Dupa 24 de ani de democratie„
Ar cam trebui sa dispara "bagatul dihoniei„ intre institutii si politicieni!

Distribuie pe:

La finele anului 2014, vom avea un nou presedinte
si, sa speram, un nou mod de a face politica. Asta si
in baza prevederilor noii Constitutii. Oricum,
modificata prin� punctele esentiale. Spunem acest
lucru, deoarece, in ultimii ani, dar mai cu seama in
ultima perioada, noi, cetatenii de
rand, am asistat, neputinciosi, la o
permanenta confruntare intre
presedintele tarii si Guvern, intre
acesta si principalii sai adversari (cu care ar trebui,
institutional, sa colaboreze!) Ponta, Antonescu si,
mai nou, Parlamentul (mai ales, dupa declansarea
activitatii comisiei parlamentare de ancheta a fermei
Nana). Conflictele au ajuns pana acolo, incat, la un
moment dat, presedintele Traian Basescu le-a spus
reprezentantilor FMI ca nu va semna scrisoarea de
intentie, ceea ce, daca pana la urma, s-ar fi intamplat,
ar fi trimis negocierile (Guvern-FMI-CE � Banca
Mondiala) in derizoriu.

Or, ce denota acest lucru? Ca, desi in atributiile
constitutionale ale presedintelui "tuturor romanilor�
(aflat si in ultimul an de mandat) ar fi trebuit sa
intre, la loc de cinste, medierea
conflictelor intre institutiile tarii,
intre politicieni, am asistat, dimpotriva,
la "bagatul dihoniei� intre
ele. Dar, ca sa mediezi intre institutiile (personalitatile
politice) unei tari, sa aplanezi conflictele dintre partide
trebuie numai sa ai o viziune istorica, dar si un ideal
national. Adica tocmai ceea ce i-a cam lipsit presedintelui
(caci, constitutional, nu este� sef de stat).

Sa ne amintim, insa: ce "mediere� ar putea face
Traian Basescu intre institutiile statului, intre
politicieni, atat timp cat, pe postul public de
televiziune, presedintele compara, la o ora de maxima
audienta, clasa politica din Romania (al carui
exponent "de frunte� este chiar Traian Basescu) cu
o "zoaie aruncata pe un geam�? Acelasi Basescu, in
acelasi context, declara, in preajma sarbatorilor de
iarna, urmatoarele: "Slava Domnului ca nu mai e
economie de stat, ca s-a privatizat, ca avem
multinationale care nu sunt dependente de supararile
mele cu Guvernul, de supararile Parlamentului cu
mine, pentru ele important este mediul de afaceri.�
Care va sa zica, Traian Basescu este suparat pe
Guvern si pe Parlament, cam in felul in care ne-am
supara noi (muritorii de rand) pe vecina care baga
aspiratorul la ora sase dimineata.

Cum isi permite, chiar presedintele tarii, sa declare
public supararea pe doua dintre institutiile principale
ale democratiei, dar si sa bage clasa politica in
aceeasi oala� nespalata (ba chiar plina de zoaie)?

Iata ca poate. Dar, atunci, cum mai mediaza? Pai,
cum a facut-o pana acum. Adica, deloc!

� Asa s-a ajuns ca scandalurile, incepute in 2005,
sa continue in 2006, in 2007� si sa se transforme
intr-un razboi politic, care afecteaza tot mai mult
Romania, in 2014!

Din pacate, datorita acestui mod de a face politica,
si in 2014 � apreciaza analistii � lucrurile se indreapta
intr-o directie ingrijoratoare. Pentru ca efectele
politicii conjuncturale, haotice chiar, sunt ingrijoratoare
si perspectivele deloc incurajatoare. Iar clasa
politica nu pare a mai detine raspunsuri viabile nici
macar pentru obisnuitele "carpeli� tipic romanesti.
De ce? Intrucat cuvantul de ordine a fost (este, inca,
si acum, cu USL-ul "la carma�) incompetenta. Desi
semnale bune dinspre economie exista. Bunaoara,
in cel de-al 23-lea an de cand, in Romania, a inceput
sa fie pusa ordine in masurarea inflatiei � declara
Adrian Vasilescu, consilierul Guvernatorului BNR �
la unul dintre indicatorii la care stam bine, intr-o
economie care nu merge inca tot atat de bine, este
inflatia. Totodata, somajul, chiar daca nu scade
semnificativ, nu creste.

De ce atunci sunt "ingrijoratoare� perspectivele
lui 2014? Printre altele, pentru ca declaratiile la care
ne-am referit � venite dinspre Cotroceni � dau nastere
la interpretari si creeaza sentimentul ca Romania este
o tara instabila politic, fara cea mai elementara norma
democratica. In plus, 2014 este anul "europarlamentarelor�
si "prezidentialelor�, iar cele doua tabere � stangadreapta
� vor continua razboiul absurd pentru
anihilarea celuilalt. Asta, daca nu luam in calcul ca,
pana si in interiorul USL, s-ar putea isca neintelegeri
pe seama "prezidentiabilului� desemnat, cata vreme,
unii pesedisti si-ar dori un candidat propriu la presedintie.
Desi, initial, congresele partidelor componente ale
USL il desemnase ca unic candidat pe Crin Antonescu!
Pana la urma, se pare, lucrurile s-au� calmat!
Dar, pe langa alegeri, alta ar trebui sa fie agenda
politicienilor (a USL-ului, in principal, aflat la
guvernare) in 2014 si in ultimii ani: cresterea
economica. Caci, intr-o prezentare sustinuta la
Academia Romana, Guvernatorul BNR, Mugur
Isarescu, a declarat ca Romania are nevoie de inca
zece ani pentru a ajunge la 60% din media UE a PIB/
locuitor. Pe de alta parte, in cadrul dezbaterii
"Romania investitiilor � Romania Dezvoltarii�,
premierul Victor Ponta a declarat ca "ar vrea ca la
1 iulie 2019, cand Romania va detine presedintia UE,
strainii sa vina cu euro, nu cu lei.� Ceea ce presupune �
cum sustinea acelasi Victor Ponta � ca "Romania
trebuie sa adopte moneda unica europeana in anul
2018, cand Romania va sarbatori 100 de ani de la Marea
Unire.� Obiectiv maret, insa, cam greu de realizat!
Sunt (exista), asadar, tinte mult mai importante de
atins decat "balacareala� de acum, de la "varful�
politicii romanesti. Mai ales ca, din �90 incoace,
Romania a trecut prin sapte cicluri electorale (din
1990, 1992, 1996, 2000, 2004, 2008 si 2012), dar
bunastarea mult promisa de mai toate guvernele se
lasa inca asteptata. In 2012, USL a venit la guvernare
cu 100 de solutii sub lozinca "Romania corecta,
Romania sociala�. Dar, inca � asa cum guvernele
precedente ne-au demonstrat � de la vorbe (promisiuni)
la fapte e o cale lunga. Or, pentru a nu dezamagi,
precum alte guverne, USL, sa se disocieze de "politica
improscatului cu laturi�, care, indiferent de cine o
intretine, este si rusinoasa, si, mai ales, paguboasa. Iar
decizia lui Ponta de a nu mai raspunde provocarilor
pare inteleapta. Mai ales daca va fi si respectata! Or,
aicea-i problema! Caci, adeseori, politicianul roman, una
spune si alta face! Din pacate�

Lasă un comentariu