Inițiative legislative - Fără politică în procesul de învățământ

Distribuie pe:

Daniel Oajdea, deputat de Iași, propune modificarea și completarea Legii educației naționale (nr. 1/2011) în sensul adoptării unei prevederi prin care profesorilor să le fie interzisă „activarea în calitate de membru în cadrul unui partid politic, alianțe politice sau funcții alese, atât la nivel local, cât și național."

În motivarea demersului său, parlamentarul susține că apartenența cadrelor didactice la un partid politic poate influența necorespunzător procesul educativ, chiar simpla asociere a unui profesor cu un anumit partid politic nu este benefică, aducând atingere „principiului libertății de gândire și al independenței față de ideologii, dogme religioase și doctrine politice", prevăzut de art. 3 din Legea educației naționale, deoarece elevii sau familiile lor pot avea alte preferințe în materie de politică. „Elevii trebuie să aibă libertatea de a-și forma propriile opinii referitoare la sistemul politic, ei trebuie să-și aleagă singuri liderii politici pe care să-i susțină și să îi voteze în viitor", susține Daniel Oajdea.

Autorul atrage atenția că, în prezent, mulți profesori din învățământul preuniversitar și superior predau și, în același timp, fac campanie electorală pentru diverși candidați, ori sunt chiar ei candidați. „Nu de puține ori au fost semnalate în media cazuri în care profesorii manipulează sau implică elevii de liceu în activități electorale, iar tinerii, pentru a nu cădea în dizgrația profesorului, cât și pentru a câștiga un ban în plus, acceptă să se implice în campanii electorale". Potrivit inițiatorului, implicarea școlii în viața politică a continuat după 1989, iar folosirea elevilor, majori sau nu, în campanii electorale, deși interzisă de lege, a devenit un obicei practicat de aproape toate formațiunile politice din România. „Dacă această implicare nu s-ar face în mod dirijat de la școală, nu ar fi o problemă", nuanțează Oajdea. Potrivit acestuia, în 2012, au fost cazuri în care, în timpul programului școlar, profesorii și elevii desfășurau acțiuni de campanii electorale, profesorii chiar neglijându-și, adesea, programul de lucru pentru a se dedica unor activități electorale. „Acest lucru nu trebuie permis! Un profesor are datoria de a preda și de a educa tinerii, nu de a-i îndoctrina de mici în scopul susținerii diferitelor partide politice", conchide parlamentarul.

Reamintim că, la începutul lunii iunie, a fost pus în dezbatere publică noul proiect de lege a educației, în forma trimisă de Comisia de învățământ a Senatului, ministrul de resort, Sorin Câmpeanu precizând că ministerul „nu a intervenit nici măcar cu o virgulă", urmând însă a veni cu propuneri pe parcursul dezbaterii și exprimându-și speranța că proiectul va fi adoptat până la finele anului.

Rămâne de văzut ce șanse are inițiativa deputatului ieșean, dat fiind că, pe de o parte, proiectul noii legi este deja criticat, pentru - printre altele - aspecte vizând drepturile cadrelor didactice (care se limitează la 4 articole, în timp ce obligațiile se întind pe zeci de articole, conform liderilor sindicali) iar, pe de altă parte, după cum se știe, nu puțini deputați și senatori predau diverse discipline în cadrul unor universități de stat sau particulare din țară. Or, preconizata creștere a veniturilor cadrelor didactice, inclusiv din învățământul superior, i-ar dezavantaja profund.

Lasă un comentariu