Ce ne facem cu bacalaureatul?

Adancile rani lasate de examenele
de bacalaureat din anii
trecuti lasa deschisa discutia
despre calitatea invatamantului
romanesc, dar scot la iveala si o
lipsa crasa de solutii.
In acest an, am avut privilegiul
de a fi numit secretar al Comisiei
de bacalaureat in cadrul liceului
unde sunt titular. Fiind curios cum
se desfasoara examenul de
sustinere a competentelor lingvistice
la Limba si Literatura
Romana, am intrat in sala de
examen, unde colegele mele
evaluau elevii absolventi ai scolii
noastre. Texte destul de dificile
de inteles din operele lui
Constantin Noica, Emil Cioran,
Eugen Lovinescu si alte personalitati
eminente din istoria
noastra nationala. Alte subiecte
contin articole din anumite legi,
continuturi din sfera economiei,
dar si despre importanta retelei
de socializare Facebook.
Ce fel de examen de bacalaureat
este acesta, despre
Facebook? Cunoasterea limbii si
literaturii romane este legata de
Facebook? Sa nu mai vorbim
despre complexitatea subiectelor
care, de cele mai multe ori,
nu sunt accesibile elevilor. Stam
si ne intrebam: aceste competente
la examenele de bacalaureat
au vreun rost? Nu este
oare "frectie la picior de lemn�?
Examenele se sustin cu profesorii
din scoala, si in loc de
note, candidatii primesc calificative.
Nu este pierdere de vreme
acest fapt? Din punctul meu de
vedere, da.
Daca ne referim la probele
scrise din examenul de bacalaureat,
ar trebui sa existe subiecte
diferentiate. Nu poti
compara un elev de la un colegiu
prestigios, care va urma cursurile
unei facultati, cu un absolvent
din cadrul unui liceu tehnologic,
care a venit la scoala pentru a
invata mai mult o meserie. Dupa
opinia mea ar trebui sa existe un
bacalaureat diferentiat. Cei care
doresc sa dea admitere la facultate sa sustina probe complexe,
iar ceilalti elevi, care nu doresc
sa devina studenti, sa sustina un
tip de bacalaureat simplificat. Sa
fim sinceri, cati dintre elevii care
frecventeaza liceul seral doresc
sa se inscrie la facultate?
Ar mai fi o solutie. Profesorii din
comisiile de bacalaureat sunt
prost platiti. Sa nu se mai sustina
deloc examenul de bacalaureat.
Poate s-ar economisi niste bani
la "buget�. Sa luam cazul unor state
mai dezvoltate decat Romania.
In Suedia nu exista examen de
bacalaureat, iar Belgia are un
mini-examen. In Statele Unite,
testele sunt mai usoare. Invatamantul
belgian prevede ca, din al
treilea an de studii secundare,
tinerii sa opteze pentru o disciplina
tehnica sau artistica. In acest fel,
la 18 ani, tinerii belgieni obtin un
certificat de sfarsit de studii
secundare cu mentiunea �arta�
sau �tehnic�. Acesta le da posibilitatea
sa se inscrie in invatamantul
superior, unde nu exista
examene de intrare, ci doar o taxa
anuala de platit.
Necazul nostru este urmatorul:
ne place sa complicam totul, iar
apoi "ne rupem gatul�. De ce sa
nu simplificam lucrurile? Adevarul
este ca multi elevi nu corespund
pentru nivelul liceal si pentru
examenul de bacalaureat. Unde
sunt scolile profesionale de alta
data, unde copiii invatau o meserie?
Ne uitam in jurul nostru si nu
mai sunt meseriasi. Mai nou, tot
romanul are licenta si doctorat. La
noi e valabila zicala: "cinci cu
mapa si unul cu sapa�. Asadar, ce
ne facem cu bacalaureatul?
Nu vreau sa fiu pesimist, dar
acest examen al maturitatii va
continua sa ramana un esec,
atata timp cat nu se fac schimbari
majore. Nu trebuie repede sa
gasim "tapii� ispasitori pentru
aceasta catastrofa nationala.
Ideea este sa gasim cai si modalitati
pentru a nu se repeta
procentajul promovabilitatii din
anii trecuti.

Lasă un comentariu