Obligatoriu, în magazine se vor afla 51% produse alimentare românești!

Fermierii români solicită de mulţi ani guvernanţilor să institute un cadru legal ca produsele lor să fie preluate şi comercializate de supermarketuri şi hipermarketuri care le resping pe motiv de calitate şi alte restricţii impuse de marile complexe comerciale străine. După ani de discuţii şi promisiuni, în sfârşit parlamentarii au făcut propuneri pentru completarea Legii nr. 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare.

În sfârşit, săptămâna trecută deputaţii au adoptat modificările propuse, legea se află acum pe masa preşedintelui Klaus Iohanis care, sperăm, să o promulge cât mai repede pentru a intra în vigoare în termen de cel mult şase luni. Printre modificările importante aduse în lege, propuse de 8 deputaţi PNL între care şi Cristian Chirteş, în frunte cu Nini Săpunaru, preşedintele Comisiei pentru Agricultură din Camera Deputaţilor, „se numără faptul că magazinele trebuie să comercializeze minimum 51% produse achiziţionate pe un «lanţ scurt de aprovizionare», pentru categoriile carne, legume şi fructe. Excepţie ar face lunile de iarnă, decembrie - februarie, moment în care legumele şi fructele din import pot reprezenta maximum 70% din ofertă, pe fiecare categorie. Cei care nu respectă dispoziţia ar urma să fie sancţionaţi cu o amendă cuprinsă între 25.000 şi 50.000 de lei. În acelaşi timp, Legea nr. 321 va legifera termenele de plată la şapte zile pentru produsele proaspete şi 14 zile pentru celelalte produse alimentare. În acest moment, marile reţele operează cu termen de plată între 45 şi 120 de zile. După ce noua lege va intra în vigoare, va fi definit preţul produsului şi vor fi interzise taxele de raft, de listare, de dezvoltare sau marketing, adică va obliga pe toţi comercianţii să trăiască din adaosul comercial."

Dacă modificările aduse actului normativ îi mulţumeşte pe producătorii români pentru că se face dreptate între ei şi marile lanţuri de magazine, în schimb acestora din urmă nu le convine că vor fi obligaţi să comercializeze 51% produse ale fermierilor români, pe motiv că nu sunt de calitate şi că nu se asigură în cantităţile mari de care au nevoie magazinele. Însă, ceea ce îi supăra cel mai mult pe patronii marilor magazine este faptul că nu mai au voie să aplice taxele de raft, de listare de dezvoltare sau de marketing, taxe care le asigură profituri mari fără nici un efort şi împiedicarea produselor autohtone să pătrundă pe rafturile reţelelor supermarketurilor.

Fermierii români contrazic temerile exprimate de marile firme comerciale străine, cu faptul că „pot asigura şi livra cantitatea de marfă cerută de acestea, fără probleme", susţine cu argumente preşedintele Ligii Asociaţilor Producătorilor Agricoli din România - LAPAR.

Retailerii din România mai susţin că „evenimentele introduse în Legea nr. 321/2009 ar submina activitatea marilor magazine ceea ce se va reflecta în preţul alimentelor şi că la noi în ţară nu se produce atât de mult încât 51% din produsele din supermarketuri să fie româneşti", susţine Florin Căpăţână, vicepreşedintele Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România - AMRCR.

În concluzie, comercianţii ar fi bine să fie preocupaţi cum să implementeze noile modificări introduse în lege, nu de găsirea a tot felul de hibe care, susţin ei că le va conturba activitatea, vânzările şi ce-i doare cel mai mult că le va reduce profitul ce îl obţineau (o bună parte), foarte uşor, prin încasarea a tot felul de taxe de la producătorii românii.

Lasă un comentariu