ÎN URMA ACȚIUNILOR ȘCOLI CURATE, ÎN MUREȘ, BUGETUL EDUCAȚIEI A CRESCUT CU 9,3 MILIOANE DE EURO

Distribuie pe:

Societatea Academică din România (SAR) a lansat, cu ocazia finalizării anului școlar, Raportul național Școli curate 2020-2021. Concluzii și recomandări, realizat în urma proiectului Școli curate, inițiativa privind creșterea gradului de bună guvernare în școli și licee a SAR. La nivelul județului, ambasadorii Miclea Partenie, Cosmina Mărginean, Armin Muga, Andreea Boeriu, coordonați de către Anda-Dilara-Nicole Mețac s-au implicat în vederea responsabilizării primăriilor pentru a aloca fonduri suplimentare pentru sectorul educațional.

Echipa locală din județul Mureș a analizat modul în care acționează autoritățile publice de la nivelul județului, comparând situația dinainte și după implementarea proiectului Școli curate, principalele rezultate ale activității Școli curate în județul dumneavoastră fiind:

69 UAT-uri (reprezentând 67,64% din totalul administrațiilor locale), care nu au alocat fonduri pentru bursele elevilor în 2020, au acordat aceste fonduri în bugetul anului 2021;

47 de administrații locale (46,07% din totalul UAT-urilor) au crescut bugetul destinat investițiilor în 2021, comparativ cu alocarea pentru anul 2020;

32 de administrații locale (31,37% din totalul UAT-urilor), care în anul 2020 alocau 0 lei pentru investiții în școli, au bugetat în 2021 sume considerabile;

Cumulat, în anul 2020, fondurile alocate investițiilor în școli însumau 95.553.649 lei pentru toate administrațiile locale din județul Mureș. În anul 2021, această sumă este cu 46,77% mai mare, ajungând la 140.249.691 lei, echivalentul a peste 9,3 milioane de euro.

Școli curate a urmărit, în ultimele 18 luni, îmbunătățirea gradului de finanțare și bună guvernare a educației în cinci județe de intervenție: Bacău, Cluj, Mureș, Timiș și Vâlcea. În mod concret, prin Școli curate, Societatea Academică din România și-a propus creșterea numărului de administrații locale care respectă dreptul elevilor la burse școlare (prevăzut de art. 82 din Legea educației naționale), precum și creșterea sumei globale pe care unitățile administrativ-teritoriale din cele cinci județe o alocă pentru finanțarea investițiilor în școli și a cheltuielilor cu reparații capitale/consolidări (obligație prevăzută de art. 105 alin. (2) din Legea educației).

Educația locală se află, conform legii, în gestiunea primarilor, iar investițiile în școli, creșterea calității educației și asigurarea burselor elevilor ar trebui să primeze în fața bordurilor, panseluțelor și petrecerilor de zilele comunei. Analizând atitudinea autorităților publice locale și politicile adoptate de acestea privind educația, precum și interacționând în mod direct cu aleșii locali, în vederea identificării soluțiilor pentru asigurarea bunei guvernări în toate școlile și liceele, echipa Școli curate formulează o serie de recomandări, printre care:

1. Instituirea în sarcina prefecților și a inspectoratelor școlare a atribuției de a realiza anual un Raport privind respectarea obligațiilor legale în domeniul educației de către autoritățile publice locale, indicatorii pe care trebuie să se fundamenteze raportul urmând să fie stabiliți prin ordin al ministrului educației, pentru a permite actualizarea constantă a acestora (e.g. acordarea burselor școlare; subvenționarea transportului - fie că vorbim de cel local sau județean; alocarea de fonduri pentru investiții; reparații capitale și consolidări; naveta cadrelor didactice etc.);

2. În exercitarea prerogativei constituționale consacrate de art. 123 alin. (5) din Legea fundamentală, prefecții să atace în contencios administrativ bugetele unităților administrativ-teritoriale care nu conțin fonduri destinate investițiilor în școli și plății burselor școlare, contravenind astfel dispozițiilor art. 105 alin. (2) din Legea educației naționale;

3. Parlamentul și Guvernul să asigure alocarea, prin bugetul de stat, a unor sume defalcate din taxa pe valoare adăugată, pentru ca administrațiile locale cu buget redus să poată finanța plata burselor școlare și a cheltuielilor cu investiții în școli, respectiv reparații capitale/consolidări ale edificiilor școlare;

4. Ministerul Educației, în colaborare cu Asociația Comunelor din România, Asociația Orașelor din România, Asociația Municipiilor din România, precum și alte organizații neguvernamentale relevante, să elaboreze un ghid al obligațiilor autorităților locale cu privire la serviciul public de educație, care să cuprindă, holistic, toate îndatoririle primarilor și a consiliilor locale în materie de guvernare a sistemului de educație;

5. Partidele de proveniență ale primarilor din România (Partidul Social Democrat, Partidul Național Liberal, Uniunea Democrată a Maghiarilor din România, Partidul Mișcarea Populară, Uniunea Salvați România, PRO România, Alianța Liberalilor și Democraților) să își asume, printr-un angajament național, că vor solicita aleșilor locali să își respecte obligațiile legale în domeniul educației.

Societatea Academică din România a fost premiată de către Centrul de Resurse pentru Participare Publică, pentru rezultatele obținute în proiectul Școli curate.

Raportul integral este disponibil la următoarea adresă:

https://publicatii.romaniacurata.ro/wp-content /uploads/2021/06/Raport-na%C8%9Bional-%C8%98coli-curate-2020-2021.-Rezultate-%C8%99i -recomand%C4%83ri..pdf

Lasă un comentariu