Demnitatea baciului mioritic

Distribuie pe:

Perla poeziei populare romanesti, Miorita, a prilejuit
comentarii potrivnice din partea celor obisnuiti sa
improaste cu noroi in sanatatea sufleteasca a
poporului roman. Moartea prezumtiva a baciului
moldovean i-a condus la ideea pasivitatii
romanului in fata sortii, la acceptarea fatalismului,
sau, mai concis, la binecunoscuta lozinca: "mamaliga
nu explodeaza�.
In ziua inceperii Bacalaureatului 2013, un cunoscut
crainic vorbea pe postul national de radio "Romania
actualitati� despre teza lui din liceu avand ca subiect
Miorita. Concluzia exprimata clar si concis: "mie nu-mi
place Miorita!�. Mi-am amintit atunci de proverbul
latin: "De gustibus non disputandum�, dar si de
versurile poetului Adrian Paunescu: "Ca prea-i scurt
drumul de la rai la iad/ Si de la caprioara la pantera�.
Ma voi opri doar la doua aspecte sugerate de "cea
mai frumoasa epopee pastorala din lume�, cum
spunea Alecu Russo: atitudinea in fata tradarii si
atitudinea crestina in fata mortii.
Subliniez ca planuitul omor este un act de
tradare a celor doi ciobani fata de tovarasul lor de
pastorit. Motivul: "Ca-i mai ortoman / Si-are oi mai
multe,/ Mandre si cornute/ Si cai invatati/ Si caini
mai barbati!...�
Desigur, creatorul colectiv popular cunostea drama
mai multor eroi romani invinsi de tradare. Din pacate,
la noi productia de "cozi de topor� de-a lungul
veacurilor a fost mai mare decat cea de "tepe�. Sa
ne amintim de: � cuvintele lui Horia: "Nu plang pentru
moarte, plang pentru tradare�; � drama lui Avram
Iancu, tradat de revolutionarii care luptau si pentru
libertatea de a asupri, cat si de promisiunile
nerespectate ale imparatului; � semnificativa este
atitudinea "Viteazului� in fata celor care l-au vandut:
"- Esti prins!� "- Ba!�, ne gandim si la multiplele
tradari suferite de "Maresal�, "nascut pentru a fi
tradat�. La tradarea privind memoria lui suntem
partasi si noi prin pasivitate.
In prezent, toate partidele, fara exceptie, urasc
tradarea, dar ii recompenseaza bine pe tradatori
(traseismul politic si nu numai).
Revenind la atitudinea baciului mioritic, mentionam
ca nu este vorba despre o acceptare tacita a mortii.
Prezenta cainelui la sfatul cu miorita denota intentia
de aparare: "Stapane, stapane, iti cheama si-un cane,/
Cel mai barbatesc si cel mai fratesc�.
Cuvintele baciului: "Si de-o fi sa mor/ In camp de
mohor�, lasa loc oricarei continuari: o lupta, un atac,
dar nu lasitatea salvarii prin fuga.
Poezia are o puternica semnificatie crestina,
actiunea se petrece "Pe-un picior de plai, / Pe-o gura
de rai�, iar cifra 3: "Trei turme de miei, / Cu trei
ciobanei�, sugereaza trinitatea prezenta pretutindeni.
"Drag stapan al meu/ Dat de Dumnezeu� , din varianta
"Oita nazdravana� (Gh. Dem Teodorescu), nu mai lasa
niciun semn de indoiala in acest sens.
In cultul crestin exista credinta biruintei prin moarte:
"Focuri sunt si e credinta,/ Acest gand cat mai palpita,/
Schimba moartea-n biruinta� (Lucian Blaga).
Smerit si prietenos, asa cum este firea romanului, se
ingrijeste de suferinta celor dragi, pricinuita de posibila
sa moarte si doreste sa ramana aproape de ei. Maicuta
(o sfanta pentru toti romanii) trebuie protejata de
vestea insuportabila a mortii sale: "Iar la cea maicuta/
Sa nu-i spui, draguta,/ Ca la nunta mea/ A cazut o stea�.
Revenim la varianta "Oita nazdravana�: "Daca m-or
uri/ Si m-or omori,/ Vina lor o fi/ Pacatu s-or plati�.
Vina ca sens de pacat o vor plati in fata divinitatii,
dar si in fata justitiei umane, reprezentata de mintea
iscusita a Victoriei Lipan, vegheata de baltagul
manuit de Gheorghita (acolo unde se termina
"Miorita� incepe "Baltagul�).
In loc de concluzie il citez pe Mircea Eliade: "Numai
pentru un cercetator superficial, prezenta mortii ar
putea insemna un stigmat suspect pentru sanatatea
sufleteasca a poporului roman� Romanul nu cauta
moartea, nici nu o doreste, dar nu se teme de ea, iar
cand e vorba de moartea rituala (razboi, bunaoara) o
intampina cu bucurie.�

Lasă un comentariu