PROIECTELE PE FONDURI EUROPENE. INTERVIU... “LA CALD” CU DOMNUL CLAUDIU MAIOR (PARTEA A II-A)

Distribuie pe:

Trebuie să recunoaștem că dezvoltarea unei localități ține de gospodar. La fel cum casa ține de capul familiei. Uitându-mă în urmă cu 20 de ani la Târgu-Mureș-ul gri, fără străzi asfaltate, pavat cu piatră cubică, fără rețele moderne de iluminat sau lipsa canalizării de pe multe segmente, cu apă potabilă îndoielnică, astăzi orașul a înflorit! Nu neg că există, însă, multe lucruri ce necesită îmbunătățire... tocmai din această perspectivă inițiez un șir de interviuri pe subiectul fondurilor nerambursabile atrase de către echipa Primăriei municipiului Târgu-Mureș.

Reporter: Domnule Claudiu Maior, alături de domnul primar dr. Dorin Florea cred că sunteți unul dintre cei mai în măsură să vorbiți despre stadiul actual al implementării proiectelor pe fonduri europene. Aș dori astăzi să ne canalizăm atenția pe proiectul ce vizează reabilitarea unui bulevard foarte accesat din municipiu - și anume Gheorghe Doja.

Claudiu Maior: Într-adevăr, municipalitatea a accesat și pentru strada Gheorghe Doja un proiect ambițios. Multe dintre proiectele și reabilitările din oraș au fost realizate cu ajutorul fondurilor nerambursabile.

Reporter: Reabilitarea străzii Gheorghe Doja a primit undă verde la finanțare din fonduri europene... Ce presupune mai exact?

Claudiu Maior: Unitatea Administrativ Teritorială Târgu-Mureș implementează proiectul cu titlul “Reamenajarea infrastructurii pe coridorul deservit de transportul public local pe zona Vest-Centru a municipiului Târgu-Mureș” - cod SMIS 127574, finanțat prin Programul Operațional Regional 2014-2020, apel de proiecte POR/182/4/1/Reducerea emisiilor de carbon în municipiile reședință de județ prin investiții bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă/1/Reducerea emisiilor de carbon în municipiile reședință de județ prin investiții bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă. Valoarea totală a proiectului este de 31.837.958,79 lei, din care:

- 26.112.659,65 lei valoare totală eligibilă, din care:

* 22.195.760,65 lei valoare eligibilă nerambursabilă FEDR, reprezentând 85% din cheltuielile eligibile ale proiectului;

* 3.394.645,76 lei valoare eligibilă nerambursabilă Buget de Stat, reprezentând 13% din cheltuielile eligibile ale proiectului;

* 522.253,20 lei cofinanțare eligibilă a beneficiarului, reprezentând 2% din cheltuielile eligibile ale proiectului;

- 5.725.299,14 lei valoare totală neeligibilă inclusiv TVA aferent cheltuielilor neeligibile.

Valoare nerambursabilă maxim acordată prin prezentul proiect este de 25.590.406,45 lei.

Reporter: Care este obiectivul general al proiectului?

Claudiu Maior: Obiectivul investiției este asigurarea unui serviciu eficient de transport public de călători și îmbunătățirea condițiilor pentru utilizarea modurilor nemotorizate de transport, în vederea reducerii numărului de deplasări cu transportul privat (cu autoturisme) și reducerea emisiilor de echivalent CO2 din transport. Astfel, Municipiul Târgu-Mureș urmărește dezvoltarea mobilității urbane prin schimbarea accentului de la o mobilitate bazată pe utilizarea autoturismelor la o mobilitate bazată pe mersul pe jos, utilizarea bicicletei ca mijloc de deplasare, utilizarea transportului public de înaltă calitate și eficiență, reducerea utilizării autoturismelor în paralel cu utilizarea unor categorii de autoturisme nepoluante. Proiectul vine în întâmpinarea obiectivului specific 4.1 al priorității de investiții 4e al POR 2014-2020, prin implementarea unor măsuri strategice, bazate pe datele din Planul de Mobilitate Urbană Durabilă al municipiului Târgu-Mureș, ce vor conduce la promovarea mobilității urbane multimodale durabile și la reducerea emisiilor de CO2, ca urmare a îmbunătățirii eficienței transportului public de călători, a frecvenței și a timpilor săi de parcurs, accesibilității, transferului către acesta de la transportul privat cu autoturisme, precum și a transferului către modurile nemotorizate de transport, creșterea atractivității utilizării mijloacelor de transport public și a modurilor nemotorizate în detrimentul transportului cu autoturismele personale.

Reporter: Care va fi specificitatea acestui proiect?

Claudiu Maior: Reducerea până în anul 2023 a emisiilor de CO2 în zona ce face obiectul investiției cu 4,61% ca urmare a reducerii utilizării autoturismelor prin realizarea măsurilor destinate încurajării utilizării mijloacelor de transport alternative - transport public si nemotorizat; Creșterea până în anul 2023 a numărului de utilizatori ai transportului în comun în municipiul Târgu-Mureș cu 15,24% ca urmare a realizării unor măsuri destinate încurajării utilizării transportului alternativ (modernizarea infrastructurii de transport în comun, îmbunătățirea siguranței rutiere); Dezvoltarea până în anul 2023 a sistemului de transport velo prin realizarea a 1,992.00 mp de piste de biciclete, estimându-se o creștere cu 20% a numărului de bicicliști; Creșterea gradului de siguranță și accesibilitate pentru pietoni prin modernizarea a 13,986.00 mp de spațiu pietonal, prevăzuți cu sisteme de siguranță care să împiedice accesul auto pe trotuar, estimându-se o creștere a numărului de persoane care utilizează traseele pietonale cu 3.49% până în anul 2023; Îmbunătățirea spațiului urban prin amenajarea a 2,176.00 mp de spații verzi în aliniament și plantarea a 200 de arbori/arbuști până în anul 2023.

Reporter: Care sunt principalele rezultate așteptate?

Claudiu Maior: Principalele rezultate așteptate ale proiectului sunt: reducerea cantității de emisii GES (echivalent CO2) cu 3,67% la nivelul primului an de după finalizarea implementării proiectului (2023), respectiv cu 4,02% la nivelul ultimului an al perioadei de durabilitate a contractului de finanțare (estimat 2027); Creșterea anuală estimată a numărului de pasageri transportați în cadrul sistemelor de transport public de călători modernizate cu 15,24% la nivelul primului an de după finalizarea implementării proiectului (estimat 2023), respectiv cu 18,97% la nivelul ultimului an al perioadei de durabilitate a contractului de finanțare (estimat 2027); Creșterea anuală estimată a numărului de persoane care utilizează pistele/traseele pentru biciclete construite cu 20% la nivelul primului an de după finalizarea implementării proiectului (2023), respectiv cu 60% la nivelul ultimului an al perioadei de durabilitate a contractului de finanțare (2027); Creșterea anuală estimată a numărului de persoane care utilizează traseele/zonele pietonale/semi-pietonale modernizate cu 3,49% la nivelul primului an de după finalizarea implementării proiectului (2023), respectiv cu 6,40% la nivelul ultimului an al perioadei de durabilitate a contractului de finanțare (2027); Lungimea infrastructurii rutiere (cu statut de stradă urbană) utilizate prioritar de transportul public de călători modernizate 2,068 km; Lungimea infrastructurii rutiere (cu statut de stradă urbană) configurate/reconfigurate pe care se suprapun benzi separate ale transportului public de călători construite 4,903 km; Lungimea traseelor/zonelor pietonale/semi-pietonale modernizate: 7.129 km; Lungimea pistelor/traseelor de biciclete construite: 1.247 km; Aliniamente de arbori și arbuști plantați: 200 bucăți.

Reporter: Domnule Maior, vă mulțumesc pentru timpul acordat și pentru descrierea proiectelor și sper să continuăm seria interviurilor în ceea ce privește proiectele actuale cu finanțare nerambursabilă.

Claudiu Maior: Cu mult drag, vă stau la dispoziție pentru informații.

Lasă un comentariu