“ÎNVĂȚĂMÂNTUL EXCLUSIV ONLINE ESTE O ALTERNATIVĂ ÎN SITUAȚII DE CRIZĂ, DAR, ÎNTR-O VIAȚĂ NORMALĂ, NU ÎL POATE ÎNLOCUI TOTAL PE CEL FAȚĂ ÎN FAȚĂ”

Distribuie pe:

Interlocutor: conf. dr. Arina MODREA, Universitatea de Medicină, Farmacie, Științe și Tehnologie “George Emil Palade” din Târgu-Mureș

- Pentru cititorii cotidianului Cuvântul liber, vă rog o scurtă prezentare a dumneavoastră.

- Mă numesc Arina Modrea și sunt conferențiar la Facultatea de Inginerie și Tehnologia Informației a Universității de Medicină, Farmacie, Științe și Tehnologie “George Emil Palade” din Târgu-Mureș. Predau fizică studenților și sunt implicată și în Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic (DPPD), unde predau, cu multă plăcere, la fel ca și fizica, disciplina numită Didactica specializării viitorilor profesori - specialiști/ingineri/informaticieni sau în învățământul preșcolar și primar, dar am ajuns să cunosc și studenți de la alte facultăți ale universității noastre, cu care am o colaborare foarte bună. După unificarea celor două universități, UPM cu UMF, numărul studenților a crescut considerabil, precum și al cadrelor didactice, devenind, azi, o universitate puternică, cu prestigiu național, dar și internațional. Sunt mândră de colegii mei, de studenții noștri, și că lucrez în această universitate, unde îmi desfășor activitatea didactică și de cercetare, cu mare drag.

- Cum se derulează în această perioadă activitățile didactice (cursuri, stagii clinice, seminarii...) pentru toate facultățile din structura universității?

- Toate cadrele didactice de la universitatea noastră s-au mobilizat și s-au adaptat extrem de repede la noua situație creată de apariția neașteptată a acestui “virus ucigaș” - COVID-19, care, într-adevăr, ne-a luat prin surprindere. Activitățile didactice, cursuri, lucrări practice, seminarii, stagii clinice, proiecte, toate se derulează de către cadrele didactice ale UMFST “George Emil Palade” de la toate facultățile, online, pe platforma OFFICE 365. Efortul depus de noi toți, studenți și cadre didactice, este mare, dar suntem foarte conștienți că trebuie să facem totul pentru a încheia cu bine anul universitar. Alături de noi, cei implicați direct în activitatea didactică, au fost și sunt în permanență echipa de specialiști, informaticieni, cadre didactice, studenți, care ne-au creat cadrul adecvat pentru a putea derula toată activitatea online, dar și în condiții foarte bune, și, desigur, s-a acordat tot suportul necesar de către conducerea universității.

- În condițiile pandemiei COVID-19, cum credeți că se poate veni în întâmpinarea cadrelor didactice și a studenților care nu dispun de logistica necesară?

- Conducerea universității noastre a distribuit, mai înainte de apariția acestei pandemii, laptopuri tuturor cadrelor didactice, astfel încât cred că în acest moment nu există vreun cadru didactic titular să nu aibă măcar un laptop. Este adevărat că pentru unii colegi nu este suficient a avea doar un laptop și știu că au mai făcut și alte investiții absolut necesare pentru a-și putea derula activitățile în condiții de calitate. În ceea ce îi privește pe studenți, Consiliul de administrație a hotărât acordarea unui ajutor financiar studenților cu greutăți materiale și care nu au posibilitatea de a-și achiziționa un laptop, astfel încât să poată participa la activitatea online pe care o desfășurăm în prezent.

- Care sunt provocările/dificultățile cu care vă confruntați în această perioadă?

- Provocările sunt mari, acum chiar putem vorbi de reformă în învățământ! Provocările sunt de multe feluri și pentru toți, atât cadre didactice, cât și studenți. Activitatea didactică online, din punctul meu de vedere, este extrem de complexă, are și părți pozitive, dar și negative! Presupune multă muncă și mult timp din partea cadrului didactic pentru pregătirea unei activități, oricare ar fi ea, dar și satisfacția unei reușite la finalul ei, prin feedback-ul pe care îl poți avea de la studenți. Desigur, fiind un mijloc de comunicare modern și foarte agreat de tânăra generație, a fost primit la început cu mare entuziasm de studenți, dar, acum, după o lună de activitate desfășurată în mediul online, parcă acest entuziasm a mai scăzut, revenind dorința de a relua cât de repede posibil activitatea față în față. Așa cum spuneam, intervin și unele dificultăți, acestea fiind în principal de natură tehnică, de rețea, de semnal slab la internet, fluctuații de transmisie, de aglomerare a platformei în orele de vârf, ce apar practic independent de dorința noastră. Mai sunt unele dificultăți ce țin de cunoștințe de I.T.- deoarece aceasta este o meserie, iar noi nu suntem toți experți I.T. Majoritatea dintre noi suntem autodidacți, iar în aceste condiții consider că ne descurcăm mai mult decât remarcabil. În ceea ce îi privește pe studenți, și pentru unii dintre ei este valabilă observația făcută anterior sau altele ce țin majoritatea tot de situații tehnice apărute involuntar. După părerea mea, învățământul exclusiv online este o alternativă în situații de criză, precum această pandemie, dar, într-o viață normală, nu îl poate înlocui total pe cel față în față. Din experiența acumulată în această perioadă, sunt convinsă că o combinație inteligentă între cele două forme va fi soluția optimă, în special pentru învățământul universitar în viitor.

- Proiecte în derulare, pe timp de pandemie, și cum a fost influențată derularea acestora?

- Odată cu întreruperea cursurilor, toată munca noastră s-a transformat în telemuncă, deci inclusiv proiectele ce sunt în implementare se derulează, desigur, tot ce se poate, în mediul online. Ele nu s-au întrerupt, viața trebuie să meargă mai departe! Acum, chiar avem un proiect nou ce vizează o nouă strategie specifică promovării admiterii la UMFST, folosind mediul online, altă variantă deocamdată neexistând.

- Perspective?

- Perspectivele la acest moment, din punctul meu de vedere, sunt destul de incerte, în sensul că nimeni nu poate da referiri exacte la ceea ce va urma. Având mulți colegi doctori, am înțeles că în acest moment încă nu se poate da un verdict clar, deoarece situația depinde foarte mult de cum va evolua stoparea sau menținerea sub control a acestui virus, cu care, de fapt, va trebui să ne obișnuim să trăim.

- Propuneri/soluții pentru situația actuală?

- În situația actuală trebuie să dăm dovadă, mai mult ca oricând, de disciplină, solidaritate, susținere, înțelegere și multă înțelepciune. Depășirea cu bine a acestei situații dificile pentru noi, toți, se va face numai prin grija fiecăruia pentru el însuși, în primul rând, și apoi pentru aproapele lui. Numai prin respectarea tuturor regulilor transmise de specialiști și de oficialități vom putea trece cu bine de această pandemie care a întors “lumea pe dos”. Universitatea noastră, prin conducerea ei, prin domnul rector prof. dr. Leonard AZAMFIREI, susținut de toți decanii facultăților și de colegii din administrație, s-au implicat, de la începutul apariției acestei pandemii, foarte mult în sprijinirea autorităților județene pentru a găsi soluții la problemele apărute, astfel, pe lângă fabricarea de biocide, de testări, se implică în prezent și în realizarea unui spital pentru situații de îmbolnăviri cu COVID-19, prin amenajarea sălii polivalente a universității. Desigur, trebuie să menționez neapărat că cei mai importanți sunt medicii și tot aparatul medico-sanitar, care se găsește în linia întâi, printre care am numeroși colegi - medici cărora dați-mi voie să le mulțumesc în numele tuturor, sperând că sunt în asentimentul comunității noastre.

- Când considerați că se pot relua cursurile și în ce condiții?

- Eu sunt o persoană care are mare încredere în specialiști și în cei ce gestionează situația și cred că orice am spune noi sunt simple păreri, care nu pot fi luate în considerare dacă nu au acoperirea celor pe care i-am menționat mai sus. Noi, cadre didactice, personal didactic auxiliar și nedidactic, studenți așteptăm, desigur, reluarea cursurilor față în față, cât mai repede cu putință, dar, din nou, repet că nu se va putea întâmpla nimic, oricât am dori noi, fără respectarea hotărârilor specialiștilor, în primul rând, zic eu, și apoi a celorlalți. Momentul odată stabilit, eu cred că reluarea cursurilor trebuie făcută totuși cu precauție și cu respectarea anumitor reguli existente și în prezent, cum ar fi distanțarea socială, igiena, purtarea măștilor, a mănușilor, câteva dintre ele care mi se par esențiale. Pe de altă parte, sunt convinsă că, atunci când va sosi momentul, universitatea noastră va lua cele mai bune hotărâri pentru a nu pune în pericol viața nimănui.

 

 

Lasă un comentariu