Reprezentarea despre propria persoana

In cadrul reprezentarilor despre propria persoana sunt incluse stima
de sine, autoeficacitatea, robustetea, sentimentul de coerenta etc,
acestea functionand ca si mecanisme de reglare la mediu.
Cunoasterea de sine se dezvolta odata cu varsta si cu experientele
prin care trecem, pe masura ce persoana avanseaza in etate, dobandind
o capacitate mai mare de autoreflexie. Autocunoasterea nu este un
proces care se incheie odata cu adolescenta sau tineretea, confruntarea
cu evenimente diverse poate scoate la iveala dimensiuni noi ale
personalitatii sau le dezvolta pe cele subdimensionale. Cunoasterea de
sine, formarea imaginii de sine si implicit a stimei de sine sunt procese ce
implica mai multe dimensiuni. Imaginea de sine (Eul) nu este o structura
omogena. In cadrul imaginii de sine facem distinctia intre eul (sinele) real,
Eul (sinele) viitor si Eul (sinele) ideal, fiecare cu specificul lui. EUL REAL
SAU EUL ACTUAL este rezultatul experientelor noastre, cadrului social si
cultural in care traim. Eul real cuprinde:
EUL FIZIC � structureaza dezvoltarea, incorporarea si acceptarea
propriei corporalitati. Imaginea corporala sau imaginea de sine se refera
la modul in care persoana se percepe pe sine si la modul in care ea sau
el crede ca este perceput de ceilalti. Imaginea corporala determina
gradul in care te simti confortabil in si cu corpul tau. Daca imaginea
ideala a Eului corporal este puternic influentata de factori culturali,
standarde de silueta si nu corespunde Eului fizic, poate genera
sentimente de nemultumire, neincredere, furie, izolare, conducand la
formarea unei stime de sine negative. Discrepanta dintre Eul fizic real
si cel cultivat de revistele de moda determina numarul mare de tulburari
de comportament alimentar tip anorexic in randul adolescentelor.
EUL COGNITIV se refera la modul in care sinele recepteaza si
structureaza continuturile informationale despre sine si lume. Sunt
persoane care retin si reactualizeaza doar evaluarile negative despre
sine, altii le reprima, iar unii le ignora. Unii dintre noi facem atribuiri interne
pentru evenimente negative, astfel incat ne autoculpabilizam permanent,
in timp ce altii fac atribuiri externe pentru a-si mentine imaginea de sine
pozitiva. In cadrul Eului cognitiv includem si memoria autobiografica,
cu toate consecintele pe care le implica asupra personalitatii.
EUL EMOTIONAL (INTIM SAU PRIVAT) sintetizeaza totalitatea
sentimentelor si emotiilor fata de sine, lume si viitor. De multe ori,
persoana nu doreste sa isi dezvaluie sinele emotional decat unor
persoane apropiate. Cu cat o persoana va avea un Eu emotional mai
stabil, cu atat va percepe lumea si pe cei din jur ca pe un mediu sigur,
care nu ameninta IMAGINEA DE SINE. Autodezvaluirea emotionala nu
este perceputa ca un proces riscant sau dureros. In general, Eul
emotional al adolescentilor este labil. Curajul, bravura, negarea oricarui
pericol pot alterna cu anxietati si nelinisti extreme.
EUL SOCIAL (INTERPERSONAL) este acea dimensiune a personalitatii
pe care suntem dispusi sa o expunem lumii, este vitrina persoanei!
Daca recurgem la comparatii cu lumea plantelor, putem spune ca unii
avem un Eu social de tip cactus (ma simt in siguranta doar cand sunt
ofensiv), altii ca o mimoza (atitudinea defensiva imi confera protectie)
sau o planta care infloreste si se usuca in functie de mediul in care
traieste (reactionez in concordanta cu lumea inconjuratoare).
EUL SPIRITUAL reflecta valorile si jaloanele existentiale ale unei
persoane. Din aceasta perspectiva, persoanele pot fi caracterizate ca
fiind pragmatice, idealiste, religioase, altruiste, pacifiste.

(va urma)

A consemnat IOANA FLOREA (in colaborare cu catedra
de Psihologie Clinica a Universitatii "Dimitrie Cantemir�)

Lasă un comentariu