DURERILE DE SPATE

La nivel mondial, durerile de spate reprezintă principala cauză a dizabilității fizice și unul dintre cele mai frecvente motive pentru care oamenii merg la doctor sau lipsesc de la locul de muncă. Majoritatea oamenilor au dureri de spate cel puțin o dată în viață.

Din fericire, se pot lua măsuri pentru prevenirea sau ameliorarea acestor dureri. Dacă aceste măsuri nu dau roade, tratamentul simplu la domiciliu și o mecanică adecvată a corpului vă vor vindeca spatele în câteva săptămâni, menținându-l în bună stare de funcționare pe termen lung. Rareori se impune intervenția chirurgicală.

Semne și simptome: dureri musculare; junghiuri în spate; dureri ce radiază în picior; flexibilitate limitată sau mișcări limitate ale spatelui.

Când mergem la doctor?

Majoritatea durerilor de spate se ameliorează treptat, cu tratament la domiciliu, de obicei, în două săptămâni. Uneori, însă, ele pot semnala o problemă medicală gravă. Adresați-vă medicului dacă durerile de spate: cauzează probleme legate de intestine sau de vezica urinară; sunt însoțite de febră; survin după o cădere, o lovitură la spate sau alte traumatisme; sunt intense și nu se ameliorează la repaus; se „împrăștie" în unul sau în ambele picioare, mai ales sub nivelul genunchilor; sunt însoțite de o pierdere inexplicabilă în greutate; provoacă slăbiciune, amorțeală sau furnicături la unul sau la ambele picioare; dacă începeți să aveți dureri pentru prima dată după vârsta de 50 de ani sau dacă aveți antecedente de cancer, osteoporoză, consum de steroizi sau abuz de droguri sau alcool.

Cauze

Durerile de spate pot să apară brusc și să țină mai puțin de șase săptămâni (dureri acute), fiind cauzate de o cădere sau de ridicarea de greutăți. Durerile de spate care durează mai mult de trei luni (cronice) sunt mai puțin frecvente. Cauzele includ, în general:

* Tensiuni ale mușchilor sau ligamentelor : ridicarea repetată de greutăți sau o mișcare bruscă pot duce la întinderea mușchilor și a ligamentelor coloanei vertebrale. Dacă aveți o condiție fizică precară, presiunea constantă asupra spatelui poate provoca spasme musculare foarte dureroase.

* Discuri intervertebrale inflamate sau rupte : discurile acționează ca niște perne între oasele (vertebrele) coloanei. Materialul moale din interiorul discului se poate inflama și apăsa pe un nerv. Cu toate acestea, puteți avea un disc inflamat sau rupt, fără să simțiți dureri de spate, iar boala să fie descoperită întâmplător, la o radiografie a coloanei, făcută din alte motive.

*Artrită - Osteoartrita poate afecta partea inferioară a spatelui. În unele cazuri, artrita la nivelul coloanei vertebrale poate duce la îngustarea spațiului din jurul măduvei spinării, o afecțiune numită stenoză spinală.

* Deviații ale coloanei vertebrale. Dureri de spate pot apărea în cazul în care coloana vertebrală se curbează anormal. Și scolioza - o afecțiune în care coloana vertebrală se curbează lateral - poate duce la dureri de spate, dar, în general, numai dacă boala este severă.

* Osteoporoza. Vertebrele pot dezvolta fracturi de compresie (se rup) dacă oasele devin poroase și fragile.

Oricine poate avea dureri de spate, inclusiv copiii și adolescenții. Cercetările nu au stabilit încă ce anume contribuie la apariția acestor dureri. Oricum, factorii descriși mai jos măresc riscul de apariție:

• Vârsta. Durerile de spate sunt mai frecvente odată cu înaintarea în vârstă, putând debuta la 30 sau la 40 de ani.

• Lipsa de exerciții fizice. Slăbirea, neutilizarea mușchilor coloanei vertebrale pot duce la dureri de spate.

• Creșterea excesivă în greutate (obezitatea). Kilogramele în plus pun multă presiune pe spate.

• Boli. Unele tipuri de artrită și de cancer pot contribui la durerile de spate.

• Ridicarea de greutăți într-o poziție necorespunzătoare. Folosirea spatelui în loc de picioare poate cauza dureri.

• Starea psihică. Persoanele predispuse la depresie și anxietate par să aibă un risc mai mare de a dezvolta dureri de spate.

• Țigara! Fumatul împiedică organismul să furnizeze discurilor intervertebrale suficiente elemente nutritive.

Majoritatea durerilor de spate acute se ameliorează după câteva săptămâni de tratament la domiciliu. Administrarea de analgezice, căldura și /sau gheața sunt, în general, suficiente pentru a scăpa de dureri. Nu se recomandă repaosul la pat.

Continuați-vă activitățile obișnuite, atât cât puteți tolera. Încercați activități ușoare, cum ar fi mersul pe jos și treburile zilnice. Întrerupeți orice activitate care intensifică durerile, dar nu evitați să faceți mișcare de teamă că apar durerile de spate. Dacă tratamentele la domiciliu nu funcționează după mai multe săptămâni, adresați-vă medicului.

Profilaxie

Durerile de spate și / sau reapariția lor pot fi prevenite prin îmbunătățirea condiției fizice și prin învățarea și practicarea mecanicii corecte a corpului.

Pentru a vă menține spatele sănătos și puternic:

• Faceți exerciții fizice. Activitățile aerobice ușoare pot crește rezistența spatelui și pot contribui la mai buna funcționare mușchilor. Plimbarea și înotul sunt alegeri bune.

• Construiți forță musculară și flexibilitate. Exercițiile musculare abdominale și ale mușchilor spatelui fac ca aceștia să funcționeze împreună ca un corset natural pentru spate.

• Mențineți-vă greutatea normală. Excesul ponderal afectează mușchii spatelui. Dacă sunteți supraponderal, pierderea în greutate poate preveni durerile de spate.

Atenție la o corectă mecanică a corpului:

• Stați corect în picioare. Mențineți o poziție pelviană neutră. Dacă trebuie să stați mult timp în picioare, puneți un picior, apoi celălalt, pe un mic postament, pentru a prelua o parte din greutate din partea inferioară a spatelui. O poziție corespunzătoare poate reduce presiunea asupra mușchilor spatelui.

• Stați corect pe scaun. Alegeți un scaun cu un suport corespunzător pentru partea inferioară a spatelui, cu cotiere și cu bază pivotantă. Așezați o pernă sau un prosop răsucit în zona lombară (la șale), pentru a menține curbura normală a coloanei vertebrale. Schimbați frecvent poziția, cel puțin la fiecare jumătate de oră.

• Procedați corect când aveți de ridicat greutăți. Evitați ridicarea de greutăți, dacă este posibil, dar dacă trebuie totuși să ridicați ceva greu, folosiți-vă de picioare. Țineți spatele drept - fără răsucire - și îndoiți numai genunchii. Țineți greutatea aproape de corp. Dacă obiectul este prea greu, încercați să găsiți pe cineva care să vă ajute. (mayoclinic.org)

 

Lasă un comentariu