SALVAȚI COPIII: 76% DINTRE ELEVI SUNT CERTAȚI LA ȘCOALĂ, IAR PEDEPSELE ACASĂ SUNT LA ORDINEA ZILEI

Distribuie pe:

Datele centralizate de Salvați Copiii România pe parcursul anului 2021 arată că 22% dintre copii sunt expuși abuzului verbal și limbajului violent în mediul școlar. Un procent ridicat dintre copii - 76% - spun că profesorii îi ceartă atunci când greșesc, ceea ce arată prevalența metodelor pedagogice critice și punitive, în detrimentul sprijinului activ acordat elevilor în procesul de învățare și comunicare.

Abuzul fizic asupra copilului în familia de proveniență este asociat semnificativ cu comportamente de tip bullying între copii în școală, în condițiile în care 56% dintre părinți au declarat că-și pedepsesc copiii dacă greșesc.

Expuși la violența adulților, copiii învață violența. Excluderea din grup, izolarea socială, amenințarea cu violența fizică și/sau umilirea, violența fizică și distrugerea bunurilor personale, interdicția de a vorbi/interacționa cu un alt coleg, răspândirea de zvonuri cu caracter denigrator sunt comportamente specifice de bullying cu care copiii se întâlnesc frecvent în mediul școlar.

Primul studiu național cu privire la fenomenul de bullying în școlile românești, lansat de Salvați Copiii în 2016, arăta că: 73% dintre elevi au fost martorii unei situații de bullying în mediul școlar; 3 din 10 copii sunt excluși în mod constant din grupul de colegi; 3 din 10 copii sunt amenințați cu bătaia sau lovirea de către colegi; 1 din 4 copii a fost umilit în fața colegilor.

În urma acestor analize de context, Organizația Salvați Copiii România a dezvoltat o serie de intervenții focusate, cu scopul de a diminua fenomenul bullying-ului, testând grupul de acțiune antibullying în școli și contribuind major la adoptarea normele metodologice de aplicare a Legii împotriva violenței psihologice - bullying-ului.

Începând cu luna februarie 2020, Organizația Salvați Copiii România implementează, în parteneriat cu Salvați Copiii Danemarca și The Mary Foundation, un program complex de prevenire a bullying-ului, care face din relațiile pozitive dintre copii-copii și copii-adulți o prioritate, creând pentru toți actorii implicați oportunități de a participa și de a acționa.

Programul “Să fim prieteni - Fără bullying în grădinițe” este bazat pe metodologia Free of Bullying și a fost construit pornind de la premisa, validată științific de cele mai recente studii internaționale, potrivit căreia un puternic simț al comunității și relațiile pozitive dintre copii previn excluderea și bullying-ul. Studiile arată că, desi bullying-ul este un fenomen vizibil în școli, specialiștii care lucrează cu preșcolarii pot observa primele semne de bullying de la vârste foarte mici. Încă de la vârsta de 3 ani, în relațiile dintre copii se întâlnesc comportamente de excludere socială - ignorare, eliminare din joc, condiționarea prieteniilor. (Helgesen, M.B. Mobbing i barnehagen. Et sosialt fenomen, 2014).

PROGRAMUL PILOT DERULAT DE SALVAȚI COPIII ÎN GRĂDINIȚE: COMPORTAMENTELE DE EXCLUZIUNE SOCIALĂ S-AU REDUS LA 7%

În perioada februarie 2020 - iunie 2021, Salvați Copiii a pilotat programul “Să fim prieteni - Fără bullying în grădinițe” în 5 grădinițe din București, dezvoltând competențele specialiștilor din unitățile de învățământ, informând și implicând părinții și distribuind materiale educaționale specifice metodologiei către 450 de copii.

În luna ianuarie 2022, Salvați Copiii extinde programul pilot, dotând alte 10 grădinițe din București, Suceava și Călărași cu materiale educaționale specifice programului “Să fim prieteni - Fără bullying în grădinițe” și lansează invitația către autoritățile publice locale să fie parteneri în dezvoltarea programului la nivel național. (...)

“Să fim prieteni - Fără bullying” este implementat prin introducerea unei game de practici sociale care întăresc spiritul comunitar al copiilor.

Autoritățile locale pot sprijini grădinițele prin informarea acestora despre resursele puse la dispoziție de Organizația Salvați Copiii și prin alocarea de resurse în bugetul grădinițelor pentru anul școlar 2022-2023, pentru a pune la dispoziția cadrelor didactice și copiilor materialele educaționale care să fie folosite în activități de reducere a fenomenului de bullying, cu impact pe termen lung.

Foto: Salvați Copiii România

Lasă un comentariu