Autoritățile solicită retragerea licenței și au decis suspendarea activității - risc iminent pentru sănătatea publică - Vârstnicii de la “Căsuța lu Min” din Târgu MureȘ vor fi transferați!

Distribuie pe:

Așa cum v-am promis ieri revenim cu amănunte privind situația Centrului de Îngrijire și Asistență Căsuța lu Min din Târgu Mureș. În numărul nostru de ieri am publicat știrea preluată de la agenția de presă Agerpres conform căreia, Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială a controlat luni 446 de servicii sociale, patru dintre acestea fiind închise, în timp ce în cazul a 22 activitatea a fost suspendată. Conform ANPIS în județul Mureș a fost înștiințată Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități pentru retragerea licenței de funcționare provizorie a Asociației Re-Min - Centru de Îngrijire și Asistență “Căsuța lu Min”.

Ieri autoritățile publice au lămurit situația: s-a cerut retragerea licenței și suspendarea activității din motive de risc sanitar. Reprezentanții Asociației RE - MIN au transmis marți după-amiază un comunicat de presă, pe care îl redăm mai jos, iar Instituția Prefectului a făcut publice datele controalelor în cursul zilei de ieri.

Ce spun cei de la Asociația RE-MIN

Prin intermediul unui comunicat de presă, Asociația RE-MIN, reprezentată prin Cosmin Papuc în calitate de membru fondator, infirmă “retragerea licenței de funcționare provizorie nr. 1576 emisă de Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități, în data de 03.05.2023 valabilă până în 02.05.2024”. Reprezentantul asociației precizează în comunicatul de presă că

“o autoritate din cele 9 sosite in control a comis o eroare incalificabilă reținând în procesul verbal de control faptul că centrul administrat de subscrisa Căsuța Lu'Min ar avea o capacitate de 9 beneficiari, iar la data controlului existau în îngrijirea noastră 28 de beneficiari. Astfel cum rezultă din decizia 441 din 03.05.2023 emisă de Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități, centrul de îngrijire și asistență Căsuța Lu'Min a fost autorizat pentru o capacitate de 40 locuri (Cod Serviciu Social 8790CR-D-I) cu sediul în localitatea Târgu Mureș str. Cornești nr. 61. jud. Mureș”. Totodată aceștia susțin că până la data emiterii comunicatului “autoritatea emitentă a deciziei și a licenței de funcționare provizorie nu a dispus revocarea actelor ce stau la baza funcționării noastre și de altfel nu subzistă motive legale pentru a se dispune în acest sens”. Asociația a prezentat jurnaliștilor și licența provizorie nr. 1576 emisă de Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități, în data de 03.05.2023 valabilă până în 02.05.2024.

În finalul comunicatului cei de la RE - MIN susțin că “dorim să credem faptul că a fost o eroare de natură umană fără nicio rea credință și nu o eroare intenționată”.

Autoritățile cer retragerea autorizației provizorii și au decis suspendarea activității - risc iminent pentru sănătatea publică

Ieri, Instituția Prefectului - Județul Mureș a dat publicității o informare de presă privind rezultatele controalelor la centrele rezidențiale din județ. Referitor la situația centrului “Căsuța lu Min”, Instituția Prefectului a transmis că în urma controlului “a fost notificată Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități pentru retragerea licenței provizorii a Asociației Re-Min - Centrul de Îngrijire și Asistență “Căsuța lu Min”, eliberată în data de 03.05.2023. Această măsură a fost luată de reprezentanții AJPIS Mureș ca urmare a constatării unor condiții precare de locuit (paturi rupte, igrasie, mucegai). De asemenea, în data de 11 iulie, Direcția de Sănătate Publică Mureș a emis Decizia nr. 148 privind suspendarea activității Centrului de Îngrijire și Asistență “Căsuța lu Min”, începând cu data comunicării, motivând că funcționarea unității constituie risc iminent pentru sănătatea publică și încalcă prevederile: OMS 1338/2007 Art. 10, OMS 119/2014 Art. 49, OMS 119/2014 Art. 50, OMS 119/2014 Art. 57. În urma deciziei DSP Mureș, potrivit informațiilor furnizate de AJPIS Mureș, cei 28 de beneficiari ai centrului vor fi  preluați temporar de către DGASPC Mureș, urmând ca mai apoi să fie transferați în Covasna și Maramureș, prin grija DGASPC-urilor din județele de domiciliu ale persoanelor vizate”.

Ieri am luat, din nou, legătura cu reprezentantul Asociației RE - MIN, Cosmin Papuc pentru a-i solicita un punct de vedere referitor la datele transmise de autoritățile publice. “Precizăm că până la această dată autoritatea emitentă a deciziei și a licenței de funcționare provizorie nu ne-a comunicat și nu a dispus revocarea actelor ce stau la baza funcționării noastre și de altfel nu subzistă motive legale pentru a se dispune în acest sens”, a declarat Cosmin Papuc pentru “Cuvântul liber”.

Amenzi în valoare de 257.100 lei aplicate în primele două zile de verificare a centrelor rezidențiale din județ

Prin intermediul comunicatului de presă Instituția Prefectului transmite că în primele două zile ale activităților de control, 10 și 11 iulie, au fost verificate 13 centre rezidențiale, dintre care 12 centre private și un centru public. 9 dintre cele 13 centre sunt destinate persoanelor vârstnice, 3 găzduiesc persoane cu dizabilități și un centru destinat copiilor.

Potrivit datelor furnizate de instituțiile care efectuează verificările în teren, în cele două zile ale acțiunilor de control au fost constatate 104 contravenții pentru care au fost aplicate atât amenzi în valoare totală de 257.100 lei, cât și avertismente.

Instituțiile care au întocmit procesele verbale în urma acțiunilor de control au transmis faptul că deficiențele identificate fac referire la: lipsa unor autorizări (ex. SSM, securitate la incendiu), neasigurarea lenjeriei curate, dezinfectate și călcate, neefectuarea reparațiilor necesare bunei funcționări a unităților de folosință publică, activități de alimentație publică în spații cu igienă necorespunzătoare și neaprobate/neautorizate sanitar veterinar, utilizarea unor proceduri nesigure în prestarea serviciilor de alimentație publică, colectarea necorespunzătoare a deșeurilor rezultate din activitatea medicală, lipsa afișării unor informații importante pentru beneficiari la sediu centrului, la care se adaugă alte deficiențe constatate.

Potrivit ordinului de prefect, din comisiile mixte de control fac parte următoarele instituții: Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecție Socială Mureș, Direcția de Sănătate Publică Mureș, Inspectoratul Teritorial de Muncă Mureș, Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor Mureș, Direcția Sanitar Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor Mureș, Inspectoratul de Poliție Județean Mureș și Inspectoratul pentru Situații de Urgență “Horea” al Județului Mureș. (D.B.) (sursa foto: casalumin.ro)

Dragoș Bardoși

Lasă un comentariu