Dezvoltare prin cultura

Distribuie pe:

Nu este o intamplare ca una din
cladirile reprezentative ale
municipiului este Palatul
Culturii, care de o suta de ani
da marca si se regaseste in
imaginea centrului istoric.
Dezvoltarea culturii si promovarea
valorilor sale in toate
domeniile a gasit in acest oras
(mai tarziu, municipiu) "terenul
fertil� si popularitatea adecvata,
cel putin pe durata a patru secole.
Deschiderea este marcata prin
ordinul marelui principe Gabriel
Bethlen (1619), care, la acordarea
denumirii de Targu-Mures, a atasat si o chemare pentru promovarea
culturii. Urarea se pare
ca a fost de bun augur, intrucat
orasul si cultura s-au dezvoltat
brat la brat intr-un mariaj exemplar,
si acest lucru trebuie sa continue
si in viitor. Mai mult, cultura poate
fi un factor important al dezvoltarii
durabile a municipiului, avand o
infrastructura corespunzatoare si
o salba de institutii si de lacase
de cult, care constituie "un leagan
confortabil� in acest domeniu.
Intre programele pe care le-am
insirat doar in graba in primavara
acestui an, in articolul "De la
nostalgie, la spirit civic�, am
amintit un festival de muzica de
orga, capabil dupa opinia mea sa
aduca la Targu-Mures "o jumatate
de Europa�.
"Stau la pusca� pentru aceasta
afirmatie intrucat prin cavalcada
de concerte organizate de catre
Filarmonica de Stat din TarguMures, si desfasurate sub mana
maestrei dr. Molnar T�nde, am
primit semnalul ca este interes
pentru acest fel de muzica, dar
in mod deosebit confirmarea ca
se poate face o interpretare
magnifica a compozitiilor pentru
acest instrument, aici, acum si
oricand in viitor.
In cele opt seri "lucrand� pe opt
instrumente diferite, cate o ora pe
fiecare, organista noastra reuseste
sa scoata in evidenta un fenomen
muzical aparte, specific acestui instrument,
si anume interferenta intre
sacru si profan in cultura si in
literatura instrumentului, reusind sa
ridice chiar cele mai modeste suflete
la "inaltimi ceresti�.
Muzica de orga nu este chiar o
traditie in cultura muzicala a poporului
roman, dar, daca incercam sa
patrundem in profunzimea celor
auzite, este imposibil sa nu regasim
naiul, buciumul, cimpoiul si, la unele
apasari pe basi, chiar si buhaiul. Dar
cate instrumente nu se regasesc in
registrele acestui gigant? Cu mici
exceptii, intreaga orchestra simfonica
"incape� in posibilitatile sale
de intonare. Poate fi prin urmare
"instrumentul orchestrei� care,
adaptand comanda prin claviatura
la o multime de fluiere aduse in
armonie prin aerul insuflat la diferite
presiuni, aduce "vocea ingerilor� in
compozitii inaltatoare.
Fie ca "iese in fata� si "umple
sala� de una singura (ca la muzica
sacra), fie ca acompaniaza un cor
sau un public, fie ca se ascunde
discret dupa orchestra (la Beethoven,
la Cezar Franc, la Rossini), ori "face
pe lautarul� (ca la muzica profana),
orga isi gaseste locul, dar il si
marcheaza prin armonie, frumusete,
si profunzime de necontestat.
Cu cata abilitate reuseste sa se
astearna in compania unui instrument
sau sa se identifice cu acesta,
dandu-i sonoritatea si puterea la
unele momente, am putut s-o simtim
la duetul pentru nai si orga in
interpretarea lui Gheorghe Zamfir si
Nicolae Licaret, cu ocazia unui concert
in Sala Operei din Timisoara
(sfarsitul anilor �60).Nu este de
mirare, deci, ca sintetizatorul
(instrumentul care stie tot) este un
urmas elevat al orgii si se bucura
de o popularitate aproape "globala�,
completand doar cu cateva
elemente ceea ce "a invatat de la
marele titan�.
Cand si cum se poate scoate mai
mult (si la ce pret) din lumea
sunetelor pentru incantarea sufletelor
constituie miza in dezvoltarea
instrumentelor, a compozitiilor si a
interpretarii.
Sansa, in schimb, de a beneficia
de aceste satisfactii, de a le
percepe si a le trai este in mainile celor
care concep, proiecteaza, organizeaza
si desfasoara programele.
Daca deschidem aceste sanse
catre capriciile modei, catre capatuiala
si catre promovarea unora
(mai mult sau mai putin eruditi in
cele ale culturii), s-ar putea sa
facem ceva bani, dar nu ramanem
cu mare lucru.
Daca in schimb deschidem
sansele (punga cu bani si nu
numai) catre opere de reala valoare
si durabile in timp, atunci
facem acumulare de valori culturale,
la care putem apela oricand,
le putem readuce in atentia si in
sufletul auditoriului, le putem
reutiliza si chiar amplifica efectele,
obtinem valoare adaugata in
domeniu, si aceasta este cheia
spre dezvoltare.
Cel mai destept este acela care
va reusi sa stabileasca echilibrul
dintre cele doua cai de afirmare si
banii obtinuti pe "maimutareli� si
succese punctuale, le investeste
in creatii pertinente si durabile care
dau marca, au profunzime, atrag
atentia pietei si se recomanda
pentru a fi cautate.
Asa va vrem, domnilor de la
"clapele culturii muresene�, si
rogu-va sa "nu sune fals�.

Lasă un comentariu