o prezentăm în continuare.

CONFERINȚA DE PRESĂ

Președintele Consiliului Județean Mureș, Peter Ferenc, a mulțumit celor prezenți pentru onorarea invitației la aeroport și a făcut prezentarea invitaților: ministrul Cercetării și Dezvoltării Nicolae Burnete, ministru secretar de stat al Ministerului Transporturilor, Ioan Iordăchescu, ing.dipl. Klaus Bleckenwegner administrator PORR Construct SRL - antreprenor general, Vasile Gliga - președintele PSD jud. Mureș, Peti Andras - președintele Consiliului de Administrație al Aeroportului „Transilvania" Târgu-Mureș, Simion Crețu - directorul Agenției de Dezvoltare Regională - Centru -Transilvania. În continuare a fost, prezentat un scurt film cuprinzând momentele cele mai importante din cadrul lucrărilor. Peter Ferenc: „Ceea ce am avut în vedere a fost, în primul rând, siguranța pasagerilor care sosesc sau decolează de pe Aeroportul Transilvania Târgu-Mureș. Au fost lucrări deosebit de importante și la un volum foarte mare. Eu spun că într-un timp relativ scurt, în mai puțin de 20 de luni, am reușit să parcurgem aceste etape. Proiectare - licitație - execuție și, astăzi, ne aflăm aici, pe Aeroportul Transilvania, repornit, în care, pot să sosească și să decoleze pasagerii în condiții de maximă siguranță. Într-adevăr, am făcut și alte investiții care contribuie la siguranța pasagerilor care sosesc și pleacă din Aeroportul Târgu-Mureș… Ceea ce dorim să facem în continuare este să dezvoltăm acest aeroport și ne vom concentra eforturile pentru a face cât mai multe curse, de a lucra cu cât mai mulți operatori și să avem multe destinații. Principala destinație este Bucureștiul unde am dori să ajungem zilnic". Din alocuțiunea ministrului Cercetării și Dezvoltării, Nicolae Burnete, am selecționat: „…Un aeroport aici este util pentru județul Mureș, pentru Târgu-Mureș, pentru Transilvania, pentru România. Îl felicit din inimă pe domnul președinte și pe toți cei care s-au implicat, și asta dovedește că, indiferent dacă avem o gândire sau alta, atunci când avem oportunități, știm să ne dăm mâna…La acest aeroport, Guvernul României a avut o contribuție semnificativă și dovedește că acest guvern se gândește la investițiile majore, se gândește la durabilitate…" Ministrul Dezvoltării a arătat în continuare că, conform datelor din anul precedent, în clasamentul primelor trei locuri în transportul aerian se află în primul rând Bucureștiul, cu pondere de 63% din traficul aerian, apoi Cluj-Napoca pe locul doi cu un trafic de 2,6 milioane pasageri și pe locul trei Timișoara cu 1,6 milioane pasageri pe an. Domnul ministru a afirmat în continuare: „…Îmi doresc din tot sufletul să ajungeți în primele trei din țară, pentru că e nevoie în această zonă de aeroport, așa cum e nevoie de autostradă și acest lucru va crea un adevărat bulgăre care va duce la dezvoltarea economică a zonei, cu locuri noi de muncă, un nivel de trai care să satisfacă dorințele." Din partea executantului lucrării, a făcut câteva aprecieri Klaus Bleckenwegner care a precizat că, pe parcursul lucrărilor, au apărut și surprize neplăcute: solul nu a corespuns, a trebuit refăcut proiectul, studiul geologic al terenului, munca a fost frecvent incomodată datorită condițiilor meteorologice neprielnice care afectează calitatea lucrărilor.

MASTER PLAN GENERAL AL AEROPORTULUI INTERNAȚIONAL „TRANSILVANIA" TÂRGU-MUREȘ

Peti Andras, președintele Consiliului de Administrație al Aeroportului Internațional „Transilvania" Târgu-Mureș a trecut succint în revistă momentele și lucrările mai importante care au vizat obținerea autorizației europene de funcționare. Pe lângă lucrările privind pista de aterizare - decolare, s-a asigurat, conform normelor, dotarea pentru stingerea incendiilor, s-a achiziționat o autospecială, s-a acordat atenție creșterii calității serviciilor pentru pasageri, s-a introdus banda transportoare pentru bagaje. Accentul s-a pus pe creșterea siguranței pasagerilor. S-a efectuat un studiu de teren pe o rază de 45 km și conform normelor europene se va controla foarte strict tot ceea ce se construiește pe această distanță. „Am lucrat pe o strategie pe 50 de ani. Am inclus în acest proiect ambițios, pe care l-am numit „Master Plan General al Aeroportului", un obiectiv sau viziune pe următorii 50 de ani care include 26 obiective de investiții în valoare de aproximativ 200 milioane de euro, din care, imediat după ce am recepționat acest studiu „Master Plan - Studiu de fezabilitate", am și dat ordin de începere pentru patru studii de fezabilitate, dintre care, trei vor primi finanțare, sperăm noi, din fonduri europene nerambursabile. Este vorba despre extinderea pistei de la 2000 la 2500 metri, extinderea platformei de parcare, să extindem terminalul pentru pasageri, inclusiv de sosiri și plecări, și un obiectiv pentru care, deocamdată, nu avem posibilitate de finanțare, este vorba de aviația generală, business și serviciile de urgență care vor avea acces separat, loc de parcare pentru mașini, separat, hangar, terminal și platformă separat."

FELICITĂRI ȘI URĂRI DE BINE

Au adresat în continuare felicitări pentru realizări și succese pe viitor, ministrul secretar de stat al Transporturilor, Ion Iordăchescu, Vasile Gliga, președintele PSD Mureș, Simion Crețu. Peter Ferenc: „Operatorul actual și-a pus în vânzare biletele încă de anul trecut, cu toate că data terminării lucrărilor nu era încă certă. Au mers pe încredere, și-au asumat riscul. Ceilalți operatori n-au avut încredere că vom deschide în anul acesta. Proiectul a fost demarat de mai mult timp. Din păcate n-a avut șanse de a obține finanțare. Terenul necesar pentru extinderea pistei este achiziționat de Consiliul Județean Mureș. Avem în proprietate peste 100 ha teren pentru extinderea pistei spre zona vest - Sânpaul și sunt toate condițiile pentru realizarea acestui obiectiv, iar finanțarea europeană se obține pentru extinderea cu doar 200 m, restul de 300 m vor și din fonduri proprii și/sau guvernamentale".

RĂSPUNSURI LA ÎNTREBĂRILE PRESEI

Una din întrebările ziariștilor s-a referit la faptul că, dacă este vorba de o competiție și care ar trebui să fie relația între aeroporturile din Cluj-Napoca și Târgu-Mureș. Să avem în vedere faptul că administrația aeroportului din Cluj a intenționat să preia în proprietate și administrare aeroportul din Târgu-Mureș. N-a reușit, în schimb a preluat toate zborurile. La această întrebare ministrul Nicolae Burnete a răspuns că, competiția nu poate deranja, poate avea efecte benefice asupra activității aeroportuare. Peter Ferenc: „Eu nu cred că ar trebui să fim în competiție cu Clujul. Eu cred că cele două aeroporturi pot lucre împreună și este un avantaj că Târgu-Mureș se află în apropiere. Să nu uităm că în anumite perioade ale anului, la Cluj nu se poate ateriza din cauza ceții. Nu este totuna că ești la o oră de aeroportul din Cluj și poate permite aterizarea aeroportul din Târgu-Mureș. Eu cred că cele două servicii se compensează și, chiar dați-mi voie, ca fost primar în Sovata, să fac o mică aluzie. Întotdeauna am spus că Sovata și Praid sunt două localități care, din punct de vedere turistic, se compensează extraordinar de bine. Consider că și aici este același lucru. Aeroporturile din Cluj și Târgu-Mureș se compensează extraordinar de bine."

PRIMIREA INVITAȚILOR ÎN HANGARUL AEROPORTULUI

La terminarea conferinței de presă, ziariștii au fost invitați în hangarul aeroportului, unde numeroșii invitați au asistat la o scurtă prezentare a istoricului lucrărilor, perspectivele aeroportului, a fost prezentat filmulețul cu momentele cele mai importante din timpul lucrărilor, apoi s-a făcut o deplasare, în serii de câte zece persoane, pentru a vedea la fața locului lucrările recepționate.

Fără a reveni asupra celor prezentate deja, să menționăm doar câteva aspecte prezentate mai pe larg invitaților, față de cele de la conferința de presă. Peti Andras: „…Deja este achiziționat terenul necesar pentru extinderea de la 2000 la 2500 m a pistei, este vorba de crearea a patru noi locuri de parcare pentru avioane, deci o platformă de 7.000 mp. pentru construirea unui nou terminal de pasageri, de minim 8.000 mp. Și la toate aceste trei proiecte vom obține finanțare nerambursabilă de la Comunitatea Europeană, apoi încă un hangar care va fi construit în spatele nostru (alături) pentru aviația generală, business și aviația pentru urgențe medicale, cu acces pe parcare separată - parcare - hangar și platformă separată, dedicată acestui tip de avioane. Pe termen lung, avem prevăzută dezvoltarea în partea de nord, în partea de dincolo a pistei, unde este prevăzută un terminal nou cu o parcare de 1.200 locuri, un terminal care răspunde, nu nevoilor de astăzi, ci nevoilor de mâine, inclusiv un hangar pentru deservirea avioanelor cargo și așa mai departe, pentru avioane de dimensiuni mai mari, deoarece având o pistă mai mare, putem să deservim și avioane mai mari…"

Lasă un comentariu