POSTUL MARE „ TIMP DE PURIFICARE SI ILUMINARE

Timpul Postului Mare este un
dar oferit noua de catre Biserica.
Fie ca traim in lume sau intr-o
manastire, perioada de rugaciune,
post si pocainta este folositoare
tuturor celor care doresc sa intre
in Sfanta si Stralucita Sarbatoare
a Pastilor. In timp ce incepem
calatoria postului, noi suntem
facuti constienti, prin Canonul
de pocainta al Sfantului Andrei
Cretanul si prin ciclul slujbelor
religioase, ca pacatul si moartea
ne-au indepartat de Dumnezeu si
pe unul fata de altul. De asemenea,
in timpul acestor zile de
introspectie, ni se da vestea buna
ca, prin biruinta Crucii, iertarea si
bucuria sunt daruri oferite lumii
de catre "Domnul slavei rastignit�
(cf. I Cor. 2, 8).
Temeiul insusi al Postului Mare
este postul lui Hristos in pustie, in
timpul celor 40 de zile care au
urmat Botezului. Acceptand sa fie
ispitit si sa lupte cu diavolul in
umanitatea Sa, Iisus a dat crestinilor
modelul luptei lor impotriva
puterilor raului si le-a oferit drept
arme postul si rugaciunea (cf. Mc.
9, 29). In cele 40 de zile ale Postului
Mare, crestinul care posteste
imbraca deja pe Hristos, pentru a
participa inca si mai deplin la
patimirile Sale si a iesi impreuna
cu El din mormant, biruitor asupra
raului si al mortii. Din acest motiv,
Postul Mare e socotit de catre
Sfantul Grigorie de Nazianz ca o
pregatire in vederea mortii
impreuna cu Hristos, e socotit ca
"inaintepraznuirea luminarii�.
Biserica ne cheama sa intelegem
Postul Mare ca o reintoarcere
la lupta ascetica obisnuita, o lupta care ne elibereaza
de moartea si stricaciunea creatiei
cazute. Deci, noi care ne-am
imbracat in Hristos prin Sfantul
Botez (cf. Gal. 3, 27), devenind
ostasi ai lui Hristos, trebuie sa
folosim cu intelepciune aceste zile
pentru a ne reintoarce la razboiul
cel duhovnicesc. Numai angajati
in aceasta batalie vom fi capabili
sa priveghem, in timp ce asteptam
a doua si slavita venire a Domnului.
Omul care posteste rupe cercul
infernal al dialecticii poftei si
placerii, al foamei si saturarii,
indreptandu-si dorinta spre
contemplarea realitatilor ceresti.
Aceasta il ajuta sa umble "intru
innoirea vietii� (cf. Rom. 6, 4),
traind ca "fiu al invierii�
(cf. Lc. 20, 36).

� IRINEU
Arhiepiscop al Alba Iuliei

Lasă un comentariu