“Oda Bucuriei” la Filarmonica târgumureșeană

Distribuie pe:

Un program magnific și o interpretare excelentă ne-a oferit Filarmonica târgumureșeană prin Concertul vocal-simfonic extraordinar, din 8 februarie 2024.

În prima parte a serii am ascultat Concertul în Do major, pentru violoncel și orchestră de Joseph Haydn, o bijuterie a repertoriului clasicismului vienez, în interpretarea precisă și sensibilă a lui Filip Papa, solist concertist al Filarmonicii “Moldova” din Iași, cu o carieră de peste 35 de ani, și lector universitar doctor la Universitatea de Arte “George Enescu” din același oraș. Muzician recunoscut în țară și străinătate, este membru în cvartetul de coarde “Ad Libitum”, al filarmonicii menționate mai sus, formație câștigătoare a numeroase premii internaționale la competițiile de gen, având participări la festivaluri și realizând editări de discuri.

Partea a doua a serii a constituit un prilej de jubilație, prin Simfonia a IX-a, în re minor, op. 125, de Ludwig van Beethoven, o capodoperă dătătoare de momente de reală emoție și trăire spirituală.

Există creații monumentale în orice domeniu al artei. În muzică, această simfonie, cunoscută și pentru finalul grandios, inspirat de Oda Bucuriei a lui Schiller, este una dintre acele desăvârșiri care se imprimă adânc în conștiința omenirii prin mesajul pe care îl transmit. Căci ce înseamnă această pagină muzicală, devenită nu întâmplător imn al Uniunii Europene, dacă nu un omagiu pentru ce este mai frumos în oameni, o chemare la unire și fraternitate, într-un glas al iubirii și generozității, al bunei înțelegeri pe planeta Pământ. Spiritul prometeic al lui Beethoven, răzvrătit, mereu în luptă cu destinul, se regăsește plenar în această magnifică lucrare, dar tot atât de intens își dezvăluie latura profund umană și sensibilă, greu de pătruns. În pofida firii sale explozive, Titanul de la Bonn s-a dăruit pe sine omenirii când a pus pe frontispiciul partiturii acest comandament: “Fiți îmbrățișați, milioane ! Un sărut lumii întregi!”

Amploarea și bogăția sonoră a acestei simfonii necesită un aparat orchestral și coral pe măsură și un cvartet de soliști cu o rafinată tehnică vocală.

Partitura de mezzosoprană a fost susținută de Iulia Merca, solistă a Operei Române din Cluj-Napoca, deținătoare a mai multor premii I la concursuri internaționale de canto, având activitate artistică în spectacole de operă, în concerte camerale, în musical și teatru, atât în țară cât și străinătate, în Japonia, Franța, Italia, Spania, Elveția, Austria, Cehia, SUA.

Remus Alăzăroae, care a avut rolul tenorului, este solist al Operei Naționale din Timișoara cu participări la turnee în țări precum: Italia, Austria, Germania, Olanda, Qatar. Repertoriul său cuprinde roluri din cele mai cunoscute opere de Mozart, Rossini, Verdi, Puccini.

Soprana Borsos Edith și baritonul György Levente, managerul Filarmonicii târgumureșene, ambii cunoscuți publicului ca profesioniști de marcă, cu cariere internaționale, au întregit acest frumos cvartet.

Conducerea muzicală a acestei manifestări, ce presupune o mare forță de cuprindere a ansamblurilor și o foarte bună cunoaștere a operei, a aparținut tânărului dirijor Jashavon der Goltz, care studiază în prezent arta dirijatului la Zürich, având multiple specializări, în violoncel, percuție și pian, remarcându-se prin câștigarea Premiului al II-lea la Concursul de dirijat “Jeunesse Musicale” de la București, ediția 2019, deschizându-și, astfel, calea spre o carieră internațională promițătoare.

Desigur, greul concertului a aparținut Orchestrei Simfonice și Corului Mixt. Acesta din urmă - condus de dirijorul Adrian Vinars - extins numeric și calitativ, primind “întăriri” de la membri ai corului din Filarmonica clujeană a avut o prestație extraordinară, demonstrând valoarea și măiestria acestui muzician de clasă! Cele două ansambluri merită felicitări speciale pentru un tur de forță care a adus succesul mult aplaudat de auditoriu!

Carmen Mihăescu

Lasă un comentariu