CALITATEA, O MARE PROBLEMĂ LA REȚELELE EDILITARE DE PE STRĂZILE TÂRNĂVENIULUI!

Dacă treceți pe străzile pe unde se zice că s-au făcut modernizări și reparații, veți constata (dacă aveți spiritul de observație necesar) existența unor lucrări edilitare de întreținere și reparații, covoare asfaltice și trotuare de o foarte proastă calitate. Majoritatea lucrărilor de asfaltare, reparare, de la finalul intervențiilor la rețelele de apă-canal, cabluri subterane, cămine de vizitare și guri de canal, sunt făcute de mântuială. În cele mai dese cazuri, după două-trei luni de la finalizare, asfaltul se lăsă, pentru că e de proastă calitate, iar pământul său pietrișul de umplutură nu e bine tasat. Apar denivelări și crăpături. Când vine ploaia și înghețul, asfaltul se fărâmițează și apar gropi. Exemple sunt cu nemiluita:

Pe strada „Avram Iancu", după lucrările de canalizare finalizate de aproape un an, apar gropi și iar gropi în asfalt. Lucrul de proastă calitate atât al constructorilor, cât și al celor care au reparat în urma lor. Pe multe porțiuni de drum și parcări, covorul asfaltic s-a desprins de pe carosabil, rupt pur și simplu. Așișderea, pe strada Pandurilor, mai ales, datorită traficului greu. Porțiunea de trotuar de pe podul din stradă Armatei, de foarte mulți ani este spart, pietonii sunt obligați să circule pe șosea, expuși oricând accidentelor de circulație. La ieșirea din cartierul Victoriei, lângă un cămin de vizitare, o porțiune se surpă mereu, intervenții tip „Dorel"! Pe strada „9 mai", o mare parte din trotuar a dispărut, oamenii ies din curți direct pe șosea. Pe strada „Pompei" cratere mai mari sau mai mici. Canalul de lângă podul de peste râul Târnava Mică, surpat după asfaltarea de anul trecut.

Strada Republicii a fost și este mereu „abonată" la spargeri, șantiere și alte lucrări care s-au succedat una după alta pentru că nu a existat o coerență între diferite firme de utilități atunci când au fost programate asfaltări, și ce s-a asfaltat azi, s-a spart mâine, dovadă de profundă incompetență. S-au efectuat asfaltări peste rețelele edilitare, vechi de 50-60 de ani, lucrări fără cap, fără decopertarea și frezarea carosabilului, șoseaua și trotuarele înălțându-se mult, bordurile laterale îngropate, trotuarele mutilate, devenite parte comună cu carosabilul. Delimitare foarte puțin vizibilă între carosabil și trotuar, locul preferat parcărilor de autoturisme, îngreunându-se circulația pietonilor cu căruciorul pentru copii sau la cumpărături, bătrâni și handicapați (vezi porțiunea șoselei pompieri și până la curba spre podul de peste râul Târnava Mică). Există mare pericol de accidentare pe această porțiune centrală a orașului.

S-a uitat preluarea apelor pluviale de pe străzile municipiului și din curțile oamenilor, gurile de preluare a acesteia lipsă, cele existente colmatate și neîntreținute. De aceea în cazul ploilor abundente strada devine fluviu, greu sau deloc circulabilă. Același lucru să întâmplă în piața „Avram Iancu" neglijată de mai mulți ani, sub aspectul canalizării pluviale. Aceste ape sunt introduse în circuitul canalizării menajere cu implicații majore la canalizările interioare etc., etc. (...)

În ultima vreme, cetățenii orașului își pun tot mai des întrebarea: de ce în Târnăveni multe dintre lucrările edilitare sunt făcute de calitate necorespunzătoare? Putându-se face ușor comparație cu ceea ce se întâmplă la Târgu-Mureș, de exemplu, cu toate că există surse de finanțare a lucrărilor edilitare atât din Bugetul Local, cât și din alte surse (guvernamentale și județene). Din păcate banii alocați nu duc și la executarea unor lucrări de calitate, exemplele semnalate de cetățeni (rezultatul acestui articol) fiind edificatoare. Impresia este că se lucrează de mântuială.

Costurile acestei debandade edilitare le suportăm noi, cu toții, prin disconfort, prin taxe, tariful ridicat al utilităților și serviciilor respective.

„Nu am văzut niciodată, îmi spun cetățenii, vreo formă de control sau monitorizare din partea specialiștilor primăriei în afara primarului." În fond, lucrările se petrec în spațiul public, au nevoie de aprobări, trebuie să se respecte niște reguli, tehnologia de lucru, control interfazic și, în final, o recepție exigentă a acestora. Este nevoie de o mai mare capacitate managerială. O administrație eficientă ar fi asigurat constanță și profesionalism, lucrări durabile și de calitate. În acest context, îi sugerez primarului, mereu implicat și de bună-credință: elaborarea unui „regulament privind avizarea, executarea, urmărirea și recepționarea cantitativă și calitativă a lucrărilor edilitar-gospodărești" din municipiul nostru. Doar primăria are atribuții executive în acest sens.

Cu fondurile puse la dispoziție în acest an, printr-o foarte serioasă implicare a primarului Sorin Megheșan, s-a reușit și există un program de asfaltare și modernizare a unor străzi PÂNĂ ACUM NEATINSE. Primele 3 străzi (din programul celor 12 străzi pe acest an) Libertății, Gorunului și Salviei sunt finalizate, în scurt timp urmând să fie finalizate, la rândul lor, străzile Porumbeilor și „9 mai". Sperăm în continuare la lucrări, asfaltări și modernizări durabile și de bună calitate.

Lasă un comentariu