De la Traian Vuia la supersonicul F16

Distribuie pe:

Omul a fost atras din toate timpurile de mirajul înălţimilor, unul dintre cele mai frumoase vise ale sale fiind acela de a zbura asemenea păsărilor cerului. Au plătit cu viaţa mulţi dintre cei care au cutezat să se ia la întrecere cu vântul, dar ideea de a depăşi norii nu a fost abandonată nici o secundă. Dacă Icar şi-a făurit aripi din pene şi ceară pentru a zbura din labirintul din Creta pentru a scăpa de Minotaur, lăsând în urma sa o legendă dragă omenirii, iar aparatele de zbor inventate de Leonardo da Vinci au fost create şi după 500 de ani de la conceperea schiţelor, nu putem arunca în întunericul uitării aripile tricolore construite cu atâta drag şi pricepere de românii deveniţi celebri în istoria aviaţiei.

La data de 17 august, în anul 1872, neamul românesc a primit în braţele sale una dintre nestematele cerului, un pionier al aviaţiei mondiale şi un mare inventator, purtând numele de Traian Vuia. La împlinirea a 143 de ani de la naşterea sa, se cuvine să amintim că, la numai 34 de ani, Vuia a realizat primul zbor autopropulsat cu un aparat mai greu decât aerul, demonstrând că atracţia sa pentru manifestările cu caracter aviatic şi pasiunea pentru zmeie, de care dădea dovadă în copilărie, au fost doar premisele unui interes aparte faţă de forţele care acţionează la lansarea şi menţinerea unui aparat în zbor. A încercat să-şi construiască la Lugoj primul aparat, denumit aeroplan-automobil, dar lipsurile financiare l-au împins peste hotare. Academia de Ştiinţe de la Paris îi respinge proiectul, susţinând că zborul cu un aparat mult mai greu decât aerul nu e decât un vis. Găseşte sprijin financiar la mentorul său, Coriolan Brediceanu, iar în anul 1904, obţine brevet pentru invenţia sa în Marea Britanie. La data de 18 martie 1906, aparatul Vuia l, s-a ridicat pentru prima dată de la pământ la o înălţime de aproape un metru, a parcurs o distanţă de aproximativ 12 metri, după care, paletele elicei s-au oprit. Având în vedere că experimentul a avut loc pe o suprafaţă plană, fără sprijin extern de genul catapultelor folosite în acele timpuri sau a locomotivelor care asigurau forţa de tracţiune, istoria aviaţiei l-a reţinut în paginile sale de aur ca fiind primul om care a zburat cu un aparat mai greu decât aerul, echipat cu sisteme proprii de propulsie, decolare şi aterizare. Această realizare nu este însă singulară, Traian Vuia reuşind să creeze mai apoi un generator cu aburi şi două elicoptere.

Faptul că românii au sfidat gravitaţia şi sunt părinţii primelor avioane, este doar un exemplu dintre cele multe care au uimit întreaga lume. Am descoperit nişte emisiuni filatelice superbe şi în ţară, dar şi în state la care nu m-aş fi aşteptat, cum ar fi Congo bunăoară, mărturie peste veacuri că visele cele mai dragi ale oamenilor s-au realizat în leagănul Carpaţilor. Astăzi, milioane de oameni zboară cu avionul în toate colţurile lumii şi li se pare firesc să zboare, uitând că, nu prea demult, a zbura era doar un vis şi ignorând faptul că acest vis a prins contur într-un mic sat din Timiş. Noi, însă, avem obligaţia de a nu uita şi de a onora etern memoria aripilor tricolore.

Lasă un comentariu