TRONSONUL DIN A3, TÂRGU-MUREȘ - UNGHENI, A FOST DESCHIS PENTRU TRAFIC

Distribuie pe:

Tronsonul din A3, Târgu-Mureș - Ungheni, a constituit, de la început, un lot cu destule probleme, pornind de la un contract reziliat și până la o licitație care s-a extins nepermis de mult. Inițial, scos la licitație în 2014, lotul a fost contractat în februarie 2015, cu Asocierea LEMACONS & VEGA 93 & ARCADA, pentru suma de 179 milioane de lei. Din cauza bâlbâielilor administrative și financiare ale Companiei de Drumuri de atunci - autostrada fiind contractată pe fonduri europene, exact în momentul trecerii de la un exercițiu financiar la altul - lucrările n-au început, ci au tărăgănat încă un an. Așa că, în aprilie 2016, constructorul a cerut rezilierea contractului, pentru că nu s-a dat ordinul de începere a lucrărilor, în termen de 12 luni. Tronsonul a fost rescos la licitație, jumătate de an mai târziu, în octombrie 2016, dar procedura s-a dovedit a fi doar o înșiruire de amânări și tergiversări, inclusiv o bătălie adevărată, dusă în instanțe. Ulterior, depunerea ofertelor a fost tot amânată, de mai multe ori, până în martie 2017, dată după care evaluarea ofertelor a fost tărăgănată, peste măsură. Atribuirea lucrărilor către Strabag, pentru suma de circa 192 milioane de lei, a venit abia în noiembrie 2017, după care au urmat contestațiile și decizii diferite, date în instanță, care au întors de două ori rezultatele procedurii. În noiembrie 2018, Compania de Drumuri reevalua ofertele la decizia instanței și dădea câștigătoare asocierea Itinera Spa - Retter Projectmanagement SRL, cu o ofertă ceva mai mare, de circa 209 milioane de lei. Contestațiile au continuat și după un alt an, decizia a fost din nou întoarsă - CNAIR fiind obligată să reevalueze din nou ofertele. Atât de mult timp a trecut însă de la lansarea licitației, încât ofertele depuse inițial de constructori și-au pierdut complet valabilitatea. Asocierea Itinera a decis să nu mai conteste nimic și să-și retragă pur și simplu oferta.

Astfel, Strabag a rămas singura firmă care, în final, a semnat contractul, pe 29 mai 2020. Cei 9 km de șosea rapidă, recent dați în folosință, vor degreva și traficul rutier de pe raza orașului Ungheni. După aproximativ 16 luni de lucrări, la Tronsonul A3 Ungheni - Târgu-Mureș, cetățenii se pot bucura de un trafic, probabil, mai liniștit la nivelul U.A.T. Ungheni. “Lucrările începute în luna iulie a anului 2020, au căpătat o finalitate. Astfel putem considera că traficul de zi cu zi va fi unul mai fluent, pe raza orașului Ungheni, începând de acum. Este îmbucurător totodată faptul că orașul Ungheni are încă o cale de acces rutier către municipiul reședință de județ, iar singurul impediment în a ajunge direct la Turda, pe autostradă, rămân cei aproximativ 16 km din segmentul Câmpia Turzii - Chețani al A3, care nu sunt încă practicabili. Suntem din ce în ce mai aproape de vestul Europei, iar asta nu poate însemna decât un plus pentru orașul Ungheni și localitățile aparținătoare, o șansă în plus de a fructifica poziționarea strategică a U.A.T. Ungheni pe harta județului și pe cea a aeroporturilor de nivel internațional”, ne-a declarat primarul orașului Ungheni, domnul Victor Prodan. Practic, este vorba despre 4,5 km de autostradă și 4,7 km de drum cu patru benzi și separator de sens care au fost dați în folosință astăzi. Tronsonul A3 de la Ungheni (Aeroport) la Târgu-Mureș are puțin peste 9 km și vine în completarea celor 33 de kilometri de autostradă deja dați în trafic.

CORNEL GROZA

Lasă un comentariu