APLICAREA ACCIZEI DE 7 EUROCENTI S-A AMANAT, PRETUL CARBURANTILOR CRESTE!

Distribuie pe:

Dupa intense dueluri verbale purtate la TV intre presedinte si
primul-ministru, cu privire la aplicare accizei de 7 eurocenti/
litru de carburanti, cei doi au facut un armistitiu temporar, mai exact
pana la 1 aprilie 2014. Aceasta este data pana cand Victor Ponta a
acceptat sa amane aplicarea noii taxe pe benzina si motorina, pentru
ca Traian Basescu sa semneze promulgarea Bugetului pe 2014. De ce
a cedat premierul, partial, cerintelor presedintelui? Pentru ca acesta
la somat public pe premier ca va retrimite la Parlament bugetul in
vederea reanalizarii si a retragerii impunerii accizei de 7 eurocenti
pe litru de carburanti. Cum noua dezbatere si aprobare a bugetului
era fixata pe data de 30 decembrie 2013, cand parlamentarii sunt in
vacanta, multi dintre ei fiind plecati, unde vor sarbatori Revelionul,
"uitand� de accize si alte taxe si impozite noi impuse pentru anul
2014, Executivul risca, mai ales primul-ministru, sa ramana cu
bugetul neaprobat de Parlament din lipsa de cvorum, ca urmare,
putea sa cada Guvernul, mai ales ca se zvonea ca multi dintre
liberali nu vor mai fi prezenti, in ziua respectiva, la "datorie�? Motivul
e cunoscut. Si, astfel, Ponta a cedat, fortat de imprejurari, iar
Basescu a acceptat ca sa promulge bugetul pe 2014, si in conditiile
amanarii aplicari accizei de 7 eurocenti/litru de carburanti cu trei
luni, mai exact cu gandul marturisit, la conferinta de presa, ca
1 aprilie e ziua pacalelilor si ca este convins ca aceasta taxa, ce
loveste serios in cresterea economica si in veniturile populatiei, nu
va mai fi aplicata.

Insa, cum FMI i-a cerut Guvernului sa precizeze de unde va face rost
de cele 650 de milioane de euro, obtinute anual din motorina si din
benzina, pentru a acoperi gaura din buget ramasa prin neaplicarea
accizei cu pricina, Victor Ponta a replicat: "daca nu vor mai fi bani vom
lua din bugetul presedintelui, pentru ca el sustine ca numai din taxa pe
constructii speciale ale firmelor se vor incasa in plus, fata de prevederile
bugetare, peste doua miliarde de lei�. Deci, daca nu se vor implini
socotelile presedintelui cu reducerea evaziuni fiscale si cu sumele
mult mai mari ce vor fi obtinute din taxe pe "stalpi�, el va ramane fara
bani � e vorba de bugetul institutiei prezidentiale, care si asa, conform
spuselor domnului Basescu, e sarac.

Adevarul este ca Guvernul are nevoie de bani, de multi bani, mai
ales pentru a putea sa-si onoreze promisiunile facute: reducerea CAS
cu 5% de la 1 iulie 2014 (e adevarat ca s-a spus ca numai daca vor fi
bani), majorarea cu 50 de lei a salariului minim pe economie, de la 1
ianuarie, si cu inca 50 de lei de la 1 iunie, precum si acordarea unei
burse de 600 de lei medicilor si farmacistilor rezidenti si majorarea cu
10% a salariului profesorilor incepatori, fara a depasi, cu niciun leu,
deficitul bugetar de 2,2% prevazut in acordul cu FMI.

"Asa s-a ajuns la acciza de 7 eurocenti pe litru de carburanti, la
indexarea accizelor cu rata inflatiei, sau mai recent, la amanarea pana
la un an a rambursarii TVA si de impozite�. Chiar daca Guvernul, ministrii
si politicienii incearca sa convinga ca majorarile de taxe si impozite,
aplicarea altora noi "nu vor avea niciun impact� asupra firmelor si
populatiei, nu mai pot pacali pe nimeni, mai ales pe transportatorii care
au facut greva pentru a impiedica introducerea unei noi accize pe
carburanti. Si acest protest a determinat Guvernul sa amane aplicarea
taxei de 7 eurocenti/litru de benzina si motorina. Aceasta decizie ridica
semne de intrebare serioase asupra necesitatii taxei respective, cat si
asupra deciziilor hazardate ale Guvernului, care se face ca nu stie ca
industria transportului reprezinta circa 10% din PIB. Oricum, cei mai
loviti, in prima faza, sunt transportatorii, care vor suporta scumpirea
carburantilor cu aproape un leu/litru. Chiar daca si producatorii vor
suporta o parte din costuri, cele mai multe vor ajunge la utilizatorii
finali, la transportatori si detinatori de autoturisme. Este clar ca
transportatorii vor include cresterile de preturi in factura consumatorilor
de produse si de servicii.

Normele de accizare ale Comisiei Europene prevad clar ca nu
se poate indexa acciza pe carburanti cu rata inflatiei, asa cum a
decis Executivul, fiind obligatorie stabilirea unei indexari cu rata
de schimb euro/leu.

In concluzie, Guvernul are nevoie de bani, de venituri pentru a
acoperi cheltuielile stabilite in bugetul pe 2014, si mai ales de a finanta
cele doua campanii electorale, obiectiv foarte important pentru
partidele aflate la putere, asa incat sa aiba bani de cheltuit, sa-si
onoreze cat de cat si promisiunile facute, astfel sa determine populatia,
pe bugetari si pensionari sa le dea votul in schimbul unor indexari sau
majorari ale veniturilor, care de fapt nu acopera nici macar inflatia
anuala de peste 4% anuntata oficial de Institutul National de Statistica.
Pentru a acoperi suma ce urma sa se incaseze din accizarea cu 7
eurocenti pe litru de motorina si benzina, masura amanata a se
aplica de la 1 aprilie, Guvernul a lasat in vigoare vechile norme,
care permit sa se mareasca acciza la benzina cu plumb cu 16,6%,
iar la cea fara plumb cu 19,4% si la motorina cu 21,1%. Ca urmare, de
la 1 ianuarie 2014, pretul carburantilor va creste, apropiindu-se la
7 lei/litru. Incepand cu data mentionata se va majora pretul si la gaz
metan si energie electrica, ceea ce va determina cresterea in lant
a tuturor preturilor produselor si serviciilor.

Lasă un comentariu