DATI-NE AUTOSTRAZI, NU AMENZI USTURATOARE!

Distribuie pe:

Si in domeniul circulatiei, ca si in intreaga societate romaneasca,
este multa dezordine. Daca in celelalte verigi ale sistemului ea
se manifesta prin suferinte directe sau colaterale: saracie, foame,
coruptie, inechitate si nedreptate, in circulatie, debandada de care
vorbeam se masoara in mii si mii de victime, imense pagube materiale
si, cel mai grav lucru, pierderi de vieti omenesti. Ele sunt asa de mari
incat, conform statisticilor oficiale, anual, populatia unei comune din
Romania este strivita sub rotile autovehiculelor. O situatie extrem de
grava, fapt ce ne situeaza printre primele tari din Europa la numarul de
victime si la mortalitatea pe sosele, si aceasta, pentru ca ne situam
ultimii din Europa la starea drumurilor. Desi suntem, ca teritoriu, a 11-a
tara din Europa, suprafata Romaniei se dubleaza, si chiar mai mult
decat atat, atunci cand este vorba sa o strabati pe sosea, de la un
capat la altul, cu autoturismul sau alt mijloc de transport. In timp ce in
Italia, Franta, Germania si in mai toate celelalte tari, pentru a se
ajunge de la o localitate mai importanta la alta ti se pun la dispozitie
3-4 variante de drum, inclusiv autostrazi, noi suntem foarte departe de
asa ceva. Drumurile noastre nationale abia acum se modernizeaza, si
aceasta cu incetinitorul, desi sunt suficienti bani europeni pusi la
dispozitie, iar de autostrazi mai mult vorbim.
Inmultirea alarmanta a autoturismelor si derularea aprovizionarilor
de tot felul, preponderent pe sosele, cu mijloace grele si de mare
gabarit, pune mare presiune pe retelele noastre rutiere, care au ramas
cel putin cu o jumatate de secol in urma nivelului european. In
consecinta, avem masini multe si sosele inguste si prost intretinute,
aceleasi, atat pentru autoturisme, cat si pentru mijloacele grele de
transport. O adevarata babilonie, care nu poate avea in planul realitatii
zilnice alt rezultat decat o circulatie periculoasa si de mare risc, cu
consecintele dramatice pe care le cunoastem cu totii. In acest context,
daca nu e chiar imposibil, este foarte greu sa faci ordine in aceasta dezordine
intretinuta. Starea conflictuala dintre cerere si oferta ar putea fi partial
atenuata daca proprietarul de drumuri, adica statul, prin companiile sale
de specialitate, ar gestiona cu mai multa grija saracacioasa zestre rutiera
pe care o avem, din vina noastra, si nu a altora. Dar nu o fac, in ciuda a tot
ceea ce se intampla si, astfel, in loc sa dea o mana de ajutor pentru
insanatosirea si mai buna functionare a anemicului sistem vascular al
economiei si societatii romanesti, care sunt retelele de transport, in general,
si cele rutiere, in special, ii slabeste si mai mult functionalitatea. In
vreme ce, in Occident, administratorii drumurilor de tot felul au iesit inca
din primavara pentru improspatarea marcajelor, la noi nu se intampla acest
lucru nici in prag de iarna. Nu numai strazile din orase si drumurile secundare
sunt lasate de izbeliste, ci si cele judetene, nationale si europene. Sunt
sterse sau greu sesizabile liniile de separare a benzilor dintre sensurile de
circulatie, a celor din zonele de preselectie din preajma marilor intersectii,
marcajele de la trecerile de pietoni si multe altele. Pe un asemenea spatiu
in care totul pare neclar si aproximativ, nici atentia sporita si nici maiestria
conducatorului auto nu pot face minuni. Si pentru ca raul sa fie si mai rau,
la toate acestea se mai adauga gropile din asfalt, gaurile de canal
descoperite si, nu in ultimul rand, neglijente in semnalarea lucrarilor cu
sapaturi in carosabil. Iata realitati triste care impun legea junglei pe sosele
si care au marea lor parte de vina in tot ceea ce se intampla in trafic.
Calitatea mai mult sau mai putin buna a factorului uman, adica a
participantilor la trafic, are si ea partea sa de contributie la configurarea
tristului tablou general al circulatiei din Romania. Ca nu suntem mai prejos
decat altii la manuirea volanului ar putea fi demonstrat de urmatorul
experiment. Pusi sa circule pe soselele Romaniei in conditiile pe care le
avem noi, disciplinatii nemti si-ar "rupe gatul�cu siguranta... Marea
majoritate a conducatorilor auto din Romania este pe deplin responsabila si
conduce prudent. Insa, nepusa la punct, catimea aceea indisciplinata
si atat de mult tolerata face legea pe sosele, bagand in sperieti, prin
cascadoriile si lipsa totala de respect fata de regulile de circulatie si
fata de partenerii la trafic, nu numai pe romani, ci mai ales pe straini,
care au afirmat deseori ca pericolul de pe soselele noastre este mult
mai mare decat toate celelalte intalnite in tara, cum ar fi furtul din
buzunare etc. De altfel, vestea ne-a mers intr-atat incat numarul lor pe
soselele patriei a scazut simtitor.
Indisciplina participantilor la trafic, indeosebi a celor tineri si cu masini
puternice, isi are si ea originea in imperfectiunea sistemului. Din motivele
aratate anterior, dar si din multe altele, Romania este tara, iarasi singura din
Europa, in care, respectand intocmai regulile de circulatie, nu poti atinge o
viteza medie de 40-50 km pe ora, in vreme ce in celelalte tari se poate realiza
lejer o medie de 80-90 km pe ora. Adica, romanii au nevoie de timp dublu
pentru a parcurge aceeasi distanta, cu aceleasi dotari. De aici, si acele
exchibitii in trafic, excese de viteza, puseuri si rabufniri ale unor conducatori
auto, care, odata vazandu-se in spatiu deschis, incearca sa recupereze
timpul pierdut, apasand exagerat pe pedala de acceleratie, cu consecintele
pe care le stim cu totii.
Toate acestea sunt manevre riscante carora, din pacate, le cad victime
oameni nevinovati. Iar atunci cand exigenta legii se bate cap in cap cu
realitatea de pe sosea, reactia celui de la volan este cunoscuta. Este
intr-adevar imposibil sa faci ordine intr-o tara cu legi europene in materie
de circulatie si cu o dotare rutiera mult ramasa in urma. Solutia pentru
iesirea din criza nu este doar inasprirea exagerata a pedepselor, ci mai ales
construirea de sosele adecvate, in care sa se poata circula si lejer, si in
conditii mai bune de siguranta.
De aceea, noile propuneri ale Ministerului de Interne, de inasprire fara
precedent in istoria civilizatiei moderne a pedepselor rutiere, sunt o
blasfemie. Ceea ce ne mira este cum de acesti oameni si-au permis sa iasa
in vazul lumii cu asemenea provocari: amenzi de 3.600 de euro (de 15 ori mai
mari decat salariul mediu net pe economie) si suprimarea carnetului de
conducere pe perioade astronomice, de la 1 la 5 ani. Desigur, sunt foarte
grave toate incalcarile regulilor de circulatie, si mai ales cele privind trecerea
pe culoarea rosie a semaforului, neacordarea prioritatii de trecere a
pietonilor, cat si viteza excesiva. Dar o sanctiune cu asemenea cuantumuri,
mai ales cand culpa este discutabila si fara consecinte grave, este
echivalenta cu decapitarea conducatorului auto, care niciodata nu va putea
plati o asemenea amenda, iar pierderea carnetului pe termen lung cumulata
cu enorma sanctiune pecuniara inseamna, pe langa pierderea locului de
munca, foamete si somaj. Aceste fapte multiplicate la nivelul economiei
nationale ar avea efecte catastrofale asupra mersului intregii societati
romanesti. Am fi foarte curiosi sa stim care ar fi mobilul acestei total
neinspirate iesiri in decor a unor oameni cu asemenea raspundere pentru
destinul romanesc al circulatiei rutiere.
Fara indoiala, unele prevederi ale Codului rutier se cer imbunatatite, dar
nu de aceasta maniera, pentru ca ele nu dau inca masura reala la
adevaratele cauze care favorizeaza evenimente rutiere. Indisciplina la volan
este inca foarte mare si se pare ca tocmai la aceasta Codul rutier si atitudinea
politistilor nu raspunde corespunzator. Masurile de prevedere par a fi
complet uitate sau neglijate in mare parte in raport cu cele punitive. De aici,
si impresia alunecarii societatii spre un stat cu adevarat politienesc. Dar
oricat ar fi politistii de corecti, activi si buni educatori, ei nu pot suplini
marea lipsa a unei retele de circulatie coerente pe intreg teritoriul Romaniei.
Asadar, guvernanti, dati-ne drumuri si sosele indestulatoare si moderne, nu
amenzi si alte sanctiuni care sa sporeasca nemultumirile cetatenilor si sa
amplifice haosul si inechitatea in sanul societatii romanesti!

Lasă un comentariu