ÎN NOAPTEA DE 30 SPRE 31 MARTIE, TRECEM LA ORA DE VARĂ, DÂND CEASURILE ÎNAINTE!

În ultimul weekend din luna martie 2019, respectiv în noaptea de sâmbătă spre duminică, 30 spre 31 martie, România va trece la ora de vară, ceasurile fiind date cu o oră înainte, astfel încât ora 3 va deveni ora 4. Astfel, schimbarea orei va face ca ultima zi a lunii martie să aibă doar 23 de ore, în loc de 24.

Din momentul în care ceasurile vor fi date cu o oră înainte, diferența dintre ora oficială a României și Timpul Universal (GMT) va fi de 3 ore, până în ultima duminică din luna octombrie, când se va reveni la ora de iarnă.

Chiar dacă a fost introdusă pentru a fi în beneficiul oamenilor, trecerea la ora de vară a stârnit controverse în timp, iar Parlamentul European a votat, în martie 2018, eliminarea trecerii de la ora de iarnă la cea de vară și invers, și introducerea aceluiași timp pe tot parcursul anului, măsură care ar putea fi aplicată din anul 2021.

Decizia a fost luată după ce mai multe studii au arătat că schimbarea orei poate afecta sănătatea cetățenilor, respectiv că oamenii au, de obicei, nevoie de aproximativ o săptămână pentru a se adapta la ora de vară, dat fiind faptul că trebuie să se trezească mai devreme cu o oră.

Medicii avertizează că schimbarea ritmului biologic ar putea avea efecte mai serioase la persoanele care au probleme de sănătate, iar în cazul celor care suferă de depresie sau au probleme cardiace, riscul de sinucidere sau de atac de cord este mult mai mare.

Schimbarea orei nu aduce, de fapt, lumină naturală suplimentară, ci schimbă, în percepția noastră, ora la care răsare și ora la care apune Soarele, ceea ce poate provoca perturbări ale ritmului circadian, iar de aici apar probleme de sănătate.

Setarea ceasului cu o oră înainte înseamnă pierderea unei ore de somn în dimineața de după schimbare. Pentru unii oameni, aceasta poate fi doar un mic inconvenient, dar pentru mulți alții lipsa de somn poate avea efecte nefericite, mai ales pentru cei cu predispoziții spre diferite boli.

Prin studii științifice, s-a constatat că riscul de a avea un infarct miocardic crește în primele 3 zile lucrătoare după trecerea la ora de vară și, în plus, oboseala indusă de această schimbare a orei este considerată a fi cauza principală pentru creșterea accidentelor de circulație în următoare zi.

De asemenea, în prima zi lucrătoare de după trecerea la ora de vară crește riscul de accidente la locul de muncă, iar leziunile au o gravitate mai mare în comparație cu alte zile. Această schimbare a orei este legată și de riscul de avort spontan pentru pacientele cu fertilizare in vitro. Pierderea unei ore de lumină după-amiaza, după ce se revine la ora standard (cea de iarnă), poate declanșa afecțiuni mintale, inclusiv tulburarea bipolară și tulburarea afectivă sezonieră (SAD), cunoscută și sub numele de depresia de iarnă.

Specialiștii ne recomandă câteva modalități simple pentru a face mai ușoară această schimbare a orei, în cazul în care ne simțim obosiți, ne scade productivitatea, concentrarea și starea de bine, la modul general.

Setați alarma să vă trezească mai devreme decât de obicei, în zilele de vineri și de sâmbătă, de dinainte de trecerea la ora de vară. Acest lucru vă va ajuta să vă dați mai ușor jos din pat în dimineața zilei de luni și să nu resimțiți pierderea unei ore de somn atât de drastic. Același lucru îl puteți face și cu copiii dumneavoastră.

Mic dejun sănătos - Dimineața, primul lucru pe care trebuie să îl faceți este să mâncați un mic dejun sănătos. Astfel, alimentele vă fac corpul să înțeleagă că a început ziua.

Mergeți la plimbare - Lumina, și mai ales lumina soarelui, ajută la ajustarea ceasului intern al corpului. Prin urmare, profitați și mergeți pe jos la serviciu sau, pur și simplu, ieșiți la plimbare.

Lasă un comentariu