"Salvati sportul muresean!„

47,4 milioane de lei
pentru 4 cluburi private

In perioada 2010-2012, 4 cluburi private
targumuresene au primit de la bugetul
local 47,4 milioane de lei. In acesti 3 ani,
FCM a primit 25,8 milioane de lei, Baschet
Club a primit 9,9 milioane de lei, Volei CSU a
primit 2,6 milioane, iar City�us - 9,2 milioane.
Practic, bugetul destinat sportului a
crescut de la an la an, dar aceasta crestere
a afectat strict cateva cluburi private.
Interesant este ca bugetul anual al
municipiului rezultat din incasarea
impozitelor si taxelor locale este de 175
milioane de lei in anul 2012. Sportul a primit
din aceasta suma 10%, in conditiile in care
la sanatate s-a alocat doar 1%, iar pentru
invatamant numai 2%.
In anul 2012, din bugetul realizat al
municipiului Targu-Mures, s-au platit 16,7
milioane de lei pentru sport, din care 16
milioane la cluburi private si 0,7 milioane
pentru alte unitati, inclusiv scoli, care nu
au statut de club privat sau pentru diverse
proiecte cum ar fi: 0, 5 milioane (500 de mii
lei) pentru proiecte legate de sportul de
performanta, 0,1 milioane (100 de mii lei)
pentru sportul scolar si 0,02 milioane lei
(20 de mii lei) pentru sportul de masa.
In anul 2013, pe proiectul de buget
aprobat in Consiliul Local Targu-Mures,
s-au alocat 18,2 milioane de lei, din care la
subcapitolul "asociere cluburi private�
s-au alocat 17,5 milioane de lei, pentru
sportul de performanta 0,6 milioane (600
de mii lei), pentru sportul scolar 0,05
milioane (50 de mii lei), iar pentru sportul
de masa - sportul pentru toti - 0,03 milioane
(30 de mii lei).

4 cluburi private primesc
96% din banii destinati
sportului

Dupa cum se poate vedea din aceste
cifre, bugetul alocat sportului la nivelul
Consiliul Local Targu-Mures a crescut cu
1,5 milioane in 2013 fata de 2012. In anul
2013 se aloca mai putini bani pentru sportul
scolar, cu 50% mai putin decat in anul trecut
(2012) si mult mai putin pentru sportul de
masa. Pana la data de 30 iunie 2013, adica
pe primul semestru al anului in curs, au
fost deja achitate 11 milioane de lei pe
capitolul sport, iar acest lucru se vede clar
din executia bugetara.
Majoritatea covarsitoare a banilor merg
spre cluburile private: 96% merg la cluburile
private si doar 4% reprezinta finantari ale
sportului de masa, sportului scolar etc.,
pentru proiecte de tipul "schimbul de maine
in sport�, "tinerele sperante pentru sport�
sau "sportivii de maine�.
Cei 96% reprezinta finantarea pe termen
scurt in care sunt incluse toate cheltuielile
de functionare curente ale unor cluburi,
fara niciun fel de garantie pe termen lung,
adica fara niciun control asupra cheltuirii
banilor. A venit ca antrenor Sabau, la FCM,
i s-au dat 500.000 euro, a stat un an si a
plecat; a venit Lacatus, i s-au dat 200.000
euro, a stat doua saptamani si a plecat; iar
situatia asta se vede si in ce priveste
venirile si plecarile jucatorilor straini, care
vin pe bani multi, stau putin si pleaca. E o
situatie cu care niciun om onest nu poate
fi de acord. In schimb, cei 4% reprezinta
investitia in sport pe termen lung, investitia in
targumureseni, in juniorii de azi care participa
la competitii, juniori care pot deveni maine
sportivi legitimati, pepiniera noastra care
necesita, tot pe termen mediu si lung, o
investitie infinit mai mica decat achizitiile de
sportivi straini sau de la alte cluburi de sute
de mii de euro.

Ce spune Legea Educatiei
Fizice si Sportului

Art. 69 alin. (2) din Legea nr.69/2000 (Legea
Educatiei Fizice si Sportului), care
reglementeaza regimul contractarilor pe
finantari sportive, spune, citez: ,,Contractul va
cuprinde prevederi la: obiectul si volumul
activitatii specifice, parametrii sportivi de
realizat, suma stabilita pentru finantarea
programelor defalcata pe obiective, activitati
si naturi de cheltuieli, obligatiile si
respectarea partilor. Regimul de gestionare a
sumelor astfel primite si controlul financiar se
fac in conditiile legii�.
Cu alte cuvinte, orice asemenea contactare
ar trebui sa se faca pe baza unui buget
narativ, care sa descrie exact fiecare tip de
cheltuiala solicitata a fi finantata si modul in
care se cheltuiesc banii alocati. Daca un club
primeste o suma de bani, clubul trebuie sa
explice clar finantatorului cum a cheltuit
respectivii bani, pe ce i-a cheltuit si cat a
costat fiecare achizitie, fiecare investitie
derulata din banii primiti. Insa aceste cluburi
nu au facut acest decont!

Pentru unii � muma,
pentru altii � ciuma

Bineinteles, banii alocati celor cateva
cluburi private din oras au fost deja achitati
(cei 96% din totalul alocarilor pentru sport),
pe cand cei 4% destinati altor tipuri de finantari
sportive sunt inca restanti. De semnalat ca
beneficiarii proiectelor care insumeaza doar
4% din totalul finantarilor au solicitat sume de
10 ori mai mari pentru aceste proiecte, dar, in
Consiliul Local, nu li s-a aprobat decat atat.
Cu alte cuvinte, pentru sportul de
performanta, altul decat cel derulat prin
intermediul celor 4 cluburi private mai sus
mentionate, pentru sportul scolar si de masa,
care insumeaza doar 4% din totalul finantarilor
sportive targumuresene, s-a aprobat de 10 ori
mai putin decat au cerut solicitantii si nici
acesti bani nu s-au platit inca!
Un alt aspect legat de finantarile acestea
destinate unor proiecte ale sportului de masa
sau sportului de performanta - altele decat
cluburile private - este ca documentatia de
atribuire a banilor este una foarte stufoasa,
cu buget, cu documente justificative, cu tot
felul de conditii greu accesibile, pe cand
documentatia la asocierea cu cluburile
private e practic inexistenta, singura obligatie
a beneficiarului fiind ca in Comitetul Director
sa se faca o simpla raportare. Raportare care
nici macar nu se mai face, de cele mai multe
ori, pe considerentul ca, daca unii consilieri
locali fac parte din Comitet, nu mai e nevoie
de ea, deoarece oricum ei reprezinta interesul
Consiliului Local. Halucinant!

Situatia halucinanta
a Liceului cu Program Sportiv

Liceul cu Program Sportiv din Targu-Mures
are 856 de sportivi, impartiti in 57 de grupe:
fotbal (15 grupe), atletism (14 grupe), handbal
10 grupe), baschet (7 grupe), gimnastica
ritmica si artistica (11 grupe). Profesorii se
plang ca liceul nu dispune de o infrastructura
adecvata si nu are o finantare corespunzatoare,
necesara derularii unui program care
sa genereze performanta reala, desi, numai in
anul 2012, sportivii acestei unitati au participat
la 111 etape competitionale pe diverse ramuri
sportive.
Liceul a castigat in 2011-2012 o serie
intreaga de proiecte care trebuiau finantate
de Consiliul Local Targu-Mures, in valoare
totala de aproape 116 mii lei. Din acesti bani,
s-au achitat doar 14 mii lei, diferenta de
aproape 109 mii lei fiind restanta. Adica
neplatita!
In anul 2013, Clubul Sportiv al Liceului a
initiat proiectul "Micii campioni, marii targumure
seni�, in valoare de 60 de mii lei, bani
destinati in principal baschetului. Din aceasta
suma, Consiliul Local aloca 0 (zero) lei, iar
pentru proiectul de sport scolar se aloca doar
42 de mii lei.
Iata cum concurenta neloiala a viciat
inclusiv acest domeniu: SPORTUL!

Imi fac datoria de viceprimar
si semnalez adevaratele
probleme ale sportului
targumuresean

� Finantarea haotica si discriminatorie a
doar catorva cluburi private, in detrimentul
targumuresenilor si al celorlalte cluburi
sportive

Marea problema este ca nimeni nu stie
exact cum se cheltuiesc banii targumure
senilor, cei 96% din banii alocati celor
catorva cluburi sportive din oras.
Aceste organizatii sportive de drept privat,
adica cluburile private, dispun de numeroase
surse de venit printre care: taxele de club,
vanzarea de bilete la meciuri, publicitatea,
sponsorizarile, drepturile de difuzare, redistribuirea
veniturilor in cadrul federatiilor
sportive, activitati comerciale, subventiile
publice etc. Acele cluburi care primesc 96%
din banii destinati finantarii sportului muresean sunt cele care, teoretic si practic, pot
avea cele mai multe surse de venit rezultate
din activitati proprii.
Aceste asocieri se fac haotic si fara
justificarea cheltuirii banului public. Este o
risipa inutila de bani, datorita faptului ca
aceste sume nu sunt controlate si decontate.
Pe de alta parte, banii publici investiti in
sustinerea sportului trebuie sa fie cheltuiti in
primul rand pe reabilitarea, construirea sau
modernizarea infrastructurii sportive, pe
logistica sportiva, pe competitii si NU aruncati
pe cheltuieli curente de functionare a
cluburilor.
Toti targumuresenii au nevoie de SPORT, toti
trebuie sa se bucure de sprijin din partea
autoritatilor.
Sistemul actual local de formare a tinerilor
sportivi trebuie deschis tuturor, fara discriminare
in privinta apartenentei la un Club sau
altul, proportional cu obiectivele legitim
urmarite si componenta numarului de sportivi/
echipa, astfel incat sa se protejeze interesele
morale ale tuturor sportivilor legitimati.
In sportul practicat la nivel de incepator,
sansele egale si accesul liber la activitatile
sportive poate fi garantat numai prin intermediulunei participari publice corespunzatoare.
Consider, asadar, ca este necesar sa
elaboram un nou Regulament de sprijinire
a activitatii sportive nediscriminatoriu, intrucat
cel actual nu corespunde cerintelor reale
ale sportului, ci dimpotriva, in mod neloial
si discriminitariu stabileste reguli clare si
precise doar pentru "altii�, iar in cazul
asocierilor cu preferatele cluburi de casa
private se excepteaza de la reguli si sa
elaboram un model de finantare echilibrat
si durabil, prin intermediul caruia sa se
acorde un sprijin real si pe termen lung si
aplicabil tuturor organizatiilor sportive din
municipiul nostru.
Mentinerea traditiilor sportive targumure
sene, traditii care au dat atatia campioni,
trebuie sa devina obiectivul nostru numarul
unu, iar asta nu se poate face decat printr-o
ampla deschidere a sportului, nu prin
finantarea preferentiala a unora. Cel mai
simplu exemplu este legat de faptul ca
avem, la nivelul orasului, doar doua bazine
de inot si acelea folosite in vederea
castigarii unor sume din taxe, NU pentru
sprijinirea sportului.
Un alt exemplu nefericit este chiar
Academia de Sport. De fapt, stim cu totii,
este o baza sportiva care NU este deschisa
publicului decat ocazional, contra-cost, iar
cluburilor private - finantate de la bugetul
local - accesul le este gratuit. Consider ca
aceasta Academie trebuie deschisa tuturor
sportivilor si tuturor tinerilor din oras.
Organizatia Mondiala a Sanatatii recomanda
cel putin 30 minute/zi activitate
fizica la adulti si 60 minute/zi la copii.
Consider ca si la Targu-Mures, mai ales
unde este vorba despre categorii defavorizate,
alocarea de gratuitati - de pilda, de
abonamente saptamanale gratuite - ar
avea ca efect cresterea participarii targumure
senilor la viata sportiva a orasului si
descoperirea unor viitori campioni.

Ce se putea face
cu banii economisiti
prin diminuarea alocarilor
catre cluburile private?

� Se putea reabilita Stadionul
municipal "Perla A.S.A.� o traditie si o
mandrie a targumuresenilor;

� Se putea finaliza, prin cofinantare,
patinoarul municipal;

� Se puteau reabilita, din surse proprii,
strandurile 1 Mai si Vointa;

� Se putea amenaja cate un teren
multidisciplinar in aer liber in fiecare
cartier;

� Se putea da acces gratuit de intrare
la toate bazele sportive administrate de
municipiu.

Cred ca toate aceste lucruri ar fi fost
intr-adevar utile targumuresenilor si
sportului targumuresean.
In calitate de viceprimar, dar si ca
reprezentant al Partidului National Liberal,
CRED ca sportul targumuresean are
nevoie de sprijin pentru toti locuitorii si
toti sportivii, pentru toate cluburile si in
special pentru cluburile scolare, adevaratele
pepiniere de sportivi targumureseni.

IONELA CIOTLAUS,
viceprimar

Lasă un comentariu