Securitatea cibernetică reprezintă o provocare specifică timpului prezent, în contextul în care, o bună parte din viața noastră s-a mutat online (muncim online, învățăm online, facem cumpărături online, urmărim filme, ori ascultăm muzica preferată etc.). Acest lucru a fost accelerat și de noua provocare din domeniul sănătății publice, mai exact de pandemia de Covid-19.
Luând în considerare timpul scurt în care s-au petrecut toate aceste lucruri, s-ar putea să nu fim încă suficient de pregătiți, pentru a înregistra doar experiențe plăcute online.
Trebuie să fim conștienți de faptul că, pentru infractori, internetul nu reprezintă decât un spațiu nou, unde să-și pună în practică scenariile infracționale, în mod evident pentru a-și crește profiturile ilicite.
Atacatorii profită de vulnerabilitățile și neatenția utilizatorilor, speculând totodată și lipsa informării adecvate a acestora.
Principalul tip de incident, conform datelor prezentate de Directoratul Național pentru Securitate Cibernetică, este reprezentat de tentativele de fraudă la care suntem expuși zilnic, pe diferite canale de comunicare - de la email, social media, la sms sau chiar apeluri telefonice.
În cele ce urmează, vă prezentăm o metodă de fraudă - phising-ul, prin care se încearcă obținerea ilegală de date personale de identificare și autentificare sau accesare a unor website-uri.
Cum procedează?
Atacatorii îți trimit un e-mail, prin care te induc în eroare, pentru a-ți divulga date personale, de tipul: CNP, numere de card, coduri pin, date pe care le folosesc ulterior pentru sustragerea de bani.
Mesajele par foarte credibile și par a veni din partea unor companii foarte cunoscute (spre exemplu - de telefonie, instituții bancare, magazine etc.).
Momeala aruncată poate fi un câștig nesperat, defecțiuni/erori tehnice ce pot fi remediate prin reintroducerea datelor personale etc. Odată înghițită momeala, te poți trezi cu conturile goale!
Pași de urmat pentru o navigare în siguranță pe internet:
* Fii foarte atent la mesajele care solicită trimiterea de date personale!
* Ține minte: nici o bancă, nici un magazin, nici o companie nu solicită prin e-mail astfel de date!
* Verifică de două ori înainte de a da click pe link-uri sau a deschide atașamente!
* Fii atent la orice pare a fi neobișnuit!
* Ține minte: detaliile cardului nu se folosesc niciodată, atunci când primim bani! Pentru a primi bani e nevoie doar de contul bancar!!!!
Inevitabil, tehnologia face tot mai mult parte din viața noastră și a copiilor noștri.
Reamintim tuturor, copii și adulți, câteva opțiuni la îndemână pentru a preveni situațiile neplăcute pe rețelele de socializare:
* Nu posta date cu caracter personal!
* Acceptă cereri de prietenie doar de la persoane cunoscute!
* Alege cu grijă cine poate vedea postările tale!
* Poți bloca accesul unor persoane la pagina ta!
* Poți șterge o persoană din lista de prieteni, dacă te deranjează sau îți formezi o impresie mai puțin bună despre ea și comportamentul ei;
* Conversațiile private... poartă-le în privat!
* Nu uita! În spatele unor profiluri prietenoase, se pot ascunde intenții periculoase!
* Discută cu ceilalți despre aceste lucruri, ajută-i să învețe să fie în siguranță!
Ce trebuie să știi!
* Internetul este un spațiu public!
* Identitatea construită online, poate fi total diferită de adevărata identitate!
* Intențiile afișate online, pot fi total diferite de cele adevărate!
* Există un număr unic de semnalare a incidentelor de securitate cibernetică: 1911, specialiștii din cadrul Directoratului Național de Securitate Cibernetică îți vor oferi sprijin, în timp real, pentru a evita căderea în capcanele/plasele infractorilor cibernetici!
* Accesează sigurantaonline.ro, platformă lansată de Poliția Română, Directoratul Național de Securitate Cibernetică și Asociația Română a Băncilor. Poți afla multe lucruri utile despre o navigare sigură, îți poți măsura nivelul de educație cybersecurity etc.
COMPARTIMENTUL RELAȚII PUBLICE - IPJ MUREȘ