AM FOST UN MARE PLAGIATOR!

Amintiri din
universitate:

In anul 1957, ma aflam in sesiunea
de examene de stat a
primei promotii de ingineri navali,
specializati in Facultatea de
Exploatare a Navelor si Porturilor,
a Institutului de Mecanica Navala,
din Galati. Veneam, dupa 11
semestre, cu cele mai dificile
discipline maritime si fluviale,
predate de un grup exceptional de
profesori, asistenti si coordonatori
de proiecte, dar si de cei de la
catedra speciala, prin gradele
Marinei Militare Romane, care ne-au
acordat gradul de ingineri ofiteri
in Marina Militara a Romaniei.
Cinste si memorie vesnica profesorilor
si amiralilor care ne-au
invatat toate cunostintele tehnice
necesare unor buni ingineri navali.
In atatia ani de activitate in
meseria marinareasca (sau in alte
ministere sau domenii), ne-am
descurcat bine, am construit o
flota de nave, am reconstruit si
modernizat porturile de la Dunare
si Marea Neagra. Astazi, vedem
"marea sarabanda� care se face
cu cei acuzati de "plastografie� si in
care "se trage cu mitraliera� in toti
si din toate domeniile de activitate
educationala si culturala�
Relativ la cum se intocmesc
acum proiectele de diploma, tezele
de doctorat sau de masterat,
specializarile (in tara sau in strainatate),
eu, personal, si colegii mei
de promotie socotim, prin prisma
viziunilor de azi, ca am facut o mare
"plastografie�, de o perfecta
calitate documentara. Justificare:
pe atunci, aveam la dispozitie
bibliografii din URSS, unele traduse,
altele in limba rusa. Standardele
constructiei de nave erau numai
cele sovietice, standardele tuturor
materialelor erau din Est, rar se mai
procura si ceva din Occident.

Imi amintesc sala de studii a
absolventilor, cu acestia imbracati
in haine festive, cu catedra impodobita,
pe care era asezata o vaza
mare, cu toate plicurile cu teme
sigilate si cu numar de ordine, cu
registrul deschis al celor doua grupe
si lista profesorilor ce urmau sa ne
conduca in timp ce vom aduna de
pe teren, din biblioteci, date pentru
lucrarile de diploma. Au aparut
profesorii, apoi, rand pe rand, ne-am
ales plicul, cu numarul trecut langa
nume. Le desfaceam, citeam fiecare
textul, din trei domenii: nave,
amenajari si constructii portuare la
fluvii si mari, plus calcule. Si� ne

apuca ameteala. Proiecte de diplome
savante, dar cu ce documentare?
Conducatorii de proiecte ne-au
vazut uluiala si ne-au zis: "Hai, la
treaba, la documentare pe teren!�.
Ne-am interesat ce gratuitati aveam
pe Navrom si IRTA din cadrul
ministerului nostru si de ceva
mancare pe la cantine.
Eu aveam ca tema "Constructia si
reamenajarea portului Cernavoda
ca port fluvial � maritim, legat de
Canalul Dunare � Marea Neagra
prin ecluza de la Mircea Voda,
schimbarea liniilor feroviare si
modernizarea portuara pentru trafic
de 200 de milioane tone marfuri
generale, anual�. Ameteala a trecut
si, urmand sfatul profesorilor nostri
"Treceti la copiat tot ce gasiti in
cartile savantilor sovietici!�, am
copiat "pe direct�, inclusiv desenele,
fara sa mai dam paginatia, ci
doar titlul catii si Editura "Cartea
Rusa� sau Editura Tehnica a R.P.R.

Am avut ceva probleme. Constructia
canalului (prima lucrare)
pe Valea Carasu era abandonata,
iar proiectul era in schimbare.
Documentele erau sigilate la
Directia Generala de Canal
Bucuresti. Tabu total, iar cand
vorbeam cu unii despre canal
oamenii se fereau, pentru ca acolo
au fost tratati inuman detinutii
politici. Am adunat tot ce am gasit
in documentare despre Cernavoda
de-atunci, aratandu-le conducatorilor
mei de proiect vastitatea
temei. Am fost chemat la Bucuresti,
la Ministerul Transporturilor Auto,
Navale si Aeriene. Domnul Mihai
Semenescu, profesorul de cai
navigabile si porturi - la facultate,
si ministru adjunct - in minister, m-a
luat cu el in incaperile unde erau
depozitate activele fostei Directii
Generale a Canalului Dunare �
Marea Neagra, a scos un maldar
de documente si desene si mi-a
spus: "Asaza-te acolo, scoate tot
ce priveste Cernavoda. Tot ce vei
gasi este facut de ingineri foarte
inteligenti, asa ca treci si COPIAZA
TOT, apoi adapteaza temei tale!�.
Asa am facut. Dupa ani si ani,
trecand cu trenul peste pod, am
privit cum arata si Cernavoda, si
canalul. Aproape exact ca in
proiectul meu!
Da, pe atunci, eu am fost un
mare plagiator! Si au fost multi ca
mine in Romania, in toate domeniile.
Astazi, unii sunt acuzati de
plagiat, dar, de fapt, se mananca
intre ei din cauza ciolanului politic
si a functiilor. Pentru ca, altfel, toti,
si cei dinainte si cei de dupa 1989,
au copiat cu varf si indesat. Cine
se supara de ceea ce am scris sa
ma faca plagiator, ba chiar lider al
plagiatorilor din Romania.

Lasă un comentariu