TRIODUL

Distribuie pe:

Anul acesta, în 13 februarie, creștinătatea ortodoxă a intrat într-o perioadă de urcuș duhovnicesc spre Dealul Golgotei, de unde vom fi părtași cu toții, la momentul potrivit, la Marele Eveniment cosmic, ÎNVIEREA DOMNULUI IISUS HRISTOS.

Acest urcuș duhovnicesc este cuprins pentru o mai bună organizare și funcționare într-o carte de cult cu același nume. Această carte reprezintă sau are un loc central, în această perioadă a anului liturgic.

Perioada aceasta cuprinde 10 săptămâni înainte de Sfintele Paști, începând cu Duminica Vameșului și a fariseului și încheindu-se cu Marea Noapte a Învierii Domnului Iisus Hristos. Așadar, o putem numi și perioada prepascală. Ca și desfășurare, ea cuprinde primele 4 duminici premergătoare Postului Sfintelor Paști (Duminica vameșului și a fariseului; a fiului risipitor; a Înfricoșătoarei Judecăți și a Izgonirii lui Adam din Rai), cele 6 duminici ale Postului Mare (a Ortodoxiei, a Sf. Grigorie Palama, a Sfintei Cruci, a Sf. Ioan Scărarul, a Sf. Maria Egipteanca și a Floriilor) și Săptămâna Patimilor.

Această perioadă este una deosebită din punct de vedere al imnologiei creștine, cuprinzând imne liturgice și lecturi biblice, texte liturgice de o frumusețe poetică extraordinară, cu o mare adâncime teologică, făcute toate să trezească în om partea duhovnicească, menite să-l ridice pe om din păcat printr-o pocăință sinceră, spre o împăcare cu Dumnezeu și cu oamenii.

Majoritatea alcătuirilor liturgice conțin trei cântări în canoanele Utreniei, de aici și denumirea perioadei și a cărții în sine. Ele au fost alcătuite de-a lungul timpului de mari imnografi, de teologi cu profundă harismă poetică și teologică, cum ar fi: Sf. Roman Melodul, Sf. Sofronie al Ierusalimului, Sf. Andrei Criteanul, Sf. Ioan Damaschinul, Sf. Cosma de Maiuma, Sf. Teodor Studitul, Simeon Metafrastul, Nichifor Vlemidis.

La început, Triodul a fost alcătuit în limba greacă și a fost tipărit pentru prima dată în 1522, la Veneția. În limba română a fost tipărit pentru prima dată la Buzău, în anul 1700.

Pe lângă aceste date generale, necesare pentru a putea înțelege mai bine rostul acestei perioade, noi trebuie să ne concentrăm mai mult pe mesajul și rolul duhovnicesc al acestei perioade, și anume trebuie să ne concentrăm pe pocăința izvorâtă din iubire, pe regăsirea sensului pierdut al existenței noastre ca oameni, a întoarcerii noastre la Tatăl, a revenirii la starea de împăcare și comuniune reală cu Dumnezeu, toate acestea posibile nouă prin post, prin renunțarea la patimi, prin purtarea crucii noastre, prin rugăciune sinceră, Spovedanie și Împărtășire cu Trupul și Sângele Domnului Iisus Hristos cât de des posibil.

Chiar dacă, poate, pentru vremurile noastre, în care totul trebuie să se desfășoare foarte repede, perioada Triodului prin structura imnelor sale, a slujbelor mai lungi, ne cheamă pe toți pe calea răbdării, a ascultării, a smereniei, putând astfel să înțelegem fiecare în parte chemarea noastră la mântuire, întoarcerea noastră în raiul dumnezeiesc al comuniunii adevărate cu Creatorul nostru.

Prin toată desfășurarea lui, Triodul, ca și perioadă de urcuș duhovnicesc, ne invită permanent la smerenie și pocăință, pentru a putea gusta cu adevărat iubirea dumnezeiască a lui Hristos Cel răstignit și înviat, care este izvorul bucuriei veșnice.

Așadar, cu toții, dragii mei, să începem urcușul spre dealul Golgotei cu aceste gânduri de schimbare, de întoarcere la Adevăr și astfel pregătiți pas cu pas să ne bucurăm cu toții de Marele Praznic al Învierii la momentul rânduit de Dumnezeu, când Lumina Sfântă ne va umple casele, Bisericile, dar mai ales sufletele noastre pregătite.

Pr. BOGDAN STELIAN RACOTI Parohia Ortodoxă Română “Sf. Ștefan “ Cristești - Mureș

Lasă un comentariu