Două premiere de excepţie, la Teatrul Naţional, pline de… tinereţe!

Distribuie pe:

„About Ubu", de vineri seara, în regia lui Sorin Militaru, de la secţia maghiară, tradus foarte bine în româneşte, nu a avut absolut nimic grotesc în montare, deşi se ştie şi chiar se specifică, de fiecare dată, pe afiş, că textul lui Alfred Jarry este unul grotesc. Am văzut montarea lui Silviu Purcărete şi mi s-a părut exagerat de grotescă, în raport cu cea a lui Militaru, care nu conţine absolut nimic de genul acesta, în afara unui singur element de… recuzită. La fel ca în „Alcesta" lui Euripide, care, în varianta Teatrului Naţional din Târgu-Mureş, a fost mai bună decât cea de la Cluj, se pare că şi aici… tinereţea regizorului a fost de bun augur.

Actorii au fost foarte buni, de asemenea, ca şi imaginea spectacolului.

Cu elementul de… noutate a reuşit să surprindă şi „Visul unei nopţi de vară", premiera de la secţia română, în regia lui Vlad Massaci. Am văzut nenumărate montări pe acest text. Riscul de a monta piese arhicunoscute, mai ales ale lui Shakespeare, este foarte mare. Chiar în week-end am văzut la cinematograful „Arta" o variantă „Macbeth" sângeroasă, aproape de neprivit, ca în „The Passion", dar atât de bună cum nu am văzut niciodată… la teatru, unde Lady Macbeth a trecut incredibil de uşor în interpretare, de la latura malefică la cea smerită, fiind practic de nerecunoscut prin metamorfozare.

Pot spune că varianta lui Vlad Massaci, de la Teatrul Naţional de aici, mi-a plăcut mai mult decât cea a lui Victor Ioan Frunză, de la Cluj. Ca şi acolo, aici regizorul a mizat mult pe elementul imagine, dar a adus ca noutate o idee foarte modernă, a amplasat acţiunea undeva în… sfera virtuală, în cosmos, scenografia fiind… o planetă cu cratere, cu becuri, roboţi şi cosmonauţi, Andu Dumitrescu, creatorul ei, având un mare merit în spectacolul conceput parcă pentru categoria teatru-imagine. Toţi actorii sunt de excepţie, fără să fac nicio discriminare, niciunul nu a fost mai prejos de ceilalţi, mişcându-se foarte bine, elementul coregrafic fiind foarte bun, de asemenea. Direcţiunea teatrului se poate mândri cu un început de stagiune remarcabil, cu săli pline, ceea ce dovedeşte un bun manageriat.

 

Foto: Ioana Florea şi regizorul Sorin Militaru

Lasă un comentariu