Ședința Federației Transportatorilor Urbani și Suburbani și Metropolitani de Călători, Târgu Mureș - Autobuzele electrice devin ineficiente dacă transportatorii nu primesc curent electric plafonat

Distribuie pe:

La sfârșitul săptămânii trecute a avut loc, în Târgu Mureș, ședința lunară a comitetului director al Federației Transportatorilor Urbani și Suburbani și Metropolitani de Călători. La manifestare au fost prezenți: Nagy-Bege Zoltán, vicepreședinte ANRE, Constantin Ștefan, secretar de stat în Ministerul Energiei, senatorul Antal Lóránt, președintele Comisiei pentru energie, infrastructură energetică și resurse minerale, primarul Municipiului Târgu Mureș, Soós Zoltán, viceprimarul Municipiului Târgu Mureș, Portik Vilmos László, vicepreședintele Consiliului Județean, Kovács Mihály Levente. În cursul săptămânii trecute, Cuvântul liber publica un articol prin care atrăgeam atenția asupra faptului că transportatorii de persoane nu vor putea utiliza autobuzele electrice, din ce în ce mai multe în flotele acestora, dacă prețul energiei nu va fi plafonat pentru aceste societăți. De altfel, acesta a fost cel mai important punct de pe ordinea de zi a ședinței din Târgu Mureș.

Președintele Uniunii Române de Transport Public: Dacă creșterea prețului la energie electrică nu se va opri, ne găsim în situația că nu mai este cel mai econom și cel mai bun preț în ce privește transportul electric și nepoluant”

Președintele Uniunii Române de Transport Public (URTP), Liviu Neag, a declarat că dacă nu se plafonează prețul energiei pentru operatorii de transport, în câteva luni pot să apară blocaje financiare. “Întâlnirea de astăzi a avut un scop foarte important, o discuție cu factorii responsabili în ce privește plafonarea prețului energiei. În situația dată, la ora actuală, operatorii de transport, dacă nu se va găsi soluția de plafonare a prețului energiei, vor ajunge probabil în câteva luni să apară acele blocaje financiare, acele blocaje din care nu vor avea posibilitatea plății contravalorii energiei electrice. Și atunci discuția de astăzi, credem noi, a fost utilă. Să sperăm că acest material, această lege care a trecut de Senat, va trece și de Camera Deputaților. În concluzie, speranța moare ultima”, a declarat presei Liviu Neag.

În calitatea sa de director general al Companiei de Transport Public (CTP) din Cluj-Napoca, Liviu Neag a precizat și că acest operator pe moment nu are o problemă cu facturile la energie, deși peste 50% din flota sa de vehicule este alimentată cu electricitate, însă o mare problemă va fi după expirarea actualelor contracte de furnizare.

“Pe moment putem spune că nu este o problemă. Problema este ce se întâmplă în lunile acestea, în octombrie-noiembrie-decembrie expiră contractele de furnizare energie ale operatorilor de transport. Se pune problema ce se întâmplă în această perioadă până la venirea acestei legi privind plafonarea energiei (...) Poziția vicepreședintelui ANRE a fost că se vor găsi soluții încât să nu depășească 2-3 lei kilowatt-ul în ce privește transportul, dar acum rămâne de văzut”, a arătat Neag.

El a precizat că la Cluj-Napoca, sistemul de transport electric a fost implementat în urmă cu 5 ani, timp în care și-a dovedit eficiența.

“De aproape de 5 ani am implementat acest sistem de transport electric și a dat un randament foarte bun. Dacă la început, prețul pe kilometru/călătorie era de 5 lei, încet, încet, ca urmare a creșterii prețului la energie, costul a ajuns pe la aproape 7 lei. Și dacă creșterea prețului la energie electrică nu se va opri, ne găsim în situația că nu mai este cel mai econom și cel mai bun preț în ce privește transportul electric și nepoluant. Este o tendință a Europei, este o tendință și la noi. La Cluj și în toată țara au început administrațiile publice să achiziționeze autobuze electrice. Foarte multe au pornit, un pic nu cum trebuie. Adică trebuia prima dată să pornească de la a vedea unde sunt platformele de parcare, ce posibilități sunt pentru furnizorul de energie să poată oferi energia electrică necesară acestor stații de încărcare și apoi să demareze achiziția autobuzelor electrice. Ori s-a întâmplat că au făcut contracte pentru achiziție stații, achiziția autobuze electrice și s-au trezit în situația, o parte, în care n-au putut să pună la timp această investiție în funcțiune, în sensul că au fost mari întârzieri în ce privește racordarea acestor platforme de încărcare la energia electrică”, a evidențiat Liviu Neag.

Compania de transport din Cluj-Napoca deține 41 de autobuze electrice, 98 de troleibuze și 29 de tramvaie.

“Aș putea să vă spun că, la ora actuală, în Cluj, peste 50% din flotă la orele de vârf este electrică, adică nepoluantă. Tendința este să continuăm. Suntem, de exemplu, la ora actuală, într-o procedură de achiziție a 40 de autobuze electrice articulate, ceea ce va duce la o scoatere, mai ales din zonele foarte circulate și poluate, aglomerate, a mijloacelor de transport pe combustibil și să venim cu aceste autobuze electrice”, a mai menționat directorul general al CTP Cluj-Napoca.

Vicepreședintele ANRE: “În acest moment, este un lucru destul de complicat să semneze (transportatorii - n.r.) un contract cu un furnizor de energie electrică

Vicepreședintele Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), Nagy-Bege Zoltán, a afirmat vineri, la Târgu Mureș, că pentru transportatori este destul de complicat să semneze contracte cu furnizorii de energie electrică pentru stațiile de încărcare a autobuzelor, dar că există o procedură la care aceștia pot apela pentru scurtarea termenelor de racordare.

“Prima problemă a lor este că acele stații de încărcare pe care le instalează pentru a putea încărca în viitor noile autobuze electrice trebuie racordate la rețea (...). În acest moment, este un lucru destul de complicat să semneze un contract cu un furnizor de energie electrică sau gaze naturale. (...) Noi avem din august o procedură specială pentru racordarea stațiilor de încărcare pentru mașinile sau autovehicule electrice, care simplifică și scurtează termenele de racordare față de un loc normal de consum. Asta a fost primul ajutor. După care, pentru partea comercială, pentru contractare, există regulamentul de furnizare în ultimă instanță care oferă soluții pentru absolut toți clienții care rămân fără furnizor”, a declarat Nagy-Bege Zoltán, după ședința lunară a comitetului director al Federației Transportatorilor Urbani și Suburbani și Metropolitani de Călători.

Vicepreședintele ANRE a precizat că, în baza acestui regulament, toți clienții care rămân fără furnizori sunt preluați în regim de ultimă instanță pentru perioade mai lungi sau mai scurte, în funcție de tipul fiecărui client.

“Dar tocmai această instituție a furnizării în ultimă instanță le asigură acest lucru. Oricine își dorește să aibă un contract pentru un loc de consum, se poate încheia un contract în regim de ultimă instanță cu care se poate merge la distribuitor și se poate definitiva racordarea la locul nou de consum. Nu și practic se întâmplă aceasta, e puțin mai birocratic. Este o adresă în plus care trebuie trimisă ANRE-ului (...). Noi trimitem la furnizori de ultimă instanță și se întâmplă. Există interes, există finanțare, atât pentru mașini electrice, cât și pentru stații de încărcare a acestor mașini. Tocmai de aceea am venit cu acest regulament care simplifică racordarea. Este aportul nostru la această problemă. Mai mult de atât nu putem să facem noi, dar cu siguranță vom fi deschiși la dialog și dacă sunt semnalate probleme în privința acestor reguli și aceste proceduri de racordare, noi suntem deschiși să le discutăm”, a subliniat Nagy-Bege Zoltán.

Vicepreședintele ANRE consideră că motivul pentru care furnizorii fie nu răspund societăților de transport, fie fac niște oferte descurajante, se datorează problemelor financiare și faptului că furnizorii de energie nu-și propun să-și crească portofoliul de clienți. Având în vedere reglementările și directivele europene, soluția transportului, fie public, fie individual, este în zona electrificării și e necesar să se meargă în această direcție.

“Există surse de finanțare pentru asta de care trebuie să ne folosim. Deja sunt niște termene vehiculate în privința interzicerii totale a înmatriculării mașinilor echipate cu motoare cu ardere internă, care poate par îndepărtate. Dar timpul trece repede și până în acel moment, noi trebuie să ne pregătim, atât cu infrastructură, cât și cu eventuale soluții pentru autoritățile publice locale în privința transportului în comun, pentru că este o variantă mult mai curată și mai fezabilă decât transportul individual în mașina personală”, a mai spus Nagy-Bege Zoltán.

Transport Local SA din Târgu Mureș urmează să consume cca. 5.000 de Mwh

Viceprimarul municipiului Târgu Mureș, Portik Vilmos, a precizat că municipalitatea are deja în autobază 27 din cele 32 de autobuze electrice de 12 metri și se lucrează la stațiile de încărcare, însă nu există un furnizor de electricitate care să furnizeze cantitatea solicitată.

“Problema este că aici nu ne trebuie o cantitate pentru două autovehicule electrice sau pentru încărcat un fier de călcat, ci o cantitate uriașă. În acest moment nu se găsește acel furnizor care poate să furnizeze și încă nu se găsește furnizorul care poate să ne dea un preț care să fie rentabil pentru transport”, a spus Portik.

Directorul societății de Transport Local din Târgu Mureș, Tatar Bela, a precizat că, anual, societatea ar avea nevoie de circa la 5 milioane de kilowați, însă speră ca până la începutul anului, situația să fie rezolvată.

“Motivul este criza energetică (...), în toată Europa. Noi acum urmăm toate procedurile legale, de aceea am apelat la domnul vicepreședinte al ANRE și încercăm să facem tot posibilul cât mai repede, până la sfârșitul anului, să reușim să încheiem acest contract. Și să sperăm că, începând de 1 ianuarie, prin reglementarea care e impusă de dânșii, să avem curent la un preț normal de un leu sau 1,30 lei și atunci putem exploata aceste autobuze în condiții normale și la costuri reduse. Bugetul local este limitat, noi trebuie să încadrăm aceste sume. Anual am nevoie undeva la 5.000.000 de kilowați (5.000 de megawați) pentru aceste autobuze și sper să reușim până la sfârșitul anului să încheiem aceste contracte și să pornim aceste autobuze în ianuarie”, a arătat Tatar Bela.

Dragoș Bardoși (sursă Agerpres)

Lasă un comentariu