Declaratie politica
Extremistii si instigatorii la enclavizarea Romaniei
trebuie sa raspunda penal!
In ultima vreme, atitudinile
separatiste, iredentiste, extremiste,
instigatoare si contrare
Constitutiei Romaniei dobandesc
o amploare ingrijoratoare. Dupa
ce Comisia Europeana a respins
Initiativa Cetateneasca Europeana
(ICE) pentru protectia
minoritatilor nationale - ,,Minority
SafePack�, Uniunea Democrata
Maghiara din Romania (UDMR)
acuza o decizie politica, iar Consiliul
National Secuiesc anunta
public contestarea acesteia la
Curtea Europeana de Justitie.
Apoi, intr-un gest de fronda si
forta, UDMR, CNS si PPMT, eludand
cu buna stiinta prevedrile
constitutionale ale Romaniei,
organizeaza ,,Marele mars
secuiesc�. La aceasta manifestare,
intors parca din vremuri
medievale, presedintele Consiliului
National Secuiesc, Izs�k
Bal�zs, a citit ,,proclamatia
Marelui mars al secuilor�.
Potrivit proclamatiei, maghiarii
solicita autoguvernarea Tinutului
Secuiesc, revendica aplicarea
normelor practicate in Uniunea
Europeana, in asa fel incat secuii
sa isi poata exercita dreptul la
autodeterminare prin autonomia
Tinutului Secuiesc si isi ,,reafirma
atasamentul fata de delimitarea
provizorie a Tinutului Secuiesc,
format din 8 scaune si 153 autoritati
locale, asa cum aceasta a
fost stabilita in Rezolutia Adunarii
Nationale de la Ditrau�. Pe de alta
parte, organizatorii au instigat la
atitudini de nesupunere civica.
Si de parca ar fi uitat ca, pe la
Consiliul Europei, invocau cu ipocrizie
rolul stabilizator al minoritatilor
in cadrul statelor europene, reprezentantii
UDMR, prin vocea vicepresedintelui politic al formatiunii,
Laszlo Borbely, anunta ca pregatesc
un proiect de lege al autonomiei
teritoriale. Modelele invocate ar fi
cele din Tirolul de Sud sau Finlanda.
Pe de alta parte, intr-o culme
belicoasa a neobrazarii, deputatul
Korodi Attila, fost ministru al
Mediului si Gospodaririi Apelor, s-a
adresat, in calitate de parlamentar
roman, membrilor Adunarii
Parlamentare a Consiliului Europei,
mintind cu nerusinare ca ,,maghiarii
nu isi pot utiliza limba materna in
administratie�, ca sustine utilizarea
limbii maghiare, ca a doua limba
oficiala, in cadrul proceselor administrative
si jurisdictionale iar in
acest sens UDMR a solicitat organizarea
unui referendum in 6 judete
din Transilvania, Korodi sustinand
luarea in considerare a dorintei
naturale a comunitatii maghiare de
a dobandi autonomia.
Este incredibil cum institutiile
fundamentale ale statului roman nu
reactioneaza atunci cand un deputat
al Romaniei minte cu nerusinare,
cand lideri politici denigreaza tara
cu nonsalanta si cinism. Aceste
fapte reprezinta, in mod evident,
actiuni impotriva ordinii constitutionale,
prevazute si pedepsite de
art.1661 Cod penal; instigare la
discriminare, prevazuta si pedepsita
de art. 317 Cod penal; instigare
publica si apologia infractiunilor,
prevazuta si pedepsita de art.324
Cod penal.
Solicit pe aceasta cale, autosesizarea
din partea institutiilor
legal abilitate, implicit abordarea
acestui subiect, care reprezinta
un atentat flagrant la siguranta
statului si ordinea constitutionala,
in cadrul Consiliului
Suprem de Aparare al Tarii. Radicalizarea
si exacerbarea pozitiilor
extremiste, din ultima vreme, ale
formatiunilor politice care reprezinta
comunitatea maghiara din
Romania au rolul de a tensiona
relatiile interetnice din centrul
tarii. Pe de alta parte, pretinsa
autonomie teritoriala si enclavizarea
pe criterii etnice, contrare
Constitutiei Romaniei, nu pot
reprezenta solutii sau raspunsuri
valide la problemele grave de
natura economica cu care se
confrunta deopotriva romanii,
maghiarii, romii sau alte minoritati
din Romania. Din pacate, aproape
fara exceptie presa maghiara
contribuie permanent la tensionarea
relatiilor interetnice din
centrul tarii, colportand si sustinand
aceste mesaje separatist-iredentiste.
Este momentul unei reactii ferme,
in temei legal, din partea institutiilor
fundamentale ale statului
roman si tragerea la raspundere
penala a celor responsabili.
UDMR se pregateste sa oficializeze
o a doua limba oficiala in justitie
La finalul lunii trecute (29.10 2013), o propunere
legislativa de modificare a Legii 303/2004, republicata,
privind Statutul magistratilor, initiata de doi deputati
UDMR, a fost adoptata tacit de Camera Deputatilor,
proiectul de act normativ pregatind limba maghiara
sa devina a doua limba oficiala de comunicare in
justitie. Deputatii Marton Arpad - Francisc si Mate
Andras - Levente sustin modificarea limbii in care
sunt redactate documentele din dosarele aflate pe
rolul unor instante, unde minoritatile au o pondere
de cel putin 20%.
Cei doi solicita ca ,,La cerere, auditorii de justitie
pot sustine si un examen de cunoastere a limbii unei
minoritati nationale la care se refera Legea 282/2007�
iar ,,Judecatorii stagiari si procurorii stagiari care au
sustinut cu succes un examen de cunoastere a limbii
unei minoritati nationale pot solicita cu precadere
numirea la judecatoriile in raza carora minoritatea
respectiva are o pondere semnificativa�. Mai mult,
initiatorii sustin privilegii pentru magistratii
mentionati anterior, acestia avand prioritate in
alegerea posturilor la respectivele judecatorii,
precum si la instantele si unitatile de parchet unde o
minoritate nationala are o pondere mai mare de 20%,
aici trebuind numiti doar magistratii care cunosc acea
limba minoritara. Absolut apoteotic, cei doi solicita
conditionarea angajarilor in justitie: "In scopul
garantarii drepturilor prevazute (...), la judecatoriile,
tribunalele si curtile de apel in raza carora ponderea
locuitorilor apartinatori unei minoritati nationale
depaseste 20%, vor fi numiti, respectiv angajati, si
judecatori, procurori si personal auxiliar care cunosc
limba minoritatii nationale respective, intr-un numar
suficient pentru a garanta functionarea instantei
conform prevederilor procedurale in vigoare.�
Totodata, invoca initiatorii, "Cererile si alte
inscrisuri pot fi depuse atat in limba romana, cat si in
limba unei minoritati nationale prevazuta la art. 5 al
Legii nr. 282/2007, sarcina traducerii acestora
revenind instantei de judecata fara ca aceasta sa
implice cheltuieli suplimentare pentru cei interesati.�
Proiectul legislativ se afla, in prezent, in dezbatere
la comisiile permanente de specialitate ale Senatului
(camera decizionala). Este evident ca, prin tertipuri
legislative, urmand aceeasi tactica a pasilor marunti,
UDMR cauta sa impuna, institutional, utilizarea limbii
maghiare ca a doua limba oficiala. Adoptarea unui
asemenea act normativ ar conduce la conditionarea
discriminatorie si discretionara a angajarilor din
justitie, pe baza cunoasterii limbii maghiare. Acest
imperativ este generat si motivat de presiunea
anuala a sutelor de absolventi de drept (si nu numai)
care au urmat cursurile unor facultati cu predare
exclusiv in limba maghiara si care au mari dificultati
de cunoastere si utilizare a limbii romane, neputand
face fata rigorilor si exigentei unei examinari in limba
oficiala a statului roman. Pentru ei e nevoie de
discriminari pozitive si conditionari menite a-i favoriza
in examenele-concurs pentru dobandirea unui loc
de munca. UDMR i-a indemnat, i-a indrumat constant
in ultimele doua decenii sa urmeze studii exclusiv in
limba maghiara, chipurile pentru conservarea culturii,
iar pentru acesti absolventi necunoasterea limbii
romane devine un handicap profesional insurmontabil.
Practic, platesc pretul politicianismului
ambalat pur etnic dar fara nicio perspectiva
pragmatica pe termen lung. Proiectul de lege profund
discriminatoriu si nedemocratic, chiar neconstitutional,
va trebui respins de catre Senatul Romaniei.