"UN NOU CONTRACT MARCA BECHTEL„

Distribuie pe:

Dupa mai multe incercari esuate
din 2004 pana anul trecut,
pentru a gasi un constructor sa
realizeze autostrada ComarnicBrasov, premierul Victor Ponta a
anuntat ca, in principiu, a batut
palma cu reprezentantii consortiului
Vistrada Nord, compus din
companiile Vinci (Franta), Strabeg
(Austria) si Aktor (Grecia). Semnarea
contractului se va face
pana in 20 aprilie 2014, cand vor
incepe si lucrarile la acest mult
asteptat tronson de autostrada,
care, conform spuselor primministrului,
se vor termina in 2017.

De asemenea, premierul crede ca
lucrarile se vor incheia inainte de
alegerile parlamentare din toamna
lui 2016, alegeri la care nu va mai
candida, daca nu va fi gata autostrada
Comarnic-Brasov, declaratie
facuta in februarie 2013.

Daca prim-ministrul se va tine de
cuvant sau nu, in cazul ca spusele
lui nu se vor implini, nu avem nicio
garantie, deoarece prea multe
promisiuni facute pana acum au
ramas doar amintiri si atat, cum se
va intampla si de aceasta data.
"In anuntul publicat in 2012,
costurile pentru cei 58 de kilometri
de autostrada Comarnic-Brasov
erau estimate la 5,32 miliarde de
lei fara TVA, adica 1,18 miliarde de
euro, iar in loc de 58 de kilometri
de autostrada se vor construi
53 de kilometri de autostrada si
7 kilometri de drumuri de legatura.
Deci, costul de constructie pe
kilometru, anuntat de Ponta, este
de 28 milioane de euro, cu 25% mai
mare decat cel negociat in 2010.
Alexandru Nazare, fost ministru al
transporturilor, vicepresedinte al
PDL, considera ca: "Este inacceptabil
ca un proiect in concesiune,
lansat in procedura de licitatie, cu
o valoare estimata de 1,2 miliarde de euro si cu o
lungime de 58 de kilometri sa ajunga sa coste acum
cu 600 de milioane de euro mai mult si sa aiba numai
53 de kilometri�.

Dan Sova, ministrul marilor proiecte, a motivat
costul total mai mare prin faptul ca: "Avem aproape
1,5 miliarde de euro constructie, restul pana la 1,8
miliarde de euro sunt cheltuieli de proiectare�.
Motivand costurile mai mari ale constructiei si ce
garantie are ca lucrarile vor incepe la data prevazuta,
premierul a raspuns ca "nu primesc niciun leu (e
vorba de constructori) pana nu termina autostrada,
fapt care ii va determina pe constructori sa termine
lucrarile pentru a primi banii�. Premierul a mai precizat
ca s-a stabilit o taxa de 5,7 lei, fara TVA, adica 7 lei
pentru un autoturism care va circula pe autostrada
de la Comarnic la Brasov, sume care vor fi platite
catre constructor. Insa sumele anuntate de autoritati
nu prezinta intreg aranjamentul financiar al concesionarii
pe 26 de ani, timp in care constructorul va
primi din partea statului o suma maxima de 973 de
milioane de euro din valoarea totala a contractului,
ceea ce va pune o presiune mare pe buget privind
deficitul acestuia. Astfel, "costul final al autostrazii
ar putea ajunge chiar la peste 5 miliarde de euro pe
intreaga perioada de concesionare de 29 de ani
(3 ani de constructie si 26 de ani de operare)�. Deci
statul va trebui sa achite anual din buget sume mari,
pentru a achita nota de plata, deoarece din taxa platita
de cei care vor circula pe autostrada, in 2017-2018, nu
se va incasa mai mult de 15 milioane de euro.

Daca Guvernul "ar fi continuat refacerea studiului
de viabilizare, asa cum am inceput in 2012, am fi avut
acum un proiect la un pret corect, cu un amplasament
clar stabilit. In schimb, s-a preferat un traseu modificat
dupa ureche, fara un studiu in prealabil. Riscam, insa,
sa ajungem din nou, ca in cazul Bechtel, cu un proiect
fara costuri clare, dar la care trebuie sa achitam anual
nota de plata�, mai sustine Alexandru Nazare.
"In 2010, fostul guvern a semnat un contract cu Vinci
si Aktor (care a cazut), pentru constructia aceluiasi
tronson de autostrada, iar costul total s-a ridicat la 4,4
miliarde de euro, valoare in care erau incluse si sumele
pe care statul urma sa le plateasca in cei 25 de ani de
concesionare. In urma cu 4 ani, costurile de constructie
erau estimate la mai putin de 22 milioane de euro/
kilometru, adica o valoare totala de 1,2 miliarde de euro.
Guvernul Boc a fost aspru criticat de liderii socialdemocrati
pentru contractul din 2010, chiar daca atunci
costurile erau mai mici decat in prezent.

Si preturile au scazut in ultimii ani de criza, guvernul
actual atribuie francezilor de la Vinci contractul pentru
constructia autostrazi Comarnic-Brasov, chiar daca
preturile sunt cu 25% mai mari decat in 2010�.
Alte comentarii sunt de prisos. De fapt, totul este
propaganda politica, facuta in folosul celor aflati
la putere, pentru a obtine prin minciuna voturile
celor creduli.

Lasă un comentariu