S-a elaborat… strategia pentru datul în gropi!

Distribuie pe:

Toată presa-scrisă, citită şi vorbită - a luat la cunoştinţă că, în sfârşit, se mişcă lucrurile şi prin zona traficului rutier din patrie, şoferii nemaifiind nevoiţi să apeleze la bogatul repertoriu de înjurături strămoşeşti, atunci când dau cu roţile în gropile din asfalt.

Să ne înţelegem: nu că, în ultimul timp, ar fi fost construit vreun kilometru nou de autostradă, dar, daaar… recent, a fost aprobat, adoptat şi avizat, în bună regulă, Planul de Acţiune al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR).

Documentul, stufos şi „structurat" pe vreo 30 de pagini, „identifică", „analizează", „evaluează" şi „cuantifică" diverse probleme, neajunsuri şi „vulnerabilităţi", propunând „punctual" soluţii la fel de „punctuale".

Aflăm, bunăoară, că bugetul total şi insuficient pentru 2015 este de 7,3 miliarde de lei; că „din fondurile necesare pentru asigurarea unor condiţii minime de viabilitate a drumurilor naţionale, estimate la 1,7 miliarde de lei, Compania nu dispune decât de 30 %; că pentru întreţinerea podurilor se estimează un necesar de 135 de milioane de lei, bani care acoperă doar 18% din respectivul necesar; că din 4.130 de poduri, viaducte şi pasaje, 63 de structuri „au durata de viaţă depăşită şi necesită înlocuirea de urgenţă, în 5 ani, cu structuri noi" care costă şi ele vreo 47 de milioane de lei etc., etc. Au fost identificate şi 18 „proiecte critice" care, din diverse motive „provoacă disconfort utilizatorilor şi / sau riveranilor", ca de pildă, drumurile dintre Beclean şi Cârlibaba, respectiv, Bumbeşti Jiu - Petroşani, Şercaia - Hoghiz, Moisei - Iacobeni şi altele, pentru care „în anul 2015, CNADNR propune să intensifice obţinerea surselor necesare finanţării execuţiei". Sunt prevăzute şi câteva „proiecte noi", ba chiar şi „proiecte-pilot" („pentru operarea şi întreţinerea unor sectoare de autostradă şi a unor sectoare de drumuri naţionale, folosindu-se contractele pe baza criteriilor de performanţă"), ca de pildă, Autostrada Bucureşti - Ploieşti, dar şi DN 5 Adunaţii Copăceni - Giurgiu. Se au în vedere „achiziţionarea şi montarea parapetelor de siguranţă New Jersey pe anumite sectoare de DN pentru prevenirea accidentelor rutiere", „pregătirea activităţilor pentru iarna 2015-2016 - depozite acoperite pentru material antiderapant, instalaţii pentru clorură de calciu, rezervoare cisterne şi alte utilităţi".

…Suficiente motive pentru ca dl Narcis Ştefan Neaga, directorul general al CNADNR, să declare, bucuros, într-un comunicat de presă: „Sunt convins că, pe viitor, vom reuşi să respectăm toate măsurile, astfel încât să determinăm realizarea scopului Planului de Acţiune: îmbunătăţirea calitativă a activităţilor desfăşurate de CNADNR SA pentru proiectarea, construirea, modernizarea, reabilitarea, repararea, administrarea, întreţinerea şi exploatarea autostrăzilor şi drumurilor naţionale, pentru desfăşurarea traficului rutier în condiţii de confort şi siguranţa circulaţiei".

Cu siguranţă, aşa se va întâmpla pentru că, era să uităm - printre „disfuncţionalităţile" menţionate în planul de acţiune se numără şi aceea că „relaţiile de colaborare din interior sunt dezechilibrate", aşa că s-a decis angajarea de „personal specializat în comunicarea publică şi gestionarea crizelor". N-ar strica nici un psiholog sau chiar mai mulţi psihologi, să fie acolo, la îndemână, să intervină în caz de criză, de ceva… Când toată ziua proiectezi, modernizezi, reabilitezi, repari, construieşti, administrezi, normal că te mai lasă nervii.

În orice caz, per total, e bine (că, vorba unui hâtru, „niciodată n-o fost să nu fie cumva") şi, ca mâine, şoferii vor rula, relaxaţi, din Beclean în Cârlibaba pe o şosea netedă ca-n palmă. Cu parapete de siguranţă New Jersey, neapărat. Idem pe ruta Adunaţii Copăceni - Giurgiu şi retur.

…He, he, „şoferul de la ONT conduce maşina în zbor, fredonând un cântec de dragoste, fredonând un cântec de dor", ce vremuri…

Lasă un comentariu