PREOTUL ORTODOX SI LUMEA

Distribuie pe:

Printr-un parteneriat incheiat intre Patriarhia Bisericii Ortodoxe
Romane si Guvernul Romaniei, preotii din parohiile ortodoxe
trebuie sa devina mesagerii Ministerului Agriculturii, in promovarea
initiativelor satului la relansarea agriculturii. Initiativa este laudabila,
fiindca preotii cunosc cel mai bine realitatile satului romanesc. Sa ne
reamintim si de faptul ca in cercetarile de sociologie rurala intreprinse
de Dimitrie Gusti, in echipele care se deplasau in teren erau cooptati
preoti, pe langa invatatori, ingineri, medici. In societatea moderna din
zilele noastre nu-i suficient sa chestionezi populatia prin sondaje de
opinie, obligatoriu, guvernanti au nevoie, pentru a conduce cu
intelepciune, de o vedere in ansamblu asupra societatii romanesti, cu
atat mai mult a satului romanesc incercat de tot felul de crize Acest
studiu presupune culegerea de date din teren, apoi, pe timpul iernii, la
birou, sa fie analizate, si trase concluziile. La Universitatea "Petru Maior�
din Targu-Mures, din cate stiu, sociologul Florin Ciotea (am avut sansa
sa avem acelasi profesor de sociologie rurala, la Universitatea din
Bucuresti, prof. Virgil Constantinescu, printre ultimii specialisti in
sociologie rurala din vremea socialismului) se ocupa la un moment dat
de cercetari in domeniu. Dr. med. veterinar Cornel Podar este o alta
personalitate mureseana preocupata de sociologie rurala. In situatia
actuala, cand specialistii agricoli au fost alungati, iar invatatorii sunt
navetisti, singurul intelectual al satului care vietuieste printre sateni
este preotul. Asa ca protocolul privind implicarea lor in apostolat agrar
este mai mult decat bine-venit. Sa avem in vedre faptul ca Biserica
Ortodoxa, ca pastratoare credincioasa a invataturii Domnului nostru
Iisus Hristos, nu a stat niciodata impotriva omului de a cunoaste si
stapani lumea. Ea nu a stavilit si nu impiedica inaintarea spre tot ceea ce
ii este omului de folos, cultivand in sufletele credinciosilor virtuti precum
dragostea, blandetea, cumpatarea, curajul, intelepciunea, dreptatea,
pacea si buna intelegere, munca si respectele pentru roadele muncii
obstesti. Biserica Neamului Romanesc se straduieste sa inlature din
viata credinciosilor pacatele, care duc la certuri, la vrajbe si la razboi.
Crestinul ortodox este dator sa se poarte cu lumea si cu semenii sai
precum S-a purtat Iisus Hristos Insusi. El a spus despre Sine:
"Fiul Omului n-a venit sa I se slujeasca, ci ca sa slujeasca El si
sa-Si dea viata rascumparatoare pentru multi� (Matei 20, 28). Asadar,
o datorie a preotului ortodox fata de lume este slujirea ei, adica munca
spornica pentru infrumusetarea ei, pentru crearea de bunuri de tot
felul necesare vietii. O alta datorie este slujirea semenilor sai, sa dea
marturie despre adevar, despre lumina, pace (Matei 5,9), despre iubire,
bunatate si despre tot ce duce la desavarsirea lumii si a omului, pornind
de la indemnul scripturistic al sacrificiului: "Dumnezeu asa a iubit lumea,
incat pe Fiul Sau Cel Unul Nascut L-a dat, ca oricine crede in El sa nu
piara, ci sa aiba viata vesnica� ( Ioan 3,16).
Din nefericire, Biserica Ortodoxa Romana, cu 80 la suta din populatia
tarii declarand ca apartine acestei religii, este atacata aproape zilnic
in mass media, fiind vizati preotii, dar si credinciosii. Frecvent vezi pe
ecranele televiziunilor imagini cu preoti care au calcat canoanele
bisericesti si normele morale de convietuire in societate, urmarindu-se
decredibilizarea Bisericii si eliminarea BOR din spatiul public. O
asemenea ofensiva nu s-a intalnit pe vremea socialismului. Aproape in
fiecare televiziune gasesti fate scolite pe inserat si pe grabite, care
prezinta stiri despre pacatele preotilor, de parca tot clerul ortodox ar fi
pacatos si depravat. In plus, se prezinta imagini cu credinciosi care de
sfintele sarbatori se calca in picioare pentru un blid cu fasole sau cu
sarmale. Acesti ziaristi, slujitori ai satanei, pleaca de la principiul ca
omul fara Dumnezeu poate fi mai usor manipulat, mai usor controlat.
Urmarile acestei ofensive impotriva Bisericii vor afecta si generatiile
viitoare. Seara de seara, zi de zi, ni se prezinta viata social-politica a
Romaniei pe ecranele televiziunilor. Mai vine si cate un tulburat la minte,
indracit, si solicita in numele nu stiu carei democratii sa fie scoase
icoanele din scoli, dar si invatamantul religios. Mai nou, au treaba cu
banii Bisericii si contributia de la stat la completarea salariilor
personalului clerical. Un preot cu toate gradele are un salariu de 1.200
de lei, din care 50 la suta contributie de la stat si 50 la suta contributie
de la credinciosi. Dar ce te faci cand slujesti intr-o parohie cu 40-50 de
familii cu credinciosi in varsta si nu poti exagera cu contributia, sa mai
ai si copii la scoala si o preoteasa care trebuie sa iasa in lume?
Saptamana trecuta am fost la o intalnire, dupa 35 de ani de la absolvirea
Facultatii de Agricultura din Bucuresti. M-a impresionat credinta
colegilor, care, inainte de festivitati, mi-au solicitat sa spun o rugaciune
pentru cei 16 colegi trecuti in vesnicie. Au ascultat cu smerenie
rugaciunea de dezlegare, in picioare, am rostit impreuna Rugaciunea
Domneasca, dar la masa, doua colege, credincioase de felul lor, au
inceput sa-mi barfeasca preotii: ca nu se mai satura dupa bani, ca au
averi, masini, ca unora le plac femeile etc., etc. Le-am ascultat cu
tristete si le-am spus: "Da, aveti dreptate, sunt si asemenea preoti,
ispititi de satana, dar voi ce ati vrea ca preotul sa locuiasca intr-o
coliba, sa doarma pe o rogojina, sa circule cu caruta, cand ultimul
bisnitar se plimba cu masini luxoase, iar preotul abia daca reuseste
sa-si cumpere o masina second hand cu 1000-2000 de euro.� Nu mi-au
mai raspuns, totusi mai tarziu m-au intrebat despre dezlegari de blesteme.
Le-am spus ca numai pentru aceste dezlegari, cand preotul nu-ti solicita
bani, trebuie respectat, fiindca crestinul pleaca usurat, iar preotul ramane
cutremurat, incarcat cu fel de fel de energii.

Lasă un comentariu