TROTINETA ELECTRICĂ NU E CHIAR AȘA DE “PRIETENOASĂ CU MEDIUL” PRECUM S-AR CREDE

Distribuie pe:

Trotinetele electrice, care “au invadat” și străzile orașelor din țara noastră, se dovedesc a fi mai degrabă o nouă “fiță” decât un mijloc de protecție a mediului înconjurător și, desigur, o afacere bănoasă pentru cei care le produc, le comercializează sau le închiriază. Un studiu recent arată că aceste jucărele pe două roți poluează mai mult decât un autobuz cu motor diesel.

La această concluzie au ajuns cercetătorii de la Universitatea de stat din Carolina de Nord, care, după ce au observat, pe o trotinetă, un autocolant pe care scria “călătoria dvs. nu a generat emisii de carbon”, au decis să efectueze o evaluare a ciclului de viață a acestor vehicule, urmărind emisiile de carbon produse de fabricarea, încărcarea și colectarea lor.

Potrivit rezultatelor cercetării, pe timpul scurtei sale vieți (în medie - 28, 8 zile, potrivit autorilor studiului), o trotinetă elimină în mediul înconjurător peste 200 de grame de dioxid de carbon. Jumătate din emisii provin din modul în care sunt fabricate aceste trotinete, iar cealaltă jumătate din modul în care sunt adunate, zilnic, de firmele care le gestionează, pentru a fi încărcate și repuse în circulație. Adesea, trotinetele sunt abandonate pe străzi, în clădiri dezafectate, sunt aruncate în râuri sau în lacuri, li se dă foc sau sunt utilizate în cascadorii. Anul trecut, echipele de salubrizare din Oakland, California, au “pescuit”, numai într-o singură lună, din lacul Merritt, peste 60 de trotinete, constatându-se că aproximativ 43% din emisiile de CO2 provin de la utilajele care adună, zilnic, trotinete abandonate în curți și pe trotuare, pentru a transporta la stațiile de reîncărcare și a le duce înapoi în punctele de închiriere.

După analiza ciclului de viață al acestor vehicule, cercetătorii au constatat că o călătorie de o milă (1,6 km) cu o trotinetă electrică a emis, în general, mai multe gaze cu efect de seră decât o călătorie cu alte mijloace de transport.

“Trotinetele electrice produc, în general, mai multe emisii de gaze cu efect de seră per pasager decât un autobuz diesel standard, un moped electric, o bicicletă electrică, o bicicletă (tradițională) sau, desigur, o plimbare pe jos”,  scrie publicația Universității americane Massachusetts Institute of Technology (MTI Technology Review).

În total, jumătate din emisiile de carbon provin din materiile prime și din procesul de fabricație. Echipa de cercetători a descoperit acest lucru după ce a dezasamblat o astfel de trotinetă, a cântărit fiecare componentă, inclusiv cadrul din aluminiu, piesele din oțel, bacteria cu litiu-ion și motorul electric, comparându-le cu rezultatele unor studii anterioare despre impactul asupra mediului al extragerii, producerii și livrării materiilor prime.

Cercetătorii spun că pentru a reduce semnificativ emisiile de CO2 în industria de trotinete electrice, companiile de profil ar trebui să le încarce doar atunci când bateriile lor sunt pe terminate, nu în fiecare seară cum se întâmplă în prezent. În acest fel, ar putea fi reduse emisiile de CO2 cu aproximativ 30 de grame/trotinetă.

Concluzia cercetătorilor este că, o plimbare cu bicicleta sau pe jos reprezintă cea mai sigură metodă de a proteja mediul înconjurător și propria sănătate.

Atenție! Potrivit legii, în România, trotinetele electrice sunt folosite ilegal, iar dacă s-ar pune pe treabă, Poliția Rutieră ar putea acorda mii și mii de amenzi. Motive: trotineta electrică este încadrată ca moped; trebuie să fie înregistrată la primărie; deținătorul trebuie să aibă permis categoria AM.

În 2018, oameni care mergeau pe trotinete electrice au fost implicați în două accidente rutiere grave, soldate cu doi răniți, și opt accidente ușoare, în care au fost rănite opt persoane. Numărul accidentelor a crescut în 2019, odată cu creșterea popularității trotinetelor electrice.

În primele șase luni din acest an s-au produs 15 accidente rutiere ușoare, în care au fost rănite 15 persoane, și un accident rutier grav, soldat cu rănirea unei persoane. (surse - technologyreview.com, 4tuning.ro)

Lasă un comentariu